Fikse stijging nettowinst voor Mondelez

Fikse stijging nettowinst voor Mondelez

Fikse stijging nettowinst voor Mondelez
Shutterstock

Dankzij een sterk vierde kwartaal, met name in Europa en Latijns-Amerika, is Mondelez er alsnog in geslaagd de verwachtingen waar te maken. De wereldleider in snacks zag zijn jaaromzet afklokken op 25,9 miljard dollar en zijn winst met driekwart stijgen.

 

Sterke groei in Europa

De maker van koekjes (LU, Oreo, BelVita), chocolade (Milka, Côte d’Or, Toblerone) en kauwgum (Trident) zag zijn omzet in het vierde kwartaal met 2,9% stijgen tot 6,966 miljard dollar, zo’n 5,6 miljard euro: een sterke groei waarbij Europa (+5%) en Latijns-Amerika (+4,2%) het voortouw namen. Op de Noord-Amerikaanse markt heeft Mondelez te kampen met een groeiende trend richting gezondere snacks en ging de omzet 0,6% achteruit.

 

Over heel 2017 klokte de omzet af op 25,896 miljard dollar of zo’n kleine 21 miljard euro: dat is omzeggens even veel (-0,1%) als vorig jaar, al was er organisch wel een groei met +0,9%. Als verklaring voor de eerder matige groei verwijst het management onder meer naar de wereldwijde cyberaanval met de “Petya”-malware, waarvan Mondelez (en nog tal van andere multinationals) vorige zomer het slachtoffer werden. Die aanval speelde de levering en facturatie serieus parten, klinkt het. In onze regio steeg de jaaromzet van Mondelez nog met 0,4%, in Amerika was er een terugval met 2,3%.

 

2,92 miljard dollar winst

Mondelez zag zijn nettowinst het voorbije jaar met driekwart stijgen (+76,1%) tot 2,92 miljard dollar of zo’n 2,35 miljard euro. De groep is erin geslaagd de kosten met 9,6% te drukken en kreeg van president Trump een mooi cadeau: de recente belastingverlaging in de Verenigde Staten leverde de groep zo’n 53 miljoen dollar op.

 

Voor 2018 mikt Mondelez, sinds november geleid door de Belg Dirk Van de Put, op een organische groei van 1 tot 2%: alleszins beter dus dan de +0,9% van het voorbije jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.