Fastfoodketens testen intelligente robots

Fastfoodketens testen intelligente robots

Artificiële intelligentie maakt z’n intrede in de fastfoodwereld. KFC opende een conceptstore waar een robot de bestellingen opneemt. Pizza Hut gaat in zee met Pepper, de ‘menselijke’ robot.

 

Voor het eerst in commerciële setting

Klanten die Hot Wings of een Party Bucket willen bestellen in de Original+ concept store van KFC in Shanghai, kunnen voortaan hun wensen doorgeven aan een intelligente robot, die luistert naar de naam Du Mi.


De robot, die een rechthoekig hoofd heeft en een vaasvormig lichaam, helpt klanten bij het bestellen en betalen. Stemherkenning, een slimme zoekmotor en holografische projectie zijn slechts enkele van de kenmerken. Du Mi werd ontwikkeld door Baidu, een toonaangevend Chinees internetbedrijf, en wordt bij KFC voor het eerst in een commerciële omgeving ingezet. 

 

Vriendelijke robot

Ook de collega’s van Pizza Hut geloven in het potentieel van robots. Pepper, de menselijke robot die eerder ook al door Carrefour werd uitgetest, gaat voor de pizzaketen klanten begroeten en betalingen aannemen in Aziatische restaurants. 


Het project is een samenwerking met MasterCard. De bedoeling is om de klantervaring persoonlijker te maken dan het geval zou zijn met zelfbedieningskiosken. Pepper is namelijk een robot die emoties herkent.