Filet Pur: Een duizelingwekkend hoge lat | RetailDetail

Filet Pur: Een duizelingwekkend hoge lat

Filet Pur: Een duizelingwekkend hoge lat
Shutterstock

Discounters startten elk op hun manier een charmeoffensief, de ene met smaaktests, de andere met verwende varkens. Maar we mochten toch geen vlees meer eten? Hoe dat zit, lees je in het gegarandeerd glutenvrije weekoverzicht van RetailDetail Food!

Prangende stilte

Plots werd het even stil op de redactie van RetailDetail, vorige vrijdagmiddag, nét nadat we onze wekelijkse Filet Pur online hadden geplaatst. De volledige redactieploeg staarde stomverbaasd naar het scherm, amper in staat om nog een woord uit te brengen. Geloof ons, dat gebeurt niet vaak. Het was onze founding father zélf die uiteindelijk de prangende stilte doorbrak, met de geladen woorden “Et is ni woar…”.
 

Maar het was wél waar. Wat we nooit voor mogelijk hadden gehouden, speelde zich voor onze ogen af: in onze mailbox bevond zich, duidelijk zichtbaar en onmiskenbaar, een authentiek persbericht van Aldi België. Neem het van ons aan: dat was een schok. Decennialang hield de discounter de lippen stijf op elkaar, en nu zou hij plots toch spreken? We hebben eerst eens goed nagekeken of het geen vergissing kon zijn. Was dat bericht niet toevallig vanuit Aldi Nederland naar ons verstuurd? Haalde een concullega een practical joke met ons uit? Had zomaar gekund, maar nee hoor, Aldi Holding in Erpe-Mere was wel degelijk de rechtmatige afzender.

 

Olé Olé!

Dat het een e-mail betrof en geen faxbericht, dat was op zich al opzienbarend. De inhoud van het elektronische bericht was niet versleuteld bovendien, we konden het dus gewoon lezen zonder beroep op de IT-hulplijn van het hoofdkwartier in Essen. En het was nog ondertekend ook: door de nagelnieuwe woordvoerder Dieter Snoeck. Geen familie van onze Grote Roerganger, wel een bolleboos die bij De Tijd heeft gewerkt en die dus meteen de lat voor het woordvoerderschap in foodretail nog enkele meters hoger legt dan ze al lag. Duizelingwekkend hoog, met andere woorden!  
 

De boodschap zelf was ook niet mis: een onderzoek in opdracht van Aldi heeft uitgewezen dat de producten van Aldi even goed, zo niet beter zijn dan de bekende merkproducten, aldus Aldi. Kijk, dat is helder, duidelijk, begrijpelijk voor iedereen. Die man heeft z’n start dus niet gemist. Je vraag je wel af waarom Aldi dan per se die dure en kwalitatief minderwaardige merkproducten in z’n assortiment wou opnemen? Welnee, Aldi neemt enkel A-merken op die wél kwalitatief zijn. En die werden dan ook niet in de vergelijking betrokken. Slim! Hiermee is meteen ook officieel bevestigd dat de befaamde Olé wafel minstens even lekker is als de beroemde Leo wafel die zoals bekend van dezelfde band rolt. Een hele geruststelling, waar we bij RetailDetail dan ook meteen een diepgravende analyse aan hebben gewijd. U kent ons.

 

Vintage voedsel

Felicitaties maken we graag over aan de heer Guy Elewaut, de marketingdirecteur van Colruyt die zopas een beetje voorbarig werd uitgeroepen tot Marketeer van het Jaar 2017, hoewel dat jaar nog niet geheel voorbij is. Net als de voornoemde Dieter Snoeck is de laureaat een voormalig journalist van De Tijd die de lat steeds hoger wenst te leggen. Bovendien werkte hij zo’n 15 jaar bij Delhaize, waar ze nu ongetwijfeld zitten te tandenknarsen, aangezien de ellende daar pas écht begon na zijn vertrek. “Wij adverteren niet, wij informeren”, zegt Elewaut in een reactie. Tiens, heeft hij het nu niet over Aldi? 
 

Onze welgemeende gelukwensen gaan tevens uit naar Aloïs Ooms, trouwe lezer van deze column en voormalig CEO van Match, die op zoek naar een nuttige invulling van zijn tijd en geld zopas maaltijdenproducent Prego overnam. Die maaltijden zijn niet in de supermarktrekken te vinden: ze worden dagelijks aan huis geleverd, bij iedereen die geen zin heeft om zelf te koken. Een blik op het weekmenu leert dat het voornamelijk gaat om vintage Vlaamse kost met een hoofdrol voor vlees en patatten. Nee, aan vegetarische opties doen ze niet in de stille Kempen, en aan glutenvrije kapsones hebben ze geen boodschap.
 

