Europese crisis drukt omzet Nestlé flink omlaag | RetailDetail

Europese crisis drukt omzet Nestlé flink omlaag

Europese crisis drukt omzet Nestlé flink omlaag

De Zwitserse voedingsreus Nestlé heeft zijn eerste kwartaal van 2013 afgesloten met een omzet van 21,9 miljard Zwitserse frank (of iets meer dan 18 miljard euro), een stijging met 5,4%. Zonder overnames en wisselkoersverschillen bedraagt de groei maar 4,3%: de laagste eerstekwartaalgroei sinds 2009.

Onder de analistenverwachtingen

Met die kwartaalresultaten blijft Nestlé onder de verwachtingen: analisten hadden gerekend op een omzet van 22,5 miljard frank en een organische groei van 4,7% in plaats van de behaalde 4,3%. Ter vergelijking: in hetzelfde kwartaal vorig jaar boekte Nestlé nog een omzetgroei van 7,2%.

 

"Het jaarbegin weerspiegelt de voorzichtigheid die we in februari aan de dag legden", stelt Paul Bulcke, de Belgische topman van Nestlé, al bevestigt hij wel meteen de prognoses voor het hele jaar. Bulcke & Co blijven met andere woorden gaan voor een organische groei van 5 tot 6% dit jaar.

 

Eens te meer "Europa in crisis"

Net als grote concurrent Danone eerder deze week verwijst ook Nestlé naar de crisis in Europa, die ervoor zorgt dat de consument serieus bespaart en op de kleintjes let. 

 

De geografische verschillen liegen er niet om: terwijl de Amerikaanse markt 5,1% groeide en de zone Azië-Oceanië-Afrika er zelfs 6,1% op vooruitging, harkte het "oude continent" amper een procentje meer omzet bij elkaar. Nestlé voegt er meteen aan toe dat de Benelux wel een goede start heeft genomen, in tegenstelling tot Frankrijk en Duitsland, dat pas nu aan dynamiek begint te winnen.

 

"Daarmee doen we beter dan de Europese markt, waar het consumentenvertrouwen zwak blijft", onderstreept de topman. "We stellen in onze Noord-Amerikaanse activiteiten ook vooruitgang vast en verwachten een nog sterkere dynamiek in de belangrijkste groeilanden", klinkt het op de hoofdzetel in Vevey.

 

Die verwijzing naar de groeilanden is niet toevallig: vorig kwartaal tekenden die voor liefst 8,4% groei, terwijl Nestlé er in de "rijpere" markten amper 0,9% op vooruit ging.

 

Nutrition sterkste groeier

Nestlé Nutrition was de sterkste afdeling van de groep met een stijging van 7,6% tot 2,5 miljard frank (zo'n twee miljard euro), terwijl Nestlé Waters er het minst op vooruitging: amper 1,8% tot 1,6 miljard frank (ca. 1,3 miljard euro). 

 

De andere activiteiten tekenden voor een groei van 4,2% tot 2,9 miljard frank (ca. 2,39 miljard euro). Vooral Nespresso droeg daartoe bij, dankzij een "bredere geografische voetafdruk."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!