Europees veroveringsplan Foodmaker start in Antwerpen

Met de opening van een winkel volgens nieuw concept op de Antwerpse Meir test Foodmaker het potentieel in grote winkelstraten. Bovendien kondigt CEO Lieven Vanlommel nieuwe akkoorden aan met Delhaize en Monoprix.

 

20 nieuwe Fresh Ateliers

Vanochtend opende de gezonde gemaksketen een 500 m² grote vestiging in de drukste winkelstraat van België. Met dit nieuwe concept test het bedrijf een ‘high street-strategie’ die op termijn de poort moet openzetten naar alle grote Europese winkelsteden. “We nemen een risico, gezien de hoge huurprijzen op dergelijke locaties. We hebben heel hoge volumes nodig omdat we lage prijzen hanteren, maar volgens onze berekeningen moet het lukken. En dan wordt een groeistrategie in Europa makkelijker, met een duidelijke focus op de belangrijkste winkelsteden en -straten”, zegt Lieven Vanlommel.

 

Foodmaker wil in 2019 de omzet verdubbelen. De ondernemer bereikte zopas een akkoord met supermarktketen Delhaize, voor de opening van twintig Fresh Ateliers volgend jaar, bovenop de vijf vestigingen die dit jaar opengingen. “Dat is meer dan we hadden verwacht. Het is een fijne samenwerking die ons toelaat om het bereik van ons merk te verbreden en onze volumes te verhogen, wat nodig is om op een rendabele manier kwaliteitsproducten te kunnen maken.” Bovendien gaat Foodmaker in Frankrijk een gelijkaardig concept testen bij Monoprix, dat al saladbars van het Belgische bedrijf uitrolt in zijn winkels. De eerste mini-Foodmaker ‘to go’ (de naam ligt nog niet vast) opent in maart of april en de Franse keten biedt uitzicht op een twintigtal vestigingen.

 

Oase van rust

In de Antwerpse vestiging ligt de nadruk op beleving: het restaurant wil een oase van groen zijn, waar mensen in een jachtige wereld even tot rust kunnen komen. Op de eerste verdieping is er een aantrekkelijke verbruiksruimte met veel groen, goede wifi en een mooi zicht op de Meir. “We brengen gezonde voeding op een plek waar je het niet meteen verwacht, want het foodaanbod op de Meir wordt toch gedomineerd door hamburgers en dergelijke”, aldus Vanlommel. “Omdat we hier op een breed publiek mikken, brengen we gezonde versies van klassieke en populaire recepten.”

 

Bij de inkom is er een ‘to go’ corner voor gehaaste shoppers, met voorverpakte broodjes, wraps en salades en een sappenbar. Verderop bevindt zich de grote saladbar met koude gerechten en daarachter een toonbank met een wisselend aanbod warme bereidingen waarin seizoensgroenten een hoofdrol krijgen. In de broodjes- en wrapbar kunnen klanten een broodje naar wens laten samenstellen. Taco’s en burrito’s verschijnen in het assortiment, naast gezonde croques op basis van speltbrood, met veel groenten. Nieuw is ook een dessertenbar met suikervrije en veganistische opties. In de zaak zal Foodmaker ook opleidingen en kooklessen organiseren.