Fairtrade chocolade Lidl België breidt uit naar buurlanden

Cacaoboer van
Foto: Lidl

De fairtrade-chocoladerepen ‘Way to Go!’ van Lidl België vinden navolging in het buitenland: ook in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Nederland komt de chocolade in de winkelrekken te liggen.

 

Over heel Europa

Enkele maanden geleden – kort voor de coronacrisis – lanceerde Lidl in België een eigen fairtrade chocoladelijn onder de naam ‘Way To Go!’: het assortiment bestaat momenteel uit vier verschillende repen en ontstond in samenwerking met Fairtrade, Rikolto (het vroegere Vredeseilanden) en coöperatie Kuapa Kokoo. De “supereerlijke” chocolade biedt 1.000 cacaoboeren een leefbaar inkomen, waarbij Lidl bovenop de minimumprijs en de Fairtrade-premie nog een extra premie betaalt voor projecten op het terrein.


Ondertussen is al zo’n 60 ton van de eerlijke chocolade verkocht en hebben ook de buurlanden interesse gekregen: Lidl gaat de chocoladerepen ook in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Nederland verkopen. Op die manier breidt ‘Way To Go!’ nog dit jaar uit naar 2.000 winkels. De ambitie: de “Belgische” chocolade over heel Europa uitrollen.

 

Verplicht tegen 2030

“Bij de start ondersteunde Lidl met ‘Way To Go!’ rechtstreeks 440 boeren uit Ghana. Door het succes van het project en het enthousiasme van de cacaoboeren bereikt de supermarktketen nu in totaal duizend boeren. Dat aantal zal de komende maanden alleen maar toenemen, gezien de ambitie is om verder uit te breiden naar alle andere Lidl-vestigingen in Europa”, klinkt het bij Lidl België, waar de afdelingen inkoop en duurzaamheid vorig jaar op het idee kwamen.


Het initiatief past in de strategie van Lidl om het assortiment elk jaar 10% duurzamer te maken. De discounter ondertekende eerder ook al het ‘Beyond Chocolate’-charter, dat de Belgische chocoladesector ertoe verbindt tegen 2025 100% duurzame chocolade te produceren en tegen 2030 een leefbaar inkomen voor alle cacaoboeren te voorzien. “Het is een concrete verwezenlijking van ons engagement”, zegt Philippe Weiler, hoofd duurzaamheid bij Lidl: “op termijn zal alle chocolade immers aan die normen moeten voldoen”.