Europa wil vermelding calorieën op wijn en bier

Europa wil vermelding calorieën op wijn en bier

Het Europees Parlement eist dat producenten van alcoholische dranken voortaan het aantal calorieën op hun etiketten plaatsen. Vooral de wijnboeren zijn daar echter niet voor te vinden.

Europa grootste alcoholverbruiker

Gisteren werd in het Europees Parlement toch een meerderheid gevonden om een resolutie aan te nemen rond de vermelding van het aantal calorieën op de verpakking van alcoholische dranken. Het Europees Parlement wil nu dat de Europese Commissie een voorstel formuleert om dat mogelijk te maken.

 

"De Europeanen zijn de grootste alcoholverbruikers ter wereld, maar niemand kent het aantal calorieën, de samenstelling of de energiewaarde van de drankjes die ze consumeren", licht PS-Europarlementslid Marc Tarabella toe. Hij wil daarom dat wijn en andere alcoholische dranken zich schikken naar de Europese etiketteringsregels. Momenteel mogen ze immers minder informatie op het etiket zetten dan normaal.

 

Wijnboeren tegen

De grootste bierbrouwers van Europa en bedrijven als Smirnoff en Johnny Walker hadden al het plan opgevat om voedingswaarden op hun etiket te gaan vermelden: zo willen ze de perceptie tegengaan dat hun dranken calorierijker zijn dan bijvoorbeeld wijn. De wijnboeren zelf zijn er dan weer niet voor te vinden: "Eerst was het de informatie over allergenen, nu dit weer. Wat is het volgende?", zegt Dirk Beker van het Nederlandse Wijngaardeniersgilde.

 

De kans is niet zo groot dat Europa onder de indruk gaat zijn van het protest van de wijnboeren: een Brits onderzoek toonde eerder al aan dat de consumptie van alcohol fors daalt als het aantal calorieën op de menukaart of op het etiket wordt gezet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top