Europese landbouwministers zijn enthousiast over duurzaam Picnic | RetailDetail

Europese landbouwministers zijn enthousiast over duurzaam Picnic

Europese landbouwministers zijn enthousiast over duurzaam Picnic

Europese landbouwministers zijn enthousiast over Picnic, met name over de directe inkoop bij leveranciers en de gratis bezorging. Picnic is als een van de 45 innovatieve Nederlandse ondernemingen aanwezig op de expo The STEC - Food to Be in Eindhoven, waar o.a. de landbouwministers van de EU te gast zijn.

 

Voedselverspilling verminderen

De landbouwministers zijn het meest enthousiast over de manier waarop de online supermarkt  de voedselverspilling drastisch vermindert. "We kopen alleen de producten in bij onze leveranciers die ook echt door onze klanten zijn besteld. Op die manier voorkomen we verspilling van verse producten", vertelt Michiel Muller. mede-oprichter van Picnic.

 

"Elizabeth Truss, de Britse minister van landbouw, vertelde dat Picnic een ware revolutie zou kunnen ontketenen in haar land. Britten laten nu al vaak hun boodschappen thuisbezorgen, maar supermarkten vragen daar altijd geld voor", aldus Michiel Muller. "Ook in Frankrijk zou Picnic zonder meer een succes worden, zo voorspelde de Franse afgevaardigde: "Niet elke stad of dorp bij ons heeft een supermarkt. Je moet vaak een eind rijden naar een hypermarché. Gratis bezorging is dan een uitkomst."

 

Food to Be-expo toont innovaties in foodketen

De Food to Be-expo is een eerste editie van The STEC, Staging Technologies, een nationaal podium voor de nieuwste technologie in Eindhoven. De expo, een initiatief van het ministerie van Economische Zaken en de gemeente Eindhoven, wordt georganiseerd in het kader van het Nederlandse EU-voorzitterschap en de Europese landbouwraad.

 

Op de beurs laten de 45 meest innovatieve ondernemers, wetenschappers en designers van Nederland zien welke innovaties in de toekomst het verschil gaan maken in ons eten. Picnic is er hier een van, dankzij het nieuwe logistieke systeem dat de basis legt voor de nieuwe voedselvoorziening voor de moderne stad: de snelste weg van boer naar bord. In de zes maanden dat de online supermarkt actief is, is het concept uitgerold naar vier plaatsen, waaronder Utrecht. In Amersfoort, waar het allemaal begon, is inmiddels tien procent van de huishoudens klant.

 

Picnic wordt op The STEC ook geroemd om zijn duurzame oplossingen. Naast directe inkoop maken de elektrische busjes van eigen ontwerp een einde aan de uitstoot van fijnstof in de steden. Het bezorgmodel zorgt tevens voor een aanzienlijke reductie van de CO2-uitstoot van auto’s, die consumenten normaal gebruiken om een paar keer per week naar de supermarkt te rijden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.