Europese consumentenorganisaties willen voedingsprofielen op verpakkingen | RetailDetail

Europese consumentenorganisaties willen voedingsprofielen op verpakkingen

Europese consumentenorganisaties willen voedingsprofielen op verpakkingen
Shutterstock

De Europese consumentenorganisatie BEUC en elf van zijn leden, waaronder Test-Aankoop, willen dat de Europese Unie werk maakt van voedingsprofielen op verpakkingen, om zo misleidende gezondheidsclaims aan te pakken.

 

Aangekondigd in 2006

Op heel wat verpakkingen van voedingsproducten wordt immers uitgepakt met gezondheidsclaims, waarbij bijvoorbeeld wordt aangegeven dat het product een grote hoeveelheid van een gezonde stof bevat. Vaak gaat het daarbij echter ook over ongezonde producten, die veel vet en suiker bevatten. “Neem nu Nesquick”, zegt Simon November van Test-Aankoop aan VTM Nieuws: “De consument wordt gelokt door ijzer, vitamine D en zink. Gezondheid zogezegd. Maar kijken we op de achterzijde, dan zien we dat het product vol met suiker zit. Dat is een probleem dat we bij heel wat producenten tegenkomen. Het is zeker geen alleenstaand geval.”

 

De BEUC wil daarom dat er eindelijk voedingsprofielen worden ingevoerd. Die werden al in 2006 aangekondigd, maar werden nooit doorgevoerd. Die profielen moeten de consument een duidelijk beeld geven van de voeding die ze eten, zowel de voordelen als de nadelen.

 

EU bekijkt alternatieven

Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, is niet gekant tegen de voedingsprofielen, maar wil dan wel dat ze voldoende wetenschappelijk onderbouwd worden. “Dan moet er wel een open discussie gevoerd worden, op wetenschappelijke basis, en niet op basis van vooroordelen over bepaalde productcategorieën. Als dat zou gebeuren, hebben die producenten niet langer incentives om aan innovatie te doen - consumenten zullen die producten toch niet kopen”, zegt Fevia-woordvoerder Nicholas Courant aan HLN.

 

Bij de EU klinkt er minder enthousiasme: daar wordt momenteel gewerkt aan een herziening van de EU-richtlijn uit 2006. “Daarna pas kan beslist worden of de doelstelling ook zonder voedingsprofielen kan bereikt worden, en of er alternatieven zijn.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.