Filet Pur – Beter goed gejat dan slecht bedacht

Filet Pur –  Beter goed gejat dan slecht bedacht

Never a dull moment in foodretail. Mooie winkels en interessante cijfers? Check! Concurrenten die elkaars design kopiëren of elkaars producten verkopen? Ook check! Hier is het weekoverzicht van RetailDetail Food.

On trend

We ontdekten een verrassend mooie winkel van Carrefour market in Sint-Pieters-Woluwe: niet de armste gemeente in de Brusselse rand, dat is bekend. Het mocht dus iets meer zijn: een rijk interieur met veel hout en baksteen, bijvoorbeeld. Ook plaatste Carrefour er van die chique rijpingskasten voor het betere rundvlees, zoals je die bij Rob en CRU kunt vinden.: helemaal on trend. 

 

Beter goed gekopieerd dan slecht verzonnen, moeten ze daar gedacht hebben. Dat geldt nog veel meer voor de winkelpui, want kijk eens naar de foto hierboven? Links die nieuwe Carrefour market Europe, rechts een recent vernieuwde Spar (die van Grivegnée). Goed dat er een groot logo boven de deur hangt, of je zou het verschil niet zien tussen een ‘highlife’ Carrefour market en een nieuwe generatie Spar. Bien étonnés de se retrouver ensemble, wellicht. Ja, die latten zijn een trend. U merkt het, niets ontgaat het arendsoog van RetailDetail Food… 

 

Pindakoeken

Ook heel mooi: de gerenoveerde Delhaize-supermarkt in Overijse, de eerste die een ‘drive’ heeft. Dat is een afhaalpunt voor mensen die geen week willen wachten op het thuis leveren van hun online bestellingen. De Albert Heijn-displays die momenteel in de Belgische winkels van Delhaize te vinden zijn, ontsnapten evenmin aan onze aandacht. Nochtans willen ze daar bij Delhaize liever niet te veel tamtam rond maken: “Een test”, vernemen we. Dat was in Nederland wel anders: daar werden de Delhaizeproducten als ware trofeeën binnengehaald in de AH-winkels, met de fanfare voorop. Tiens, hoe zou dat komen? 

 

De timing is opmerkelijk, aangezien Delhaize en Albert Heijn in ons land officieel concurrenten blijven zolang die fameuze dertien winkels niet verkocht zijn. En reclame maken voor je concurrent, dat doe je toch niet? Ook sommige aangesloten ondernemers hebben hun bedenkingen. Ze kunnen uitverkochte producten op de display namelijk niet bijbestellen, waardoor ze in de praktijk verplicht zijn hun klanten naar de dichtstbij gelegen Albert Heijn te sturen als de pindakoeken op zijn. En dat zit ze toch niet echt lekker. Hoe zou je zelf zijn? Dat er in de Franstalige winkels Hollandse verpakkingen verschijnen, wringt ook een beetje. Maar: de verkoop lijkt wel goed te lopen, dat mag gezegd. 

 

Stoelendans

Verder gaat het zeker niet slecht met Ahold Delhaize: de fusiegroep maakte de eerste gecombineerde cijfers bekend. Daaruit blijkt dat de retailer in 2015 een omzet haalde van 60,9 miljard euro. In de eerste helft van 2016 werd al 32,3 miljard euro omgezet. De nettowinst kwam in 2015 neer op 1,2 miljard euro en in de eerste helft van 2016 op 656 miljoen euro. 

 

Toch bleek dat niet genoeg voor James McCann, de topman van Ahold USA, die dan maar zijn ontslag gaf. Hij wordt opgevolgd door Kevin Holt, die tot nu toe CEO van Delhaize America was. Ad interim neemt Frans Muller daarop de honneurs bij Delhaize America waar. Dat noemen ze een stoelendans. 

 

Geen geld

Bij Mars vonden ze nog wat zakcentjes om de aandelen over te nemen die investeerder Warren Buffet nog had in kauwgomproducent Wrigley, zodat het eengemaakte bedrijf onder de noemer Mars Wrigley Confectionery verder kan. Perfecte combi trouwens: kauwgom verzorgt de tanden die door snoepgoed worden aangetast. 

 

Nu we toch aan het snoepen zijn: een boterwafel gaat er altijd in, nietwaar? De koekjesbakkers van Jules Destrooper hadden nog wat geld over en besloten om collega-bakker en naamgenoot Destrooper-Olivier over te nemen. Een bedrijf dat ooit werd opgericht door een verre neef van Jules himself. Oh ironie: zo brengt aandeelhouder Vandermarliere nogmaals eendracht in een familiebedrijf dat wegens ruzie moest worden verkocht. 

 

Niets dan prettig nieuws ook van bij Colruyt, waar ze zoals bekend één en al behulpzaamheid zijn. De discounter helpt gezinnen met budgettaire problemen om lekker en evenwichtig te koken voor géén geld. En shoppers die wél geld hebben, kunnen voortaan hun boodschappen voorbereiden met behulp van de nieuwe MyColruyt app op hun dure smartphone. Want zo zit dat met lage prijzen: ‘poor people need them, rich people love them’. En de wifi blijft gratis. 

 

Telraam

Bij Nielsen hebben ze hun telraam nog eens bovengehaald: exact 7.161 voedingswinkels konden ze afvinken in 2015, een aantal dat blijft dalen. Wel komen er steeds meer zelfstandige supermarkten bij. Voor het eerst sinds vijftien jaar duikt het marktaandeel van de F1-filialen weer onder de 50%. Tja, het in franchise geven van filialen is nu eenmaal ook een trend. 

 

Petrolshops telt Nielsen niet mee in zijn statistieken, hoewel die steeds meer voeding verkopen. Bovendien staan er in deze sector grote veranderingen op til: EFR (voluit European Forecourt Retail) en het Britse Euro Garages gaan fuseren tot een nieuwe megagroep die samen 1.450 tankstations uitbaten. Ook bij ons. En de bedoeling is dat ze die tankstations gaan omvormen tot complete winkelcentra. Benieuwd wat ze daar allemaal gaan verkopen. Bij Uplace worden ze stilaan ongerust. Bij RetailDetail niet: dat is immers allemaal koren op onze molen. Tot volgende week!