Filet Pur: De wrange smaak van fake beleg

Filet Pur: De wrange smaak van fake beleg

Let goed op wat u op uw boterham legt, hou u vast voor het strategisch plan van Delhaize en bereid u mentaal voor op een wereld zonder kassa’s: dit is slechts een greep uit een weekoverzicht vol nuttig advies van RetailDetail Food.


Groen van ergernis

Niets is wat het lijkt, en zelfs dat niet. Bijvoorbeeld de ham die we in de koeltoog van de supermarkt ontwaren, lijkt van verre nog wel op ham, maar heeft in werkelijkheid bitter weinig te maken met de achterbil van het nobele varken, een dier dat volgens experts intelligenter is dan het eruit ziet – we kennen mensen waarbij exact het omgekeerde het geval is, maar we noemen geen namen.
 

In elk geval, sommige hespen bevatten slechts voor twee derden vlees, en wat er verder inzit konden ze zelfs bij Test-Aankoop maar moeizaam achterhalen. Water, zetmeel en gelatine worden als goedkope vulling aangewend, met name in buitenlandse namaakham die immers niet aan de Belgische normen hoeft te voldoen. Fake beleg is het. Een plan om die normen dan maar te versoepelen, valt bij de consumentenorganisatie niet in goede aarde. Ach, seldersalade op uw sandwich, dat is toch even lekker? Of een flink gerijpte Camembert? Hoewel, die smaakt voortaan naar een slap compromis.
 

Schijn bedriegt ook voor de nieuwe klikdoppen op de waterflesjes van sommige huismerken: ze lijken alleen maar onhandig, in werkelijkheid zijn ze top, houden retailers vol, en milieuvriendelijk ook. Echt? Nu ja, klanten worden groen van ergernis, dat wel. En dan hadden we de verliesscijfers van Carrefour nog niet gezien: die kleuren al even bloedrood als het sociaal plan van de groep. Waarmee topman Bompard dus zijn wrange gelijk haalde: zie je wel, die herstructurering is broodnodig! Hij zal het toch niet met opzet hebben gedaan? We durven het nauwelijks te insinueren.

 

Gratis is niet waterdicht

Gemengde gevoelens bij Ahold Delhaize. Recordwinsten boekte de retailer, maar toch sprak topman Dick Boer in termen van ‘not great’. Daarmee doelde hij op de prestaties van Delhaize die inderdaad niet om te juichen waren, met nauwelijks groeiende omzet en dramatisch dalende marges. Dat komt ervan als je je producten zomaar gratis weggeeft: dat businessmodel is gewoon niet waterdicht. Nog voor de zomer is de nieuwe strategie een feit, belooft de retailer. Eén van de bullit points uit de nakende strategische nota is al bekend: het is gedaan met punten sparen voor bonnen van vijf euro. Delhaize schakelt over op een promotiemodel met directe kortingen, en daarmee gaat de Pluskaart dus de Xtra-kaart van Colruyt achterna, onder het motto ‘beter goed gejat dan slecht bedacht’.
 

Nu, we willen Xavier Piesvaux en zijn team zeker niet onderschatten, maar hoe je een betere prijsperceptie koppelt aan hogere winsten, dat is als de kwadratuur van de cirkel: een schier onmogelijke en zinloze opgave. Tot overmaat van ramp moet de retailer nog minstens een jaar wachten tot dat nieuwe hoogtechnologische DC in Ninove eindelijk operationeel zal zijn, en ook dat kost miljoenen. Tja. Zoals de Chinese strateeg Sun Tzu (auteur van het boek ‘De kunst van het oorlogvoeren’) al wist rond 500 voor Christus: “The line between disorder and order lies in logistics.” Inderdaad. Intussen kun je bij Delhaize spotgoedkoop je wijnkelder gaan aanvullen, terwijl Colruyt zich beperkt tot zuinige kortingen van -20%. Maar wel geld verdient, dus. Genoeg alleszins om volop te investeren in groene energie. Eén troost hebben ze bij Delhaize wel: het kan altijd nog erger. Zoals bij Makro, dat de verliezen opstapelt en met z’n transformatieplannen tientallen miljoenen verbrandt zonder dat beterschap zichtbaar wordt. Ze hebben een rijke suikernonkel in Duitsland, maar hoe lang gaat die blijven bijpassen?