Of die maaltijden ook worden bezorgd door Takeaway.com is ons niet geheel duidelijk, maar in elk geval wist die bezorger het afgelopen kwartaal opnieuw fors te groeien. 17 miljoen bestellingen, het is niet niks. Het bedrijf gaat nu de commissie verhogen, teneinde ooit toch eens winst te maken.
 

Een bod op de margarinedivisie van Unilever was wellicht nét iets boven het budget van Ooms. Heel wat investeringsfondsen daarentegen zien een overname wel zitten, hoewel de margarinemarkt al jaren structureel daalt. Ja, een consument is een raar beestje: nu wil iedereen weer echte boter op z’n brood, wegens lekker en natuurlijk.

 

Verwende varkens

Bioketen Origin’O opende afgelopen week haar 17de vestiging, meer bepaald in Aalst. De winkel gaat ook zelf meeneemmaaltijden bereiden en een bijzonderheid is dat je er volstrekt niet met cash kan betalen maar enkel met de kaart. Op een nieuwe vestiging van Cru, de luxewinkel van Colruyt Group, zullen we echter nog even mogen wachten. Bij De Tijd (alweer) berekenden ze namelijk dat het lekkere retailconcept bijna evenveel verlies draait als omzet. Faut le faire! Aan de te lage prijzen kan het nochtans niet liggen. De drie bestaande vestigingen moeten nu eerst hun levensvatbaarheid bewijzen vooraleer Nonkel Jef nog eens zijn portefeuille bovenhaalt. 
 

Bij Lidl gaan ze er prat op dat ze als eerste retailer in België uitsluitend varkensvlees verkopen met het ‘Beter Leven’ keurmerk van de Nederlandse Dierenbescherming. Dat houdt onder andere in dat de dieren in hun stallen speelgoed krijgen om de verveling tegen te gaan – echt waar. In een geestig ‘making of’ filmpje demonstreert de retailer hoe de varkens die in de reclamespot optraden, verwend werden met vers gras, massages en modderbaden. Wat ze uiteraard niet tonen is hoe de acteurs achteraf toch netjes versneden en vacuümverpakt in de koelrayons belandden.
 

Tja, vlees, we mogen dat amper nog eten volgens die fameuze nieuwe voedingsdriehoek. Dat de Vlaamse overheid bij monde van het VLAM afgelopen week dan toch uitriep tot ‘de week van de biefstuk-friet’, terwijl de Hoge Gezondheidsraad de vleesconsumptie juist ontmoedigt, lag sommige mensen zwaar op de maag. Dat het budget voor de promotie van frieten en vlees vele malen hoger ligt dan dat voor de promotie van schoolfruit, was ook even slikken. “Jamaar, we willen enkel de chauvinistische reflex bij de consument aanwakkeren,” argumenteert de marketingorganisatie in de krant. Wat dus een kokhalsreflex opwekte bij de critici, aangezien die boodschap niet bepaald uit de campagne bleek.

 

Postmodern plantaardig

Spinazieburger met pastinaakfrietjes dan maar? Nee, dat kan veel beter, volgens food designer Katja Gruijters, die in een interview met RetailDetail de plantaardige sector aanspoort tot enige creativiteit. Vlees imiteren is zo inspiratieloos. Met haar eigen creaties geeft ze het goede voorbeeld, al lijken die toch meer op postmoderne kunst dan op voedsel.
 

De schaamteloze vleesimitaties van de Vegetarische Slager daarentegen hoeven dan toch niet van naam te veranderen, zo blijkt uit excuses van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit. Er is geen sprake van verwarring, tenzij bij fervente vleeseters die maar niet willen geloven dat die heerlijke gehacktbal wel degelijk vleesvrij is en dus zonder enig dierenleed tot stand kwam.
 

Trouwens, in steden over de hele wereld openen steeds vaker 100% veganistische winkelconcepten en dat zal wel geen toeval zijn, analyseerden we zopas nog. Het is een trend om rekening mee te houden. Vorige week vond in Londen nog een internationale conferentie plaats die de gigantische kost van vleeseten netjes en op wetenschappelijk verantwoorde wijze in kaart bracht. De cijfers klinken indrukwekkend en met vertegenwoordigers van de VN, de Europese Commissie, McDonalds, Tesco, Compass en Sodexo was het bepaald geen marginaal clubje dat daar bijeenkwam. Ons voedingssysteem moet radicaal anders, maar landbouworganisaties en regeringen werken voorlopig nog flink tegen. Slecht verteerbaar nieuws is dat, en wel nét voor een mooi nazomerweekend dat misschien de laatste kans van het jaar biedt om te barbecueën… Stellen we het redden van de wereld nog even uit? Tot volgende week dan!
 

Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.