Filet Pur: Broek op de enkels, duim omhoog

Mogen we stellen dat de afgelopen week grotendeels in het teken stond van de eerlijke handel, de faire relaties, de goede doelen en de stichtende voorbeelden? Het zou zo maar eens kunnen, afgaande op dit geheel onbaatzuchtige nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

 

Waardengedreven

Neem nu de Duitse hypermarktketen Kaufland, het sympathieke zusje van Lidl. Wie naar de corporate website van het bedrijf surft, kan met eigen ogen vaststellen dat het de retailer uitsluitend te doen is om fairness, waarachtig partnership en correcte handelsrelaties. Zo staat het er zwart op wit. Het is dus enkel uit onbaatzuchtige eerlijkheid dat de keten besloot om 480 merkproducten uit de rekken te knikkeren. Meer bepaald producten van Unilever, een multinational die qua duurzaamheidsstreven nochtans van weinig collega’s lessen heeft te krijgen.


Maar kijk, geheel in lijn met de Europese richtlijnen voor goede handelspraktijken wil de retailer op deze manier z’n leverancier motiveren om de broek tot op de enkels te laten zakken en de prijzen in dezelfde richting aan te passen. Naar de bodem, dus. Een louter waardengedreven initiatief kortom, dat tot een echte win-win moet leiden. Wanneer een retailer die term in de mond neemt, weet u hoe laat het is: het betekent dat hij twéé keer wil winnen. Waarvoor hulde, want wat is er mis met gezonde ambitie en competitiedrang? Onze hele Westerse beschaving is er verdorie op gebouwd!

 

In de vuilnisbak

Consumenten evenwel bevinden zich in een staat van opperste verwarring. Ze stappen pakweg een aantrekkelijk ogende viswinkel binnen, en staan voor ze het beseffen weer buiten met een half pond cocaïne in de boodschappentas. Het is slechts een fictief voorbeeld, uiteraard. Maar toch. Dat hoef je niet uit te leggen aan Alexandre Bompard, de charismatische topman van Carrefour, die qua bevlogen toespraken nauwelijks moet onderdoen voor zijn almaar minder populaire president. In tegenstelling tot laatstgenoemde is de CEO vastbesloten om zijn eerder gemaakte beloftes wel degelijk te houden. En had hij in januari niet beloofd dat Carrefour een wereldleider in de voedseltransitie zou worden? Toen hadden we geen idéé waarover de man het had, maar nu dus wel: negen concrete engagementen heeft hij op papier gezet, en die laten aan duidelijkheid niets te wensen over.
 

Kort samengevat? Wég met de additieven, wég met de chemische bestrijdingsmiddelen, wég met de antibiotica, wég met de gmo’s, leve de blockchain, leve de biologische landbouw, leve de vegetarische levensstijl. Onder andere. Weg met Monsanto, staat er ook ergens tussen de regels, voor wie goed is in begrijpend lezen. Ja, zo wil de groep het geschonden vertrouwen van de consument in de voedingsindustrie herstellen: door alles wat die voedingsindustrie de afgelopen decennia groot heeft gemaakt, radicaal in de vuilnisbak te kieperen. Chapeau!

                                                                       

Virtueel eten

Verdwijnen niet (meer) in de vuilnisbak: de groenten die ons bord niet halen omdat ze er niet perfect genoeg uitzien. Het sociale project enVie leert langdurig werklozen namelijk soep maken van verloren groenten. Dubbele win alhier: zo vinden de betrokkenen weer de weg naar een stabiele job en tegelijk wordt voedselverlies aangepakt. Het resultaat is te koop bij Okay. Duim omhoog! Net als voor Nespresso, dat de samenwerking met Fairtrade versterkt om arme koffieboeren een steuntje in de rug te geven (en de eigen bevoorrading te verzekeren, dat ook). Bovendien heeft het merk besloten om een heuse belevingswinkel te openen in de prachtigste winkelstad van het land – om niet te zeggen van heel West-Europa.
 

Ook Nestlé heeft enkel het beste met ons voor. Ga maar na. Het bedrijf zou graag een staaltje hebben van uw bloed, en van uw DNA. Stuurt u dat even op naar Vevey, Zwitserland? Danku! Het is enkel om u te helpen, hoor. Echt waar. Het idee is simpel: op basis van genetische parameters kan het bedrijf u een gepersonaliseerd dieet voorschrijven met tal van interessante voedingssupplementen, zodat u vrolijk huppelend honderd kan worden, of meer. En zodat Nestlé u vrolijk supplementen kan blijven verkopen, uiteraard. Niks mis mee, toch? Per slot van rekening gaat er niets boven een goede gezondheid, of wel? Welaan dan!
 

