Familie Van Eerd (Jumbo) krijgt 40 miljoen euro aan dividend | RetailDetail

Familie Van Eerd (Jumbo) krijgt 40 miljoen euro aan dividend

Familie Van Eerd (Jumbo) krijgt 40 miljoen euro aan dividend
Shutterstock

De familie Van Eerd, oprichters en eigenaars van supermarktketen Jumbo, hebben zichzelf 40 miljoen euro aan dividend uitgekeerd: goed voor 10 miljoen euro per lid van de familie dat betrokken is bij het bedrijf.

 

“Verplichtingen voldaan”

Dat is een verdubbeling van het dividend van vorig jaar, toen er 20 miljoen euro werd uitgekeerd. De jaren daarvoor was er zelfs geen sprake van een dividend voor de familie Van Eerd. “We waren toen nog zwaar gefinancierd”, zegt de financiële topman Ton van Veen aan het FD. “We hadden ooit een schuld van 1,3 miljard euro en die is nu teruggebracht tot 170 miljoen euro. Dat is nog niet de helft van ons brutobedrijfsresultaat. We hebben netjes aan al onze verplichtingen voldaan. Dan vind ik het passend dat er nu ook geld naar de familie gaat.”

 

Van Veen is ook van mening dat dit niet slecht zal vallen bij de werknemers, en dan vooral die in de distributiecentra, waar al heel wat te doen was rond de vastgelopen cao-onderhandelingen. “We kunnen dit goed uitleggen”, zegt Van Veen. “Het gaat niet om bestuurdersbeloningen, maar om een vergoeding voor risicodragend vermogen dat de familie ter beschikking stelt aan de onderneming. En deze vergoeding komt niet in de buurt bij de rentebetalingen die wij afgelopen jaren aan onze banken hebben gedaan.”

 

Niet dat er geen bestuurdersvergoedingen zijn: Frits van Eerd, Colette Cloosterman-Van Eerd en Ton van Veen, die samen de raad van bestuur vormen, kregen gezamenlijk 4,8 miljoen euro. Dat is minder dan een jaar eerder, toen dat bedrag neerkwam op 6 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coca-Cola groeit dankzij Light en Zero

25/04/2018

In zijn eerste kwartaal noteerde Coca-Cola een omzetdaling met 16%, maar dat is voor de frisdrankenproducent nog steeds beter dan verwacht. Op eigen kracht verhoogt Coca-Cola de omzet met 5%, onder meer door de herlancering van zijn suikervrije drankjes.

Carrefour België rondt kaap van 300 Express-winkels

24/04/2018

Morgenavond opent Carrefour zijn 300ste Express-winkel in België, nummer 92 alweer in de Brusselse regio. Dat is een belangrijke mijlpaal voor de winkelketen, die in de nieuwe Express ook zijn herwerkt winkelconcept voor doorgaande klanten lanceert.

Albert Heijn test ‘rustig-aan-kassa’

24/04/2018

Albert Heijn heeft een proefproject opgestart met een ‘rustig-aan-kassa’. De supermarktketen geeft daarmee gehoor aan de verzuchtingen van klanten die net niét snel willen winkelen en graag tijd maken voor een praatje aan de kassa.

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.