Ferrero neemt Delacre over | RetailDetail

Ferrero neemt Delacre over

Ferrero neemt Delacre over

Het Italiaanse voedingsbedrijf Ferrero neemt de Belgische koekjesbakker Delacre over. Daarmee worden de koekjesmerken Delacre, BN, Verkade, Delichoc en Sultana familie van Nutella, KinderSurprise, TicTac, Raffaello en Mon Chéri.

Gigant koopt lilliputter

De overname blijkt uit de officiële aanmelding van de transactie bij de Franse concurrentiewaakhond, zo meldt zakenkrant De Tijd. In juni gingen er al geruchten dat de Italianen hun oog hadden laten vallen op het Belgische merk, dat in 1872 werd opgericht. Delacre kwam in 2014 in Turkse handen toen voedingsreus Yildiz Holding (bij ons bekend van de Godiva-pralines) het Britse United Biscuits overnam. De Britten hadden Delacre op hun beurt in 1998 gekocht. De Turken splitsen nu de Frans-Belgische Delacre-poot af van de rest van de United Biscuits-familie.

 

Ferrero realiseert de overname via dochter GMBF Investments. Welk bedrag met de deal gemoeid is, is (nog) niet bekend. Bij Ferrero en United Biscuits was niemand bereikbaar voor commentaar.

 

In vergelijking met Ferrero, goed voor een jaaromzet van 9,5 miljard euro en ruim 33.000 medewerkers, is Delacre een lilliputter. Eind 2014 stelde de koekjesmaker 296 mensen tewerk in België en draaide het bedrijf een omzet van zowat 120 miljoen euro. De huidige koekjesproductie gebeurt in het Franse Nieppe en het Belgische Lambermont.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Flamant in handen van Besix

25/05/2018

Interieurspecialist Flamant, met vijf winkels in België en één in Parijs, wordt overgenomen door bouwgroep Besix. Voormalig Brantano-topman Kurt Moons wordt CEO en moet het bedrijf een doorstart bezorgen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.