Familie Van Eerd (Jumbo) krijgt 40 miljoen euro aan dividend | RetailDetail

Familie Van Eerd (Jumbo) krijgt 40 miljoen euro aan dividend

Familie Van Eerd (Jumbo) krijgt 40 miljoen euro aan dividend
Shutterstock

De familie Van Eerd, oprichters en eigenaars van supermarktketen Jumbo, hebben zichzelf 40 miljoen euro aan dividend uitgekeerd: goed voor 10 miljoen euro per lid van de familie dat betrokken is bij het bedrijf.

 

“Verplichtingen voldaan”

Dat is een verdubbeling van het dividend van vorig jaar, toen er 20 miljoen euro werd uitgekeerd. De jaren daarvoor was er zelfs geen sprake van een dividend voor de familie Van Eerd. “We waren toen nog zwaar gefinancierd”, zegt de financiële topman Ton van Veen aan het FD. “We hadden ooit een schuld van 1,3 miljard euro en die is nu teruggebracht tot 170 miljoen euro. Dat is nog niet de helft van ons brutobedrijfsresultaat. We hebben netjes aan al onze verplichtingen voldaan. Dan vind ik het passend dat er nu ook geld naar de familie gaat.”

 

Van Veen is ook van mening dat dit niet slecht zal vallen bij de werknemers, en dan vooral die in de distributiecentra, waar al heel wat te doen was rond de vastgelopen cao-onderhandelingen. “We kunnen dit goed uitleggen”, zegt Van Veen. “Het gaat niet om bestuurdersbeloningen, maar om een vergoeding voor risicodragend vermogen dat de familie ter beschikking stelt aan de onderneming. En deze vergoeding komt niet in de buurt bij de rentebetalingen die wij afgelopen jaren aan onze banken hebben gedaan.”

 

Niet dat er geen bestuurdersvergoedingen zijn: Frits van Eerd, Colette Cloosterman-Van Eerd en Ton van Veen, die samen de raad van bestuur vormen, kregen gezamenlijk 4,8 miljoen euro. Dat is minder dan een jaar eerder, toen dat bedrag neerkwam op 6 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.