Het klinkt als een nogal verontrustende trend: onzichtbare restaurants, waar je totaal niet uit eten kan gaan, zijn helemaal het nieuwe dingetje. Virtuele eethuizen die geen voordeur, geen verbruikszaal, geen tafels en geen stoelen hebben. Maar wel een keuken en een gewiekst businessmodel: ze koken uitsluitend voor bezorgdiensten als Uber Eats of Takeaway.com en ze stellen hun menukaart samen op basis van – alweer – big data. Terwijl ze zich naar de buitenwereld voordoen als authentieke adresjes, uiteraard. Dat het wérkt, bewijst het omzetcijfer van Deliveroo: 5,5 keer meer dan het jaar voordien. Terwijl het bedrijf niet eens koeriers in dienst heeft. En toch nog verlies maken. Faut le faire!

 

Geniale eenvoud

Dat promoties wel eens tot waardevernietiging kunnen leiden, is allang geen nieuws meer. Maar dat het werkelijk zo gortig was, dat hadden we niet verwacht: liefst één miljard kilo karton aan displays gooien merken en retailers elk jaar weg. Terwijl de oplossing nochtans van een geniale eenvoud is. Enkele bollebozen hebben immers een herbruikbare, aanpasbare en hyperintelligente display ontwikkeld die middels geavanceerde sensoren de verkoopcijfers bijhoudt en voorraad bijbestelt waar nodig. Bewonderenswaardig. Er zijn mensen die voor hun job mogen vrezen.
 

Ook de aller-allergrootste brouwer ter wereld investeert in sensoren en big data. Geconnecteerde tapkranen bijvoorbeeld sturen statistieken over uw en mijn zuipgedrag rechtstreeks door naar de smartphone van Carlos Brito, die op basis van de harde cijfers het investeringsbeleid van AB InBev eigenhandig bijstuurt. Wij van RetailDetail hebben een handlanger van de man weten te overtuigen om één en ander te komen uitleggen op onze onvolprezen RetailDetail Day. U moest uw tickets allang besteld hebben

 

Smurfentaart

En dan nog dit. We werden uitgenodigd door Delhaize. Of we zin hadden om enkele honderden nieuwigheden te komen proeven? Je kan dan moeilijk nee zeggen, in de hoedanigheid van gespecialiseerd verslaggever. Al vergt een taak van deze omvang wel de nodige voorbereiding: een sterke conditie is een noodzaak en enkele dagen vooraf beginnen vasten verdient aanbeveling, voor wie het einde wil halen. We hebben wel vaker collega’s halverwege weten afhaken. Een schrijnend gebrek aan professionalisme, het is niet anders.
 

Maar goed, het werd al gauw duidelijk dat de retailer denkt aan onze gezondheid. Als een product bij Delhaize niet bio is, dan is het wel glutenvrij, of lactosearm, of vezelrijk, of zonder toegevoegde suiker, of zoutloos, of veganistisch, of – erger nog – dat alles tegelijk. Viel er dan niks te snoepen? Jawel, hoor. Garnaalkroketten die wel 40% garnalen bevatten? Check! Escargots op Bourgondische wijze? Check! Met vet dooraderde prosciutto crudo? Check! En het bleef maar komen. Wat dacht u van het fenomeen Smurfentaart (een abrikozenvlaai bedekt met onbetamelijk grote hoeveelheden slagroom en witte chocoladeschilfers)? Kastanjemousse op een bedje van kastanjecrème (458 kilocalorieën en 28 gram suiker per 100 g)? Jungle Joy bier met mango en passievrucht? Japanse Roku gin met 43% alcohol?
 

Kortom, laat u door die goed georkestreerde mediacampagne niet van de wijs brengen: aan producten met een donkerrode nutri-score E is er voorlopig geen gebrek, in de rekken bij de leeuw. En gelukkig maar. Het belangrijkste onderdeel van een evenwichtig voedingspatroon is eten, per slot van rekening. En drinken, dat ook. Of zoals die ene grapjas zei: ‘Ooit volgde ik een dieet, maar het volgde me niet terug, dus heb ik het maar ontvolgd.’ Hm, dat doet me aan iemand denken, maar ik noem geen namen. Mocht u me dringend nodig hebben: ik ben in de keuken. En u? Tot volgende week!

 

Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.