Europese crisis drukt omzet Nestlé flink omlaag

Europese crisis drukt omzet Nestlé flink omlaag

De Zwitserse voedingsreus Nestlé heeft zijn eerste kwartaal van 2013 afgesloten met een omzet van 21,9 miljard Zwitserse frank (of iets meer dan 18 miljard euro), een stijging met 5,4%. Zonder overnames en wisselkoersverschillen bedraagt de groei maar 4,3%: de laagste eerstekwartaalgroei sinds 2009.

Onder de analistenverwachtingen

Met die kwartaalresultaten blijft Nestlé onder de verwachtingen: analisten hadden gerekend op een omzet van 22,5 miljard frank en een organische groei van 4,7% in plaats van de behaalde 4,3%. Ter vergelijking: in hetzelfde kwartaal vorig jaar boekte Nestlé nog een omzetgroei van 7,2%.

 

"Het jaarbegin weerspiegelt de voorzichtigheid die we in februari aan de dag legden", stelt Paul Bulcke, de Belgische topman van Nestlé, al bevestigt hij wel meteen de prognoses voor het hele jaar. Bulcke & Co blijven met andere woorden gaan voor een organische groei van 5 tot 6% dit jaar.

 

Eens te meer "Europa in crisis"

Net als grote concurrent Danone eerder deze week verwijst ook Nestlé naar de crisis in Europa, die ervoor zorgt dat de consument serieus bespaart en op de kleintjes let. 

 

De geografische verschillen liegen er niet om: terwijl de Amerikaanse markt 5,1% groeide en de zone Azië-Oceanië-Afrika er zelfs 6,1% op vooruitging, harkte het "oude continent" amper een procentje meer omzet bij elkaar. Nestlé voegt er meteen aan toe dat de Benelux wel een goede start heeft genomen, in tegenstelling tot Frankrijk en Duitsland, dat pas nu aan dynamiek begint te winnen.

 

"Daarmee doen we beter dan de Europese markt, waar het consumentenvertrouwen zwak blijft", onderstreept de topman. "We stellen in onze Noord-Amerikaanse activiteiten ook vooruitgang vast en verwachten een nog sterkere dynamiek in de belangrijkste groeilanden", klinkt het op de hoofdzetel in Vevey.

 

Die verwijzing naar de groeilanden is niet toevallig: vorig kwartaal tekenden die voor liefst 8,4% groei, terwijl Nestlé er in de "rijpere" markten amper 0,9% op vooruit ging.

 

Nutrition sterkste groeier

Nestlé Nutrition was de sterkste afdeling van de groep met een stijging van 7,6% tot 2,5 miljard frank (zo'n twee miljard euro), terwijl Nestlé Waters er het minst op vooruitging: amper 1,8% tot 1,6 miljard frank (ca. 1,3 miljard euro). 

 

De andere activiteiten tekenden voor een groei van 4,2% tot 2,9 miljard frank (ca. 2,39 miljard euro). Vooral Nespresso droeg daartoe bij, dankzij een "bredere geografische voetafdruk."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top