Europa wil vermelding calorieën op wijn en bier

Europa wil vermelding calorieën op wijn en bier

Het Europees Parlement eist dat producenten van alcoholische dranken voortaan het aantal calorieën op hun etiketten plaatsen. Vooral de wijnboeren zijn daar echter niet voor te vinden.

Europa grootste alcoholverbruiker

Gisteren werd in het Europees Parlement toch een meerderheid gevonden om een resolutie aan te nemen rond de vermelding van het aantal calorieën op de verpakking van alcoholische dranken. Het Europees Parlement wil nu dat de Europese Commissie een voorstel formuleert om dat mogelijk te maken.

 

"De Europeanen zijn de grootste alcoholverbruikers ter wereld, maar niemand kent het aantal calorieën, de samenstelling of de energiewaarde van de drankjes die ze consumeren", licht PS-Europarlementslid Marc Tarabella toe. Hij wil daarom dat wijn en andere alcoholische dranken zich schikken naar de Europese etiketteringsregels. Momenteel mogen ze immers minder informatie op het etiket zetten dan normaal.

 

Wijnboeren tegen

De grootste bierbrouwers van Europa en bedrijven als Smirnoff en Johnny Walker hadden al het plan opgevat om voedingswaarden op hun etiket te gaan vermelden: zo willen ze de perceptie tegengaan dat hun dranken calorierijker zijn dan bijvoorbeeld wijn. De wijnboeren zelf zijn er dan weer niet voor te vinden: "Eerst was het de informatie over allergenen, nu dit weer. Wat is het volgende?", zegt Dirk Beker van het Nederlandse Wijngaardeniersgilde.

 

De kans is niet zo groot dat Europa onder de indruk gaat zijn van het protest van de wijnboeren: een Brits onderzoek toonde eerder al aan dat de consumptie van alcohol fors daalt als het aantal calorieën op de menukaart of op het etiket wordt gezet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Directeur HR verlaat Carrefour Belgium

25/09/2017

Kathleen Van Der Paelt, directeur HR bij Carrefour Belgium, heeft na zeven jaar besloten om het supermarktbedrijf te verlaten. Ze wordt opgevolgd door Sonia Frey, die de voorbije vijf jaar een gelijkaardige functie invulde bij De Lijn.

AD Delhaize Lochristi springt op de kar van cartoontassen

25/09/2017

De AD Delhaize in Lochristi is de eerste Belgische supermarkt die mee op de trein van een Nederlandse hype springt. Daar zijn draagtassen met cartoons die gepersonaliseerd zijn naargelang de locatie een echt verzamelitem geworden.

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Back to top