Europese crisis drukt omzet Nestlé flink omlaag

Europese crisis drukt omzet Nestlé flink omlaag

De Zwitserse voedingsreus Nestlé heeft zijn eerste kwartaal van 2013 afgesloten met een omzet van 21,9 miljard Zwitserse frank (of iets meer dan 18 miljard euro), een stijging met 5,4%. Zonder overnames en wisselkoersverschillen bedraagt de groei maar 4,3%: de laagste eerstekwartaalgroei sinds 2009.

Onder de analistenverwachtingen

Met die kwartaalresultaten blijft Nestlé onder de verwachtingen: analisten hadden gerekend op een omzet van 22,5 miljard frank en een organische groei van 4,7% in plaats van de behaalde 4,3%. Ter vergelijking: in hetzelfde kwartaal vorig jaar boekte Nestlé nog een omzetgroei van 7,2%.

 

"Het jaarbegin weerspiegelt de voorzichtigheid die we in februari aan de dag legden", stelt Paul Bulcke, de Belgische topman van Nestlé, al bevestigt hij wel meteen de prognoses voor het hele jaar. Bulcke & Co blijven met andere woorden gaan voor een organische groei van 5 tot 6% dit jaar.

 

Eens te meer "Europa in crisis"

Net als grote concurrent Danone eerder deze week verwijst ook Nestlé naar de crisis in Europa, die ervoor zorgt dat de consument serieus bespaart en op de kleintjes let. 

 

De geografische verschillen liegen er niet om: terwijl de Amerikaanse markt 5,1% groeide en de zone Azië-Oceanië-Afrika er zelfs 6,1% op vooruitging, harkte het "oude continent" amper een procentje meer omzet bij elkaar. Nestlé voegt er meteen aan toe dat de Benelux wel een goede start heeft genomen, in tegenstelling tot Frankrijk en Duitsland, dat pas nu aan dynamiek begint te winnen.

 

"Daarmee doen we beter dan de Europese markt, waar het consumentenvertrouwen zwak blijft", onderstreept de topman. "We stellen in onze Noord-Amerikaanse activiteiten ook vooruitgang vast en verwachten een nog sterkere dynamiek in de belangrijkste groeilanden", klinkt het op de hoofdzetel in Vevey.

 

Die verwijzing naar de groeilanden is niet toevallig: vorig kwartaal tekenden die voor liefst 8,4% groei, terwijl Nestlé er in de "rijpere" markten amper 0,9% op vooruit ging.

 

Nutrition sterkste groeier

Nestlé Nutrition was de sterkste afdeling van de groep met een stijging van 7,6% tot 2,5 miljard frank (zo'n twee miljard euro), terwijl Nestlé Waters er het minst op vooruitging: amper 1,8% tot 1,6 miljard frank (ca. 1,3 miljard euro). 

 

De andere activiteiten tekenden voor een groei van 4,2% tot 2,9 miljard frank (ca. 2,39 miljard euro). Vooral Nespresso droeg daartoe bij, dankzij een "bredere geografische voetafdruk."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Back to top