Export voeding stijgt, maar industrie waarschuwt | RetailDetail

Export voeding stijgt, maar industrie waarschuwt

Export voeding stijgt, maar industrie waarschuwt

Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, zag ondanks de Russische boycot de Belgische voedingsexport met 3,3% stijgen. 2016 zal echter een moeilijk jaar worden, vreest de organisatie, mede door de brexit.

Export motor van groei

De voorbije tien jaar maakte de Belgische voedingsindustrie een enorme groei door: de omzet steeg met maar liefst 50% tot 48,1 miljard euro, gestuwd door een export die 62,2% aantrok. De buurlanden zijn logischerwijs goed voor het overgrote deel van de buitenlandse afname (56% om precies te zijn), maar de grootste groeiers waren te vinden in het tiental landen dat in 2004 lid werd van de Europese Unie: Letland (+67,2%), Slovakije (+34,4%) en Estland (+22,8%). Het voorbije jaar lagen de grootste groeiers echter nog verder, met de VS (+17%) en China (+30%). De logische grootste daler was Rusland (-41%).

 

Niet alleen die Russische boycot baart voorzitter Jean Eylenbosch zorgen: ook het resultaat van het EU-referendum in het Verenigd Koninkrijk is reden tot ongerustheid. "Met de Brexit kijken we nu wellicht aan tegen een daling van de export naar onze vierde grootste exportmarkt", waarschuwt Eylenbosch. Op korte termijn is er de dalende koers van het Britse Pond, maar daarnaast waarschuwt Fevia voor mogelijke protectionistische maatregelen.

 

De ongerustheid voor de toekomst houdt voedingsbedrijven echter niet tegen om te investeren: in 2015 steeg het totaalbedrag van de investeringen in de Belgische voedingsindustrie met 10% naar 1,43 miljard euro. Met meer dan 88.000 rechtstreekse en 137.000 onrechtstreekse jobs is de voedingsindustrie nu verantwoordelijk voor 19% van de industriële werkgelegenheid in België, stelt Fevia.

 

Concrete voorstellen voor overleg

Toch komen er voor de sector belangrijke jaren aan, meent de organisatie: de kilometerheffing en een enorm gestegen energiekost kunnen de voedingsbedrijven zuur opbreken. Daarom doet Fevia drie concrete voorstellen: een gezondheidsplan waaraan iedereen samenwerkt en dat veel verder gaat dan de huidige gezondheidstaks, het afbouwen van de loonkost en het bevriezen van de meerkosten op elektriciteit. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.