 

Vleesverslaafd?

Voor groei zorgt wél Albert Heijn, dat voorlopig niet de minste aanstalten maakt om discreet van de Belgische markt te verdwijnen, wel integendeel: er opent er binnenkort alweer eentje, in Zaventem nog wel. Na die vestiging in Wemmel lijkt een omsingeling van Brussel ingezet. We hebben het even voor u gecheckt: de nieuwe blauwe winkel komt vreemd genoeg niét pal naast een Delhaize te liggen, er is enkel een Carrefour Market vlakbij. Dat moet dus een vergissing zijn. Kan gebeuren. Trouwens, ook Hasselt staat nog voor de zomer op de planning.
 

En daarmee was Appie nog niet uit het nieuws. De retailer stelt zich namelijk tot doel om de bevolking te bekeren tot het flexitarisme, de wat halfslachtige levensbeschouwing die stelt dat dierlijke producten geen must zijn maar ook geen probleem als je ze maar vaak genoeg afwisselt met plantaardige alternatieven. Om dat te bereiken heeft het category management een slinks plan bedacht: ze gaan de vleesproducten en hun diervriendelijke imitaties gewoon door elkaar in de schappen leggen om vleesverslaafde shoppers in verwarring te brengen. Uit een actie met vegetarische bolognaisesaus is alvast gebleken dat Vlamingen zich maar al te gemakkelijk in de luren laten leggen door hun Nederlandse buren. Waarom zijn we niet verbaasd?

 

Super wordt resto

Uw dienaar van RetailDetail vertoefde deze week in de mooie modestad Düsseldorf, om de toekomst van de retailsector te aanschouwen op de technologiebeurs EuroCis. Wat blijkt? De kassa is wel degelijk gedoemd om uit de winkel te verdwijnen, en bij uitbreiding dus ook de kassamedewerker (m/v), jammer maar helaas. Het is een ondubbelzinnige trend waar stakerspiketten in Bergen niks tegen in kunnen brengen. Ze kunnen daar maar beter leren koken, en tafels bedienen, en afwassen, want in de supermarkt van de nabije toekomst zullen geen winkelrekken meer centraal staan maar wel een heus restaurant. Trouwens, dat is daar in Bergen toch al een beetje het geval, niet? Waar wachten ze op?
 

En die nieuwe app voor kassaloos afrekenen die Spar Colruyt Group binnen enkele weken zal openbaren? Wel, daar is meer mee aan de hand dan je zou denken. Ten eerste mochten we het officieel eigenlijk nog niet weten, maar de retailer werd qua communicatie in snelheid genomen door z’n eigen leverancier, die voortvarend genoeg was om een persbericht uit te sturen en standruimte te huren teneinde de toepassing te demonstreren aan eenieder die het wilde zien – wij dus. We moeten toegeven dat het ding lijkt te werken, zo op het eerste gezicht.

 

De kwaadste niet

Ten tweede wil Retail Partners Colruyt Group (die nààm, kon die écht niet korter, qua simplicity in retail?) er dus nog niks over kwijt maar benadrukken ze toch dat de kassaloze app helemaal geen bestaande kassa’s gaat vervangen, laat staan jobs gaat kosten, maar gewoon als een bijkomende keuzemogelijkheid wordt aangeboden aan de argeloze shoppers. Voor je het weet immers gaan overijverige kassamedewerkers dat ding buiten dienst stellen en in zwart plastic verpakken.
 

En ten derde heeft het niet veel gescheeld of een enthousiaste supermarktondernemer had z’n mond voorbijgepraat, trots als hij was dat zijn winkel werd uitverkoren voor de primeur. Stel je zomaar eens voor dat RetailDetail het verrassingsfeestje ging bederven en de locatie bij voorbaat verklappen? Ach, wij zijn de kwaadsten nog niet. U wel misschien? Tot volgende week!

 

Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.