FAVV deelt meer pv’s uit aan detailhandel | RetailDetail

FAVV deelt meer pv’s uit aan detailhandel

FAVV deelt meer pv’s uit aan detailhandel

Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) heeft in 2014 meer detailhandelaars en groothandelaars een pv of een waarschuwing gegeven. Om de situatie te verbeteren, komen de rapporten online.

Aantal inspecties zonder bemerkingen zakt

Van de inspectiemissies die het FAVV vorig jaar uitvoerde bij de detailhandelaars eindigden er vorig jaar 61,6% zonder bemerkingen; in 2013 kreeg nog 66,2% een smetteloos rapport. Het aantal bezoeken dat met een waarschuwing eindigde, steeg van 29,2% tot 32,9%. Het aantal dat een heus pv kreeg nam toe van 4,7% naar 5,5%.

 

Bij de groothandel was de situatie beter: het aantal missies zonder bemerkingen daalde in deze groep slechts licht van 82,8% naar 82,5%. Het aantal met een waarschuwing klom van 14,8% naar 15,0% en het aantal met een pv stabiliseerde op 2,5%.

 

De terugval was ook te merken bij de checklists naar hygiëne: bij de groothandel zakte de gunstige score van 86,5% naar 86,3%, in de detailhandel van 68,7% naar 67,4%. Al was er op dit vlak ook goed nieuws, want in de horeca steeg het aantal geslaagden van 55,1% naar 55,7%.

 

Naast de eigen controleprogramma’s verwerkte het FAVV in 2014 ook 4.437 klachten van consumenten, heel wat meer dan de 4.067 van een jaar eerder. Ze handelden vooral over de hygiëne in lokalen en bij personen (van 1.245 in 2013 naar 1.297 in 2014), over voedselvergiftigingen (van 696 naar 893), over de fabricatie- en bewaarmethoden (van 799 naar 840) en over contaminanten (van 334 naar 392). Opvallend: een controle van het FAVV kon slechts 22% van de klachten bevestigen.

 

Scores komen online

Om de producenten en handelaars van voedingsproducten ertoe aan te zetten nog meer aandacht aan de voedselveiligheid te besteden, gaat het FAVV de resultaten van een aantal inspectieverslagen ook online zetten en publiek beschikbaar maken op de website Foodweb.be. Het gaat om controles op zaken die rechtstreeks in contact staan met de consument zoals bakkers, slagers, kruideniers en restaurants. In een eerste fase zullen de rapporten worden bekendgemaakt van wie sinds 1 november 2014 werd gecontroleerd.

 

De scores die aan de onderzochte zaken worden toegekend, gaan van uitstekend over zeer goed en goed tot voldoende en te verbeteren. De concrete vaststellingen worden niet vermeld. Bij het geven van de score wordt rekening gehouden met het al dan niet hebben van een gevalideerd autocontrolesysteem, het resultaat van de laatst uitgevoerde inspectie, de ernst van de vastgestelde overtredingen en de opvolging die hieraan gegeven wordt door de winkelier.

 

Test-Aankoop had op de publicatie aangedrongen en de Raad van State volgde de consumentenorganisatie hierin, ondanks protesten uit de horeca.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.