Europese landbouwministers zijn enthousiast over duurzaam Picnic

Europese landbouwministers zijn enthousiast over duurzaam Picnic

Europese landbouwministers zijn enthousiast over Picnic, met name over de directe inkoop bij leveranciers en de gratis bezorging. Picnic is als een van de 45 innovatieve Nederlandse ondernemingen aanwezig op de expo The STEC - Food to Be in Eindhoven, waar o.a. de landbouwministers van de EU te gast zijn.

 

Voedselverspilling verminderen

De landbouwministers zijn het meest enthousiast over de manier waarop de online supermarkt  de voedselverspilling drastisch vermindert. "We kopen alleen de producten in bij onze leveranciers die ook echt door onze klanten zijn besteld. Op die manier voorkomen we verspilling van verse producten", vertelt Michiel Muller. mede-oprichter van Picnic.

 

"Elizabeth Truss, de Britse minister van landbouw, vertelde dat Picnic een ware revolutie zou kunnen ontketenen in haar land. Britten laten nu al vaak hun boodschappen thuisbezorgen, maar supermarkten vragen daar altijd geld voor", aldus Michiel Muller. "Ook in Frankrijk zou Picnic zonder meer een succes worden, zo voorspelde de Franse afgevaardigde: "Niet elke stad of dorp bij ons heeft een supermarkt. Je moet vaak een eind rijden naar een hypermarché. Gratis bezorging is dan een uitkomst."

 

Food to Be-expo toont innovaties in foodketen

De Food to Be-expo is een eerste editie van The STEC, Staging Technologies, een nationaal podium voor de nieuwste technologie in Eindhoven. De expo, een initiatief van het ministerie van Economische Zaken en de gemeente Eindhoven, wordt georganiseerd in het kader van het Nederlandse EU-voorzitterschap en de Europese landbouwraad.

 

Op de beurs laten de 45 meest innovatieve ondernemers, wetenschappers en designers van Nederland zien welke innovaties in de toekomst het verschil gaan maken in ons eten. Picnic is er hier een van, dankzij het nieuwe logistieke systeem dat de basis legt voor de nieuwe voedselvoorziening voor de moderne stad: de snelste weg van boer naar bord. In de zes maanden dat de online supermarkt actief is, is het concept uitgerold naar vier plaatsen, waaronder Utrecht. In Amersfoort, waar het allemaal begon, is inmiddels tien procent van de huishoudens klant.

 

Picnic wordt op The STEC ook geroemd om zijn duurzame oplossingen. Naast directe inkoop maken de elektrische busjes van eigen ontwerp een einde aan de uitstoot van fijnstof in de steden. Het bezorgmodel zorgt tevens voor een aanzienlijke reductie van de CO2-uitstoot van auto’s, die consumenten normaal gebruiken om een paar keer per week naar de supermarkt te rijden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Back to top