Filet Pur – Everyone’s a winner, baby

Filet Pur – Everyone’s a winner, baby
Shutterstock

Waarom wij verwijzen naar die ouwe discohit van Hot Chocolate?  Omdat deze week haast niets dan winnaars opleverde. Op een paar uitzonderingen na, weliswaar. Een terugblik door RetailDetail Food

 

De goedkoopste

Eén van die winnaars was Colruyt, dat door zijn goede vrienden van Test-Aankoop opnieuw werd uitgeroepen tot de allergoedkoopste aller supermarkten. “Nog goedkoper is illegaal”, om het met de woorden van wijlen Staf van Shoeconfex te zeggen (voor de jongere lezers: dat was zo’n beetje de Donald Muylle van de schoenenbranche in de jaren 1980). 

 

De consumentenorganisatie maant haar leden dus met aandrang aan om te gaan winkelen bij de discountketen, teneinde tot 300 euro per jaar te besparen en wat centjes over te houden voor het lidmaatschap. Het moet wel gezegd dat de concurrentie Colruyt dicht op de hielen zit: dat geldt met name voor Albert Heijn en Delhaize-zusje Red Market, die tegen de volgende prijsenquête de krachten zullen bundelen om nog straffer uit de hoek te komen. Dat wordt spannend!

 

Colruyt deed ons deze week overigens flink de wenkbrauwen fronsen, met een persbericht getiteld ‘Kerstpret op het toilet’. We verzinnen het niet. Voor u daar allerlei vreemds bij begint te fantaseren: het ging over feestelijk toiletpapier van Boni, met een patroon van gouden rendiertjes én een speculoosgeur. Nogmaals: we verzinnen het niet. 

 

De beste

Een andere winnaar was Carrefour, en dan meer bepaald de nieuwe hypermarkt in het winkelcentrum Les Grands Prés in Bergen. Die mocht de Mercuriusprijs in ontvangst nemen voor het beste winkelconcept van het jaar. Doorgestoken kaart, uiteraard: de juryleden werden tijdens hun mystery shopping immers getrakteerd op in huis gerookte zalm, ter plaatse gebakken pizza en een in de winkel gebrouwen pint. Enfin, het kunnen er ook meer geweest zijn, dat herinneren we ons niet zo goed.  

 

Ook met de lancering van een nieuw winkelconcept dat de brug slaat tussen Express en Market toonde Carrefour zich een winnaar. Het proefproject, dat twee jaar geleden startte onder het enseigne Easy Caddy en daarna een vervolg kende onder de naam Easy Market, heet voortaan kortweg Easy. Dat brengt een aanzienlijke besparing met zich mee in de productie van de uithangborden, zodat de nieuwe formule haar lowcostbeleid kan waarmaken. Goed gezien!

 

En Carrefour is niet alleen een winnaar, maar maakt ook winnaars. Een zekere Gregory, overtuigd Belgetariër, ziet immers zijn winnende recept van Stoemp met witloof, Hervekaas en Luikse Siroop in de winkelrekken verschijnen, aan de adviesprijs van 3,99 euro. Een koopje. 

 

De lekkerste

Er zijn voldoende redenen om Ferrero uit te roepen tot winnaar van de week. Als je erin slaagt het prachtige koekjesmerk Delacre binnen te halen, dan ben je goed bezig, toch? Nee, de consolidatiegolf in de foodsector is nog lang niet voorbij, hoor. 

 

AB InBev gaat nog mogen oppassen als ze de allergrootste willen blijven, zeker nu de resultaten wat tegenvallen. Bij de collega’s van brouwerij Palm mogen ze niet klagen: na de overname heeft Bavaria besloten om drie Belgische speciaalbieren ook op de Franse markt te gaan verdelen: Brugge Tripel, Cornet en Rodenbach. Een triple win voor de Franse consument, lijkt ons. 


Niet slecht vergaat het ook taartenwinkelketen Les Tartes de Françoise, die in handen komt van nieuwe eigenaars. Invest Mons-Borinage-Centre en Siaw, de investeringsmaatschappij van de Waalse Federatie van Landbouw, gaan samen met Guardiola Invest een groeiplan financieren dat het aantal filialen snel op 25 moet brengen, zonder te raken aan de ambachtelijke receptuur. 

 

Proficiat!

Of is onze landgenoot Jean-François Van Boxmeer de winnaar? Hij mag vier jaar langer CEO van Heineken blijven. Een blijk van vertrouwen: onder zijn leiding verdubbelde de omzet van het Nederlandse concern. Ook Severine Distave van voedingsproducent Alpro mag de handjes in de lucht steken, aangezien ze werd verkozen tot marketeer van het jaar

 

Kortom, een dikke proficiat aan allen, en ook een beetje aan onszelf. RetailDetail kaapte donderdagavond namelijk de Best Innovation Award weg op de Business to Business Press & Communication Awards. Een award die ons op het lijf is geschreven, al zeggen we het zelf. Ons weekend begint dus goed. En dat van u? Tot volgende week!