In fastfood tellen smaak, prijs en snelheid | RetailDetail

In fastfood tellen smaak, prijs en snelheid

In fastfood tellen smaak, prijs en snelheid
Shutterstock

De sector van de fastfood- en selfservicerestaurants wordt gedomineerd door een beperkt aantal grote namen. Drivers zijn smaak, prijs-kwaliteitverhouding en snelheid. 


Drie grote merken


In de sector van de fastfoodrestaurants springen drie merken er bovenuit. McDonald’s, Quick en Pizza Hut behalen alle drie een merkbekendheid van meer dan 90% in het grote snackonderzoek van Food in Mind en iVox. Domino’s volgt op ruime afstand: het is gekend door één op drie consumenten. Geen verrassingen hier: McDonald’s en Quick worden het meest frequent bezocht. Slechts één op vijf consumenten zou naar eigen zeggen nooit iets in een fastfoodrestaurant kopen. 


De belangrijkste redenen om een specifiek fastfoodrestaurant te verkiezen: het lekkerste aanbod, de mogelijkheid om te zitten, de snelle bediening, de ruime keuze.
 

Opwaardering


“Een Beneluxonderzoek dat Food in Mind een aantal jaar geleden voerde in de hotelindustrie, leerde ons dat de klant bereid is iets meer te betalen voor een standaardovernachting op voorwaarde dat er een hogere service wordt geboden”, zegt Eddy Bovijn van Food in Mind. 


“Formule 1 wordt dan ook vervangen door Etaphotel en door Ibis Budget, waar de bezoeker voor een iets hoger bedrag heel wat meer comfort kan krijgen. Een ander voorbeeld is de opwaardering die McDonalds nu doorvoert: van een traditioneel fastfood restaurant naar een fast-casual eetgelegenheid met een sterkere nadruk op sfeer en bediening. De komst van Burger King zal deze trend nog versnellen.”
 

Niet te duur


In het segment van de zelfbedieningsrestaurants zijn Lunch Garden en IKEA het beste gekend, gevolgd door Makro en Colmar. Lunch Garden en IKEA worden ook het vaakst bezocht, en de voorkeur gaat duidelijk nog steeds naar Lunch Garden. Gevraagd naar de belangrijkste redenen om een selfservice familierestaurant te verkiezen, vermelden respondenten met grote voorsprong de prijs. Het mag niet te duur zijn. Andere factoren zijn de prijs-kwaliteitverhouding, de snelle bediening en de parkeergelegenheid. 


“De grote ketens van familierestaurants behalen vandaag een minimaal rendement. De opzet om alles te willen bieden voor alle Belgen is immers achterhaald,” weet Eddy Bovijn. “Om te verjongen, maken ze werk van culinaire variatie – een snackaanbod – en van beleving gericht op specifieke doelgroepen. Hier betekent kiezen alleen maar winnen.”

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.