Europa wil vermelding calorieën op wijn en bier

Europa wil vermelding calorieën op wijn en bier

Het Europees Parlement eist dat producenten van alcoholische dranken voortaan het aantal calorieën op hun etiketten plaatsen. Vooral de wijnboeren zijn daar echter niet voor te vinden.

Europa grootste alcoholverbruiker

Gisteren werd in het Europees Parlement toch een meerderheid gevonden om een resolutie aan te nemen rond de vermelding van het aantal calorieën op de verpakking van alcoholische dranken. Het Europees Parlement wil nu dat de Europese Commissie een voorstel formuleert om dat mogelijk te maken.

 

"De Europeanen zijn de grootste alcoholverbruikers ter wereld, maar niemand kent het aantal calorieën, de samenstelling of de energiewaarde van de drankjes die ze consumeren", licht PS-Europarlementslid Marc Tarabella toe. Hij wil daarom dat wijn en andere alcoholische dranken zich schikken naar de Europese etiketteringsregels. Momenteel mogen ze immers minder informatie op het etiket zetten dan normaal.

 

Wijnboeren tegen

De grootste bierbrouwers van Europa en bedrijven als Smirnoff en Johnny Walker hadden al het plan opgevat om voedingswaarden op hun etiket te gaan vermelden: zo willen ze de perceptie tegengaan dat hun dranken calorierijker zijn dan bijvoorbeeld wijn. De wijnboeren zelf zijn er dan weer niet voor te vinden: "Eerst was het de informatie over allergenen, nu dit weer. Wat is het volgende?", zegt Dirk Beker van het Nederlandse Wijngaardeniersgilde.

 

De kans is niet zo groot dat Europa onder de indruk gaat zijn van het protest van de wijnboeren: een Brits onderzoek toonde eerder al aan dat de consumptie van alcohol fors daalt als het aantal calorieën op de menukaart of op het etiket wordt gezet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top