Exki heeft zich teruggetrokken uit New York | RetailDetail

Exki geeft VS op

Exki geeft VS op
Exki

De Belgische restaurantketen Exki heeft zich volledig teruggetrokken uit de Verenigde Staten. De enige twee vestigingen in New York zijn gesloten en het geplande derde restaurant zal er nooit komen.

Verschillende cultuur

Nochtans had Exki grote plannen voor New York, want de oprichters wilden er maar liefst vijftig vestigingen. Het idee om New Yorkers over te laten stappen op gezonde fastfood werd echter helemaal geen succes. “In de realiteit hangen de mensen nog altijd vast aan fastfood. Toen we in de producten van onze lokale leveranciers zoetstoffen vonden, antwoordden ze gewoon: zo doen we dat hier”, zei oprichter Frédéric Rouvez tegen De Tijd.

 

Daarnaast waren er nog enkele andere problemen, zoals het vinden van trouw personeel. In de Verenigde Staten zijn fooien immers bijzonder belangrijk in de horeca, maar Exqi levert niet aan tafel in de restaurants, en dus verdienden de werknemers er minder dan bij andere ketens waar dat wel het geval was.

 

Ook de Amerikaanse consument is anders dan in Europa. Die wil enkel betalen voor kwaliteit als dat ook aan tafel wordt gebracht. “Takeawaymaaltijden maken 80 procent van onze omzet uit. We moesten dus knabbelen aan onze kwaliteit, wat we niet wilden, of aan onze marge.”

 

In Europa doet Exki het wel goed, wat duidelijk wordt uit de expansieplannen van de keten. Dit jaar nog worden er 12 nieuwe vestigingen geopend, waarbij met Duitsland en Spanje twee nieuwe markten worden aangeboord. Ook in België, Nederland en Frankrijk wordt er uitgebreid. Zo moet de keten eind dit jaar in de buurt van de honderd vestigingen uitkomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Wil Kimberly-Clark af van z’n Europese tak?

20/07/2018

De producent van Kleenex-zakdoekjes, Huggies-luiers en Scottex-toiletpapier kampt met tegenvallende verkoopcijfers en oplopende kosten. Financiële bronnen vermoeden dan ook dat Kimberly-Clark Europese business wil verkopen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.