Filet Pur: Groot misbaar in het abattoir

Filet Pur: Groot misbaar in het abattoir
Shutterstock

Iemand nog een stukje tournedos? Of toch liever een geraspte wortel? De vleessector maakte alweer geen al te beste beurt afgelopen week, en dat is RetailDetail Food niet ontgaan, zoals blijkt uit dit onmisbare overzicht van de FMCG-actualiteit.

Geen vlees

Deze week leerden we dat retailers hun leveranciers dan toch niet zo nauwgezet controleren als ze zelf beweren – toch alleszins niet wanneer het slachthuizen betreft. Hun inspecteurs schitterden immers door afwezigheid, en die van het FAVV sloten de ogen omdat ze enkel bevoegd zijn voor de voedselveiligheid en niet voor dierenleed. Duh? Voor enige transparantie moet de consument dus rekenen op activisten die undercover gaan. Mooi is dat.
 

Nu ja, zouden carnivoren écht geloven dat hun varkenshaasje of rumsteak het resultaat kan zijn van een diervriendelijk liquidatieproces? Dat het slachtvee langs een knuffelmuur, begeleid door harpmuziek, naar het kapblok wordt geleid, waar een priester nog gauw de laatste sacramenten toedient? Ik heb slachthuizen bezocht – niks is me teveel in het belang van de betere retailjournalistiek – en daar bewaar ik bepaald geen tedere herinneringen aan. In een abattoir is nu eenmaal geen plaats voor sentiment. Sterk was wel de argumentatie van sectorfederatie Febev in de pers: het is precies omdàt we steeds minder vlees eten, dat er normvervaging optreedt bij slachthuizen, die gebukt gaan onder commerciële druk, klagen ze. Kortom: eet meer vlees en alles komt goed. Ja, soms zakt je broek af terwijl je van je stoel valt. Het is geen gezicht.
 

Mensen willen het gewoon niet weten. Zo’n piepschuim vlootje met plasticfolie ziet er netjes uit, alsof het recht uit de fabriek komt. Alle sporen van mogelijke gruwel zijn vakkundig gewist. En hey, als je twee varkensmignonettes krijgt voor vier euro (Lidl weekdeal momenteel) of schnitzel aan 6,99 euro per kilo (Colruyt), dan zeg je toch geen nee? Enkele BV’s scharen zich intussen achter een emo-campagne van EVA die oproept om gewoon geen dieren meer te eten. Probleem opgelost.

 

Geen dank

We mogen hopen dat de heer Xavier Piesvaux er een vruchtbare week heeft op zitten bij zijn nieuwe werkgever Delhaize België. Die eerste dagen zijn altijd wat overweldigend, dat begrijpen wij beter dan wie ook, en daarom hadden we voor de nieuwe baas vooraf al een handig to-do lijstje opgesteld, opdat hij meteen zou begrijpen waar de prioriteiten horen te liggen. Te oordelen aan het aantal likes en shares werd dat stukje advies sterk op prijs gesteld in de sector, maar of meneer Piesvaux het zelf ook gelezen heeft, weten we niet zeker – hij stuurde ons alleszins geen dankwoordje. Kan nog komen, de man heeft het druk.
 

Omdat we zelf verhinderd waren, weten we evenmin of de Brand President aanwezig was op het openingsfeestje van de gloednieuwe AD Delhaize in de Antwerpse markthal de Criée. Een knappe winkel in een indrukwekkend decor, zodat de uitbaters zelf al gewag maakten van ‘de supermarkt van de toekomst’. Het zijn Antwerpenaars, dus enige zin voor overdrijving moeten we hen vergeven. In elk geval vergroot Delhaize gevoelig zijn Antwerpse voetafdruk, aangezien volgende week ook een grote en hypermoderne AD Delhaize opent in de Cadixwijk, op het eilandje. We zijn benieuwd, want die winkel bevindt zich op quasi loopafstand van de RetailDetail redactielokalen en we willen weleens wat anders voor de lunch.

 

Zonder gas

Nu we toch in de categorie interessante nieuwe winkels zijn beland, verwijzen we u graag naar het rustige Stavelot, in de weergaloze Waalse Ardennen. Daar hebben ze niet enkel een abdij en een autoracemuseum, maar sinds enkele dagen ook een fossiele-brandstofvrije OKay-winkel, die geen gas of stookolie verbruikt maar verwarmd wordt met restwarmte van de koelinstallaties en op louter groene elektriciteit draait. Verbeter de wereld, begin bij jezelf, zegt Jef Colruyt altijd. Enfin, misschien niet altijd, maar toch vaak.
 

