Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.

 

Win-win voor Prime én Whole Foods

Amazon telt intussen al meer dan honderd miljoen prime-leden, die genieten voortaan een extra korting van 10% op honderden producten bij Whole Foods. Het enige wat ze moeten doen, is de Whole Foods-app downloaden, die koppelen aan hun Prime-lidmaatschap en die vervolgens activeren in de winkel. De vestigingen van Florida krijgen de primeur, later deze zomer moet de korting in heel de Verenigde Staten uitgerold zijn.

 

Het is niet de eerste keer dat Amazon zijn Prime-leden richting Whole Foods lokt: eerder dit jaar breidde Amazon zijn Prime Now-service (gratis levering binnen de twee uur) ook al uit met voedingsaankopen bij Whole Foods-vestigingen in een tiental teststeden. Eigenaars van een Amazon Prime Visa Card genieten bovendien 5% ‘cashback’ op al hun aankopen bij Whole Foods. Eerder verlaagde Amazon ook al tot twee keer toe de prijzen bij Whole Foods, iets waar ook niet-leden van Amazon Prime hun voordeel mee doen.

 

Specialisten zien een duidelijke 'dubbele' strategie: zo veel mogelijk klanten van Whole Foods overhalen om een Prime-lidmaatschap aan te vragen bij Amazon, en tegelijk ook zoveel mogelijk Prime-leden de weg wijzen naar Whole Foods. “Misschien is voeding voor Amazon het komende decennium wel wat boeken voor Amazon waren in de jaren 90”, vat Michael Patcher, marktanalist bij Wedbush, het treffend samen.

 

Op 11 mei laatstleden verhoogde Amazon overigens nog de prijs van het Prime-lidmaatschap van 99 naar 119 dollar. “We blijven dan ook constant de waarde van het Prime-aanbod verhogen”, verklaarde financieel directeur Brian Olsavsky de prijsstijging.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.