FAVV deelt meer pv’s uit aan detailhandel

FAVV deelt meer pv’s uit aan detailhandel

Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) heeft in 2014 meer detailhandelaars en groothandelaars een pv of een waarschuwing gegeven. Om de situatie te verbeteren, komen de rapporten online.

Aantal inspecties zonder bemerkingen zakt

Van de inspectiemissies die het FAVV vorig jaar uitvoerde bij de detailhandelaars eindigden er vorig jaar 61,6% zonder bemerkingen; in 2013 kreeg nog 66,2% een smetteloos rapport. Het aantal bezoeken dat met een waarschuwing eindigde, steeg van 29,2% tot 32,9%. Het aantal dat een heus pv kreeg nam toe van 4,7% naar 5,5%.

 

Bij de groothandel was de situatie beter: het aantal missies zonder bemerkingen daalde in deze groep slechts licht van 82,8% naar 82,5%. Het aantal met een waarschuwing klom van 14,8% naar 15,0% en het aantal met een pv stabiliseerde op 2,5%.

 

De terugval was ook te merken bij de checklists naar hygiëne: bij de groothandel zakte de gunstige score van 86,5% naar 86,3%, in de detailhandel van 68,7% naar 67,4%. Al was er op dit vlak ook goed nieuws, want in de horeca steeg het aantal geslaagden van 55,1% naar 55,7%.

 

Naast de eigen controleprogramma’s verwerkte het FAVV in 2014 ook 4.437 klachten van consumenten, heel wat meer dan de 4.067 van een jaar eerder. Ze handelden vooral over de hygiëne in lokalen en bij personen (van 1.245 in 2013 naar 1.297 in 2014), over voedselvergiftigingen (van 696 naar 893), over de fabricatie- en bewaarmethoden (van 799 naar 840) en over contaminanten (van 334 naar 392). Opvallend: een controle van het FAVV kon slechts 22% van de klachten bevestigen.

 

Scores komen online

Om de producenten en handelaars van voedingsproducten ertoe aan te zetten nog meer aandacht aan de voedselveiligheid te besteden, gaat het FAVV de resultaten van een aantal inspectieverslagen ook online zetten en publiek beschikbaar maken op de website Foodweb.be. Het gaat om controles op zaken die rechtstreeks in contact staan met de consument zoals bakkers, slagers, kruideniers en restaurants. In een eerste fase zullen de rapporten worden bekendgemaakt van wie sinds 1 november 2014 werd gecontroleerd.

 

De scores die aan de onderzochte zaken worden toegekend, gaan van uitstekend over zeer goed en goed tot voldoende en te verbeteren. De concrete vaststellingen worden niet vermeld. Bij het geven van de score wordt rekening gehouden met het al dan niet hebben van een gevalideerd autocontrolesysteem, het resultaat van de laatst uitgevoerde inspectie, de ernst van de vastgestelde overtredingen en de opvolging die hieraan gegeven wordt door de winkelier.

 

Test-Aankoop had op de publicatie aangedrongen en de Raad van State volgde de consumentenorganisatie hierin, ondanks protesten uit de horeca.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Back to top