Europese concurrentiewaakhond neemt Coca-Cola in het vizier

Shutterstock.com

De concurrentieautoriteiten van de Europese Commissie zijn een onderzoek gestart naar de Amerikaanse drankengigant Coca-Cola. Volgens Duitse media dreigt een miljardenboete.

 

Korting

Een woordvoerster van de Commissie heeft bevestigd dat er vragenlijsten werden verstuurd naar Coca-Cola in het kader van een voorlopig onderzoek. Ze weigerde verdere details te geven, maar volgens LebensmittelZeitung spitst het onderzoek zich toe op het kortingensysteem van de drankengigant en dreigt er mogelijk een miljardenboete voor het bedrijf uit Atlanta.

 

Coca-Cola zelf verklaarde dat het afgelopen donderdag een verzoek om informatie heeft ontvangen. "Hoewel we volledig zullen meewerken met de Commissie, zou het ongepast zijn om verdere commentaar te geven zolang het proces nog aan de gang is. Wij houden ons aan het Europese mededingingsrecht en alle andere toepasselijke wet- en regelgeving", aldus een woordvoerder van het concern.

 

De Europese handelsorganisatie EuroCommerce is tevreden met het onderzoek, dat volgens directeur-generaal Christian Verschueren meer licht zal werpen op de wijze waarop grote leveranciers hun marktmacht gebruiken ten nadele van de consumenten. “Wij wijzen al vele jaren op de problemen waarmee onze sector te kampen heeft doordat de makers van ‘must-have producten’ hun marktmacht gebruiken om eenzijdige voorwaarden op te leggen en de concurrentie in hun voordeel te beperken.”