Filet Pur: Een dikke nul voor sfeer en gezelligheid | RetailDetail

Filet Pur: Een dikke nul voor sfeer en gezelligheid

Filet Pur: Een dikke nul voor sfeer en gezelligheid
Shutterstock.com

Plopperdeplop! Er werd weer flink wat verzoend deze week, al betekent dat niet meteen dat de donkere wolken boven de foodretailsector verdwenen zijn. Wel integendeel, zo blijkt uit het geheel plasticvrije weekoverzicht van RetailDetail Food.

 

Een oorworm

Kwetsbare kindertjes moeten beschermd worden tegen slinkse marketeers, dat is bekend. En niet enkel in het snoeprayon. Volgens Greenpeace is er dringend nood aan een absoluut verbod op Samsonworst, K3-salami en Smurfenham wegens uiterst schadelijk voor de gezondheid. Die ondingen blijken te bulken van het zout, de verzadigde vetzuren, de nitrieten en de fosfaten. En dan hebben ze de verborgen suikers nog over het hoofd gezien. Het is puur kindervergif dus, dat ons kroost corrumpeert. Beter zouden fabrikanten plantaardige alternatieven ontwikkelen, teneinde de jeugd voor te bereiden op een flexitarische toekomst. Het juiste woordgebruik blijkt daarbij essentieel: consumenten hebben een aversie tegen de term veganisme, die te negatief beladen zou zijn. Benadruk liever de ‘aardig’ in plantaardig.
 

Na Tournée Minérale en Dagen Zonder Vlees hebben geëngageerde consumenten met een lege agenda een nieuwe uitdaging gevonden. Gedurende een volledige meimaand zullen ze plastic verpakkingen vermijden. En verpakkingen die ze niet kunnen mijden, laten ze wel achter in de supermarkt, zodat het afval niet thuis maar wel elders in de vuilnisbak belandt, waarna het net zo goed de oceanen zal besmeuren. Top! Bovendien denkt Europa aan een belasting op plasticverpakkingen. Goed nieuws voor dat handjevol verpakkingsvrije winkels in ons land. En voor Carrefour natuurlijk, dat aan elke bedieningstoog immers een gezellige Tupperware party organiseert. Onwillekeurig doet het ons denken aan een liedje als een oorworm, waar we voor de rest van de dag niet meer vanaf zullen geraken. De clip dateert uit de prehistorie van het internet, maar hey, op een casual friday moet dat kunnen, toch? C’est fantastique!

 

Ellebogenwerk

Bijzonder knus wordt het binnenkort in het Limburgse Zonhoven. Een povere 21.000 inwoners, maar wél zeven supermarkten lekker dicht bij elkaar. En Colruyt wil de gezelligheidsfactor nog een niveautje hoger tillen. Het betere ellebogenwerk aanschouwen we daar. Wie nu nog niet beseft dat de foodretailmarkt een verdringingmarkt is geworden, moet dringend een kijkje gaan nemen aan de Heuveneindeweg dus. Of zijn het ginder allemaal miljonairs misschien?

  

Intussen zet Albert Heijn – ook van de partij in Zonhoven – naar eigen zeggen belangrijke stappen in het versaanbod, met de introductie van wel 72 nieuwe verse maaltijden en 33 salades, onder andere. Weliswaar in schadelijk plastic verpakt, maar alleszins verser, lekkerder en gezonder dan voorheen. Waarom we dat het vermelden waard vinden? Omdat een flink deel van dat nieuwe assortiment ontwikkeld en gemaakt wordt in het gastronomische gidsland België natuurlijk, meer bepaald bij Culinor, ook bekend als hofleverancier van Delhaize. Om maar te zeggen dat het daar niet uitsluitend éénrichtingsverkeer is, in die fusiegroep.

 

Minimale dienstverlening

Opnieuw vrolijke vriendjes: het management van Lidl en de socialistische vakbond, die handig aanstuurde op een 1 mei-akkoord. Of het hele werkdrukprobleem nu duurzaam uit de wereld is geholpen, dat is een andere kwestie. Een syndicalist vatte de essentie treffend samen in de krant: “Lidl probeert een Delhaize te zijn met de personeelsbezetting van een Aldi.” Kroniek van een aangekondigde mislukking, dus. Ofte minimale dienstverlening in de praktijk. Is de opwaartse beweging van de discounter een beetje te ver doorgeschoten misschien? Lopen de kosten uit de hand in de nieuwe formule? Gaat de smart discounter dan duurder moeten worden? Wellicht kunnen ze een voorbeeld nemen aan hun Zwitserse collega’s: die verkopen nu ook cannabis. Kan enkel goed zijn voor de sfeer en gezelligheid op de winkelvloer, toch?
 

Ook de Makro-winkels draaien tegenwoordig op een minimumbezetting, klagen de vakbonden. En het helpt geen ene moer, want de retailer stapelt de miljoenenverliezen op en de omzet blijft kelderen. Het is nu zo erg dat de medewerkers vrezen voor alweer een herstructurering terwijl de vorige nog niet eens is afgerond. Want ja, de directie broedt op een nieuwe strategie. Nog maar eens, inderdaad. Als ze na het uitbesteden van het elektrodepartement aan Mediamarkt nu ook de andere afdelingen gaan outsourcen, kunnen ze misschien nog verder als verhuurder van vastgoed. Hebben ze andere opties? Als klap op de vuurpijl volgde het bericht dat ook bij Carrefour-partner Groupe Mestdagh een bijzondere ondernemingsraad op de agenda staat, maandag. U en ik weten nu al: dat wordt geen theekransje… 

 

Waag uw gok

Kwam in deze sombere context de Britse megafusie tussen Sainsbury’s en ASDA als een verrassing? Nee hoor, net zo min als die recente inkoopallianties in Frankrijk. Het is een teken des tijds. Het water staat foodretailers aan de lippen. Flinterdunne marges, hoge vaste kosten, in de tang genomen door de harddiscounters aan de ene kant en door de dreiging van Amazon en Alibaba aan de andere… Dus opteren ze voor de vlucht vooruit: hoe groter ze worden, hoe beter ze zich gewapend voelen om nog lagere inkoopprijzen af te dwingen van de grote boze merkfabrikanten, die immers onverantwoord hoge marges in hun jaarverslagen publiceren. Tja, inkopers zien vanuit hun kantoorraam ook wel met welke salariswagen de modale key account manager de parking komt opgereden. Dat ze intussen hun eigen marges gewoon zelf weggooien, dat willen ze liever niet horen. Dan maar het mes op tafel. Gezellig!
 

Soms werkt dat nog ook: de ruzie tussen Nestlé en Colruyt is immers eindelijk voorbij. En, wat hebben ze gewonnen, Pierre? Tja, het is makkelijker om te zeggen wat ze verloren hebben: drie maanden omzet, namelijk. En flink wat tijd. Dus mogen we er wel van uitgaan dat inkoopalliantie AgeCore serieuze toegevingen wist af te dwingen? Daarover wordt niet gecorrespondeerd, uiteraard. In elk geval kunnen de weddenschappen beginnen over wie het volgende slachtoffer zal worden in de Grote Europese Conditieoorlog. Want die is eigenlijk nog maar pas begonnen en zal nog niet gauw overwaaien, let op onze woorden. Wat is uw gok? Place your bets! En tot volgende week!

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.