Of u kunt een bruin biertje gaan nuttigen in het pittoreske Oudenaarde in de prachtige Vlaamse Ardennen, alwaar Lidl een voormalig pand van Albert Heijn in gebruik heeft genomen. Tenzij u het Limburgse Kuringen verkiest, om er de zopas heropende en grondig gemoderniseerde hypermarkt van Carrefour te gaan bewonderen. Even verderop is het lachen geblazen: in Genk bouwt Lidl een winkel pal naast Aldi, en dat leidt tot een soort spandoekenoorlog, als we het goed begrijpen. In Het Belang van Limburg was het een trending topic.
 

Oh, en mocht u nog twijfelen aan de kracht van prijsverlagingen: die fameuze stuntacties die Amazon doorvoerde bij z’n jongste aanwinst Whole Foods, hebben hun impact niet gemist. De winkels trokken gemiddeld 25% meer klanten en een aantal huismerkproducten van de bioretailer raakten al snel uitverkocht in de Amazon webshop. Dat belooft. Kortingbons daarentegen zijn een reliek uit het verleden. Tenminste, dat vinden ze bij Diageo, waar ze van geen coupons meer willen weten wegens te kostelijk, te fraudegevoelig, te weinig toegevoegde waarde. Belgen zijn nog de enige Europeanen die verslaafd zijn aan bonnetjes knippen, maar ze zullen moeten afkicken als meer fabrikanten dit voorbeeld volgen. Wie voelt zich aangesproken?

 

Gewetenloos

Dat brengt ons bij de afdeling ambitieuze fabrikanten. Inex heeft een deal gesloten met het veel grotere Danone en zal binnenkort groeimelk, koeken en desserts onder het merk Bambix herlanceren. Dat gaat zomaar eventjes gepaard met een jaarlijkse investering van wel 700.000 tot 1 miljoen euro. Sterk.
 

Verse voedingsgroep Ter Beke neemt een Britse producent van bereide maaltijden over. Goed gezien, niet alleen omdat mensen steeds luier worden maar ook omdat de lasagneboer zo anticipeert op mogelijk nadelige effecten van de Brexit. Al even ambitieus: de Kempense hobbybrouwers van Het Nest in Turnhout. Zij gaan immers enkele Braziliaanse collega’s leren hoe je écht bier brouwt. Carlos Brito doet naar verluidt geen oog meer dicht.
 

Pralineproducent Godiva gaat voor niets minder dan werelddominantie. Het merk is al met eigen winkels aanwezig in een honderdtal landen, maar dat volstaat niet voor de aandeelhouder, de Turkse Yildiz Holding, die de omzet wil verdubbelen. Daarom heeft Godiva nu contracten getekend met Sainsbury’s en Albert Heijn, en ook met supermarkten in Canada, China, Saoedi-Arabië, Turkije, de Verenigde Staten en Zweden. Eerlijk: we begrijpen er niets van. Veel merkfabrikanten zouden er een arm en een been voor veil hebben om niet langer afhankelijk te zijn van snode supermarktinkopers, die zoals bekend gewetenloze machtswellustelingen zijn, die er plezier in scheppen om argeloze key account managers tussen hun volkoren boterham te leggen bij het ontbijt. Tja, ze moeten het zelf weten, denk je dan. 

 

In potjes

Verontrustend bericht in de media: senioren, nochtans een lucratieve groeimarkt, lopen een groot risico op ondervoeding. Hun smaakpapillen slijten en hun eetlust gaat achteruit, waardoor ze minder essentiële voedingsstoffen binnenkrijgen. De oplossing? 'Powerfood': voeding die is verrijkt met extra eiwitten en vezels. Vandaag al wel beschikbaar in rusthuizen, maar nog niet in de supermarkt. Dat gaat veranderen, voorspellen wij. Let op onze woorden: binnenkort vind je naast het babyschap ook een seniorenschap, met aangepaste potjesvoeding. Maak al maar plaats in het rayon. Voor de nieuwsgierigen: we hebben hier in ons onvolprezen Home of Retail zo’n assortimentje koelverse powermaaltijden staan. Altijd welkom!
 

Het advies dat we dagelijks anderhalve liter water zouden moeten drinken is zoals bekend weinig meer dan wetenschappelijke onzin, in de wereld gestuurd door slinkse marketeers teneinde meer flessen te verkopen. En zie: het heeft nog gewerkt ook, want de doorsnee Belg drinkt nu wel 130 liter duur flessenwater per jaar. Goed voor de business? Tja, als mensen per werkdag gemiddeld 9,5 keer naar de toiletten dienen te lopen, dan moet dat toch een enorme impact hebben op de productiviteit en de economische groei, denken wij. Maar daarover hoor je de sociale partners dus niet. Typisch. Aangezien het vrijdag is, gaan wij straks ook iets drinken, maar het zal voorwaar geen water zijn. Bij u wel misschien? Tot volgende week!

 

Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top