Export voeding stijgt, maar industrie waarschuwt

Export voeding stijgt, maar industrie waarschuwt

Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, zag ondanks de Russische boycot de Belgische voedingsexport met 3,3% stijgen. 2016 zal echter een moeilijk jaar worden, vreest de organisatie, mede door de brexit.

Export motor van groei

De voorbije tien jaar maakte de Belgische voedingsindustrie een enorme groei door: de omzet steeg met maar liefst 50% tot 48,1 miljard euro, gestuwd door een export die 62,2% aantrok. De buurlanden zijn logischerwijs goed voor het overgrote deel van de buitenlandse afname (56% om precies te zijn), maar de grootste groeiers waren te vinden in het tiental landen dat in 2004 lid werd van de Europese Unie: Letland (+67,2%), Slovakije (+34,4%) en Estland (+22,8%). Het voorbije jaar lagen de grootste groeiers echter nog verder, met de VS (+17%) en China (+30%). De logische grootste daler was Rusland (-41%).

 

Niet alleen die Russische boycot baart voorzitter Jean Eylenbosch zorgen: ook het resultaat van het EU-referendum in het Verenigd Koninkrijk is reden tot ongerustheid. "Met de Brexit kijken we nu wellicht aan tegen een daling van de export naar onze vierde grootste exportmarkt", waarschuwt Eylenbosch. Op korte termijn is er de dalende koers van het Britse Pond, maar daarnaast waarschuwt Fevia voor mogelijke protectionistische maatregelen.

 

De ongerustheid voor de toekomst houdt voedingsbedrijven echter niet tegen om te investeren: in 2015 steeg het totaalbedrag van de investeringen in de Belgische voedingsindustrie met 10% naar 1,43 miljard euro. Met meer dan 88.000 rechtstreekse en 137.000 onrechtstreekse jobs is de voedingsindustrie nu verantwoordelijk voor 19% van de industriële werkgelegenheid in België, stelt Fevia.

 

Concrete voorstellen voor overleg

Toch komen er voor de sector belangrijke jaren aan, meent de organisatie: de kilometerheffing en een enorm gestegen energiekost kunnen de voedingsbedrijven zuur opbreken. Daarom doet Fevia drie concrete voorstellen: een gezondheidsplan waaraan iedereen samenwerkt en dat veel verder gaat dan de huidige gezondheidstaks, het afbouwen van de loonkost en het bevriezen van de meerkosten op elektriciteit. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije Europese zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7 procent dalen.

Danone wijzigt managementstructuur

19/10/2017

Danone heeft besloten om de managementstructuur aan de top van het bedrijf aan te passen. De functie van voorzitter van de raad van bestuur en die van CEO worden voortaan gecombineerd door huidig CEO Emmanuel Faber.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

Back to top