Fair Trade Original ziet supermarktverkoop sterk groeien | RetailDetail

Fair Trade Original ziet supermarktverkoop sterk groeien

Fair Trade Original ziet supermarktverkoop sterk groeien

Het eerlijke merk Fair Trade Original heeft een bijzonder sterk jaar achter de rug. Zo groeide de verkoop van de producten in de supermarkt met 28 procent in 2015. Dat is vooral te danken aan de introductie van nieuwe producten.

 

Ook in 2016 assortiment uitbreiden

Zo werden in 2015 onder andere de biologische kokosmelk, biologische sojasaus en rijstazijn en drie varianten biologische koffiecapsules op de markt gebracht. Dankzij die nieuwe producten groeide de totale omzet naar 14,6 miljoen euro. Uit een onderzoek van GfK blijkt trouwens dat de producten van de Aziatische lijn vooral populair zijn bij kopers onder de 30 jaar.

 

Zeven procent van die omzet werd uitgekeerd als fairtrade ontwikkelingspremie, licentiegelden en eigen investeringen bij handelspartners. “Naast ons 'commitment' aan de boeren, streven we ernaar hun ingrediënten lokaal te laten verwerken. Dat betekent meer werkgelegenheid in het land van herkomst. Dat is ons ook weer gelukt bij de nieuwe Aziatische kookproducten. De fairtrade productieketens die zo op ons initiatief ontstaan, bieden boeren én verwerkers bovendien groeikansen binnen de brede internationale fairtrade markt”, zegt directeur Bert Jongsma.

 

Ook in 2016 wil Fair Trade Original het merk verder uitbreiden. “Er staan een aantal aantrekkelijke introducties op het programma. Om te beginnen in het voorjaar, met de komst van twee varianten fairtrade rijstnoedels die van begin tot eind in Thailand zijn geproduceerd”, aldus Jongsma.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.