Fair Trade Original ziet supermarktverkoop sterk groeien

Fair Trade Original ziet supermarktverkoop sterk groeien

Het eerlijke merk Fair Trade Original heeft een bijzonder sterk jaar achter de rug. Zo groeide de verkoop van de producten in de supermarkt met 28 procent in 2015. Dat is vooral te danken aan de introductie van nieuwe producten.

 

Ook in 2016 assortiment uitbreiden

Zo werden in 2015 onder andere de biologische kokosmelk, biologische sojasaus en rijstazijn en drie varianten biologische koffiecapsules op de markt gebracht. Dankzij die nieuwe producten groeide de totale omzet naar 14,6 miljoen euro. Uit een onderzoek van GfK blijkt trouwens dat de producten van de Aziatische lijn vooral populair zijn bij kopers onder de 30 jaar.

 

Zeven procent van die omzet werd uitgekeerd als fairtrade ontwikkelingspremie, licentiegelden en eigen investeringen bij handelspartners. “Naast ons 'commitment' aan de boeren, streven we ernaar hun ingrediënten lokaal te laten verwerken. Dat betekent meer werkgelegenheid in het land van herkomst. Dat is ons ook weer gelukt bij de nieuwe Aziatische kookproducten. De fairtrade productieketens die zo op ons initiatief ontstaan, bieden boeren én verwerkers bovendien groeikansen binnen de brede internationale fairtrade markt”, zegt directeur Bert Jongsma.

 

Ook in 2016 wil Fair Trade Original het merk verder uitbreiden. “Er staan een aantal aantrekkelijke introducties op het programma. Om te beginnen in het voorjaar, met de komst van twee varianten fairtrade rijstnoedels die van begin tot eind in Thailand zijn geproduceerd”, aldus Jongsma.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Back to top