Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk | RetailDetail

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk
Shutterstock

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

 

Lagere prijzen

De eisen van Agecore komen er simpelweg op neer dat ze lagere prijzen verwachten van Nestlé, anders zullen ze de producten gewoon niet meer inkopen. Aangezien Agecore spreekt in naam van heel wat Europese ketens, zou dat een immense impact hebben op Nestlé. De voorbije dagen zouden de retailpartners hun bestellingen bij Nestlé al flink teruggeschroefd hebben. Het Zwitserse Coop heeft de bestellingen voor een aantal producten zelfs al tijdelijk opgeschort, schrijft Lebensmittel Zeitung.

 

Langs de andere kant kunnen de supermarkten het niet maken dat een groot aantal producten niet meer in de winkelrekken liggen en aangezien Nestlé een van de grootste bedrijven in de voedingsindustrie is, is het nog maar de vraag wie er het eerste zal toegeven: Nestlé of de supermarkten... of helemaal niemand, zoals onderzoek van de KU Leuven suggereert

 

De eisen van Agecore zijn niet nieuw binnen de industrie. De laatste jaren zien we steeds meer hoe producten tijdelijk uit de winkelrekken verdwijnen, omdat ketens betere voorwaarden willen afdwingen bij de producenten. Zo lag Colruyt eind vorig jaar nog in de clinch met PepsiCo, waardoor 29 producten tijdelijk niet meer te vinden waren bij de Belgische keten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.