Europa wil vermelding calorieën op wijn en bier | RetailDetail

Europa wil vermelding calorieën op wijn en bier

Europa wil vermelding calorieën op wijn en bier

Het Europees Parlement eist dat producenten van alcoholische dranken voortaan het aantal calorieën op hun etiketten plaatsen. Vooral de wijnboeren zijn daar echter niet voor te vinden.

Europa grootste alcoholverbruiker

Gisteren werd in het Europees Parlement toch een meerderheid gevonden om een resolutie aan te nemen rond de vermelding van het aantal calorieën op de verpakking van alcoholische dranken. Het Europees Parlement wil nu dat de Europese Commissie een voorstel formuleert om dat mogelijk te maken.

 

"De Europeanen zijn de grootste alcoholverbruikers ter wereld, maar niemand kent het aantal calorieën, de samenstelling of de energiewaarde van de drankjes die ze consumeren", licht PS-Europarlementslid Marc Tarabella toe. Hij wil daarom dat wijn en andere alcoholische dranken zich schikken naar de Europese etiketteringsregels. Momenteel mogen ze immers minder informatie op het etiket zetten dan normaal.

 

Wijnboeren tegen

De grootste bierbrouwers van Europa en bedrijven als Smirnoff en Johnny Walker hadden al het plan opgevat om voedingswaarden op hun etiket te gaan vermelden: zo willen ze de perceptie tegengaan dat hun dranken calorierijker zijn dan bijvoorbeeld wijn. De wijnboeren zelf zijn er dan weer niet voor te vinden: "Eerst was het de informatie over allergenen, nu dit weer. Wat is het volgende?", zegt Dirk Beker van het Nederlandse Wijngaardeniersgilde.

 

De kans is niet zo groot dat Europa onder de indruk gaat zijn van het protest van de wijnboeren: een Brits onderzoek toonde eerder al aan dat de consumptie van alcohol fors daalt als het aantal calorieën op de menukaart of op het etiket wordt gezet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.