Filet Pur: Een complot van de quinoa-etende elite | RetailDetail

Filet Pur: Een complot van de quinoa-etende elite

Filet Pur: Een complot van de quinoa-etende elite
Shutterstock

We eten minder vlees, we drinken minder bier, we betalen minder aan de kassa. Zeg nu nog eens dat goed nieuws geen nieuws is. Of is dat geen goed nieuws misschien? Je komt het te weten in het wekelijkse FMCG-overzicht van RetailDetail Food

Wit en blauw

Yes, we mogen weer drinken, nu die ellendige Tournée Minérale eindelijk achter de rug is. Niet dat ze daar in pakweg Aalst en Binche op gewacht hebben, maar kom. Nauwelijks is de ene actie afgelopen of de volgende uitdaging is al begonnen: 40 dagen zonder vlees, een vriendelijke uitnodiging om eens na te denken over de milieu-impact van chipolata en wienerschnitzel. 

 

In Vlaanderen maken televisiefiguren zich sympathiek door her en der ongeloofwaardig te poseren met savooikolen en pastinaken, maar zo hebben ze het niet begrepen onder de taalgrens, waar de bewustmakingscampagne pas voor de eerste maal plaatsvindt. De vleessector ergert zich wit en blauw aan het gebeuren en uit ongezouten z'n woede omdat de actie zware schade zou toebrengen aan de plaatselijke veetelers. “Een complot van de quinoa-etende elite”, hoorden we iemand briesen. Of was dat de stier die naast hem stond? Argumenten tegen vegetarisme verzamelen ze op de website jesuisagriculteur.be.

 

Volksdansend vee

Inderdaad, dat dagelijkse stukje vlees is er bij de Waalse consument goed ingebakken, en veetelers hebben het niet makkelijk. Maar is zulke rood aangelopen communicatie wel verstandig? Het vleesverbruik daalt structureel sinds 2005 en het zal ook niet gauw weer gaan stijgen. Nooit, zelfs. Dat is niet de schuld van een sympathiek bedoelde sensibiliseringsactie. Nochtans, op ietwat bezadigder toon klagen ook de Boerenbond en de Federatie van het Belgisch Vlees (FEBEV) ronduit over ‘framing’.  Er circuleren nogal wat alternatieve feiten over vlees die een rechtzetting verdienen, vinden ze.

 

Want weinig mensen weten dat onze runderen geen schadelijk methaangas uitstoten, wel Airwick Roze Vlinderbloesem. Hun ecologische voetafdruk is verwaarloosbaar aangezien ze uitsluitend gras eten, dat anders toch maar op de composthoop zou belanden. Het dierenwelzijn is van dien aard dat het vee vrolijk zingend en volksdansend richting slachthuis trekt. En over de weldoende eigenschappen van een stukje wit-blauwe tournedos raken artsen maar niet uitgepraat: het verlaagt de cholesterol en de bloeddruk, werkt preventief tegen gekanker en helpt ook tegen opvliegendheid en gebrek aan humor – al zijn we van dat laatste niet helemààl zeker.

 

Zeewier en sigaretten

Zo. Nu dat alles is rechtgezet, nemen we misschien beter een voorbeeld aan Colruyt, dat samen met een consortium van voedingsbedrijven gaat investeren in de ontwikkeling van een Vlaamse zeewierindustrie. Van zeewier kun je niet alleen slaatjes en veggieburgers maken, het kan ook dienen als veevoer. Zo wordt ons rundvlees dan toch een beetje duurzamer. Win-win!

 

Ook Carrefour denkt aan uw en onze gezondheid: net vandaag wordt de Simply You maaltijdbox eindelijk écht uitgerold, met niets dan verse ingrediënten en evenwichtige recepten. De retailer opent bovendien Carrefour express-vestigingen in ziekenhuizen, zodat patiënten die het schrale ziekenhuisvoedsel beu zijn, niet ver hoeven te lopen voor een worstenbroodje, een chocoladereep of een goeie fles wijn. Zouden ze daar ook sigaretten verkopen? 

 

Fruitsap in elk geval wél, ook van het merk Appelsientje. Dat merk verandert binnenkort van eigenaar, want FrieslandCampina wil de focus helemaal op zuivel leggen. Kandidaat-kopers kunnen zich melden.

 

Weg bonus

Of het aan Tournée Minérale heeft gelegen, weten we niet, maar in elk geval heeft AB InBev het afgelopen jaar te weinig bier verkocht om de ambitieuze doelstellingen te halen. Gevolg: geen bonussen voor het management, deze keer. Dat was geleden van 2008. Oei, hoe gaat Carlos Brito thuis uitleggen dat het een staycation wordt dit jaar? 

 

Ook de resultaten van Ahold Delhaize riepen gemengde gevoelens op: goeie prestaties in de VS en in Nederland, maar teleurstellende cijfers in België, hoewel volgens de persmededeling de eerste resultaten van synergie toch stilaan zichtbaar gaan worden. Geen nieuws overigens over de verkoop van die dertien winkels die een daadwerkelijke fusie in België nog in de weg staan. Kwatongen opperen dat ze dat bij Albert Heijn met opzet op de lange baan hebben geschoven om eerst nog enkele bijkomende AH-vestigingen te kunnen openen. Zelf zouden we zoiets nooit durven beweren.

 

Zakkende prijzen

Diepgaand onderzoek van een dappere reporter van Het Laatste Nieuws werpt intussen nieuw licht op de evolutie van het prijsniveau in de supermarkt. Want als het leven duur is geworden, dan ligt dat absoluut niét aan de voedselprijzen, zo blijkt. De jongeman vond een kasticket terug van een winkeltrip bij Carrefour in februari 2013 en besloot dezelfde merkproducten vier jaar later opnieuw te kopen. Resultaat? Een volle euro goedkoper

 

Wat kunnen we daaruit leren? Dat de grote merken er overduidelijk niet in slagen om de volgens hen noodzakelijke prijsverhogingen door te voeren, tenzij ze Douwe Egberts heten? Dat retailers echt wel hun best doen om alle voordelen die ze van hun leveranciers weten af te dwingen, sito presto door te rekenen richting shopper? Dat ze bij Nutella, Dr. Oetker en Lay’s maar wat slimmer hadden moeten zijn dan bij Aldi en/of Lidl in de rekken te gaan liggen? Of dat het overduidelijk om doorgestoken kaart gaat, aangezien geen enkel kasticket uit 2013 vandaag nog leesbaar is? Thermisch papier, weet u wel.

 

Nationaal belang

Een vlootje Becel pro activ werd 30 cent duurder op vier jaar tijd. Toch weten ze het bij Unilever even niet meer, sinds dat bod van 3G Capital: wel of niet afsplitsen, die voedingstak? Beleggers willen meer geld, maar Unilever is zowel in Nederland als in het Verenigd Koninkrijk een zaak van nationaal belang, dus moet het concern volgens sommigen beter beschermd worden tegen graaiende fondsen. Nederland kan nu eenmaal niet verder zonder Unox en Blue Band en over het Kanaal gaat het over de toekomst van Marmite. 

 

Marmite? Jawel, een onbestemd, kleverig goedje dat Britten op hun toast smeren, met als enige bedoeling de rest van de wereld tot kokhalzen te bewegen. Meteen ook het ultieme bewijs dat we de Britse volksaard wel nooit zullen doorgronden. Vriendelijke groetjes vanuit Europa, guys! En tot volgende week!

 


Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top