Exki heeft zich teruggetrokken uit New York | RetailDetail

Exki geeft VS op

Exki geeft VS op
Exki

De Belgische restaurantketen Exki heeft zich volledig teruggetrokken uit de Verenigde Staten. De enige twee vestigingen in New York zijn gesloten en het geplande derde restaurant zal er nooit komen.

Verschillende cultuur

Nochtans had Exki grote plannen voor New York, want de oprichters wilden er maar liefst vijftig vestigingen. Het idee om New Yorkers over te laten stappen op gezonde fastfood werd echter helemaal geen succes. “In de realiteit hangen de mensen nog altijd vast aan fastfood. Toen we in de producten van onze lokale leveranciers zoetstoffen vonden, antwoordden ze gewoon: zo doen we dat hier”, zei oprichter Frédéric Rouvez tegen De Tijd.

 

Daarnaast waren er nog enkele andere problemen, zoals het vinden van trouw personeel. In de Verenigde Staten zijn fooien immers bijzonder belangrijk in de horeca, maar Exqi levert niet aan tafel in de restaurants, en dus verdienden de werknemers er minder dan bij andere ketens waar dat wel het geval was.

 

Ook de Amerikaanse consument is anders dan in Europa. Die wil enkel betalen voor kwaliteit als dat ook aan tafel wordt gebracht. “Takeawaymaaltijden maken 80 procent van onze omzet uit. We moesten dus knabbelen aan onze kwaliteit, wat we niet wilden, of aan onze marge.”

 

In Europa doet Exki het wel goed, wat duidelijk wordt uit de expansieplannen van de keten. Dit jaar nog worden er 12 nieuwe vestigingen geopend, waarbij met Duitsland en Spanje twee nieuwe markten worden aangeboord. Ook in België, Nederland en Frankrijk wordt er uitgebreid. Zo moet de keten eind dit jaar in de buurt van de honderd vestigingen uitkomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.