Filet Pur: Het gele gevaar is daar! | RetailDetail

Filet Pur: Het gele gevaar is daar!

Filet Pur: Het gele gevaar is daar!
Shutterstock

Verschillende gevalletjes van grensoverschrijdend gedrag kenmerkten de afgelopen FMCG-week. De Belgische retailmarkt dreigt helemaal bezet gebied te worden. Maar of RetailDetail Food zich in nu de loopgraven zal terugtrekken?

Een mistgordijn

Zou Jef Colruyt het stilaan benauwd krijgen? Vanuit liefst drie verschillende hoeken werd hij immers onder vuur genomen afgelopen week: een geplande inval van Jumbo, de komst van Amazon Prime en een nakend prijsoffensief bij Delhaize. Maar nee, volgens ingewijden blijft hij er volkomen zen bij. Niks dat een energetische zuivering niet kan oplossen, immers.

 

Begin deze week was het nochtans breaking news: voor het eerst bevestigde Jumbo officieel dat het een blijde intrede op de Belgische markt overwoog. Het is te zeggen: “We sluiten het niet uit maar het zal niet voor de eerstkomende jaren zijn”, zo ongeveer klonk de financiële topman van het bedrijf. Dat was dus eigenlijk géén nieuws, maar waarom vond de man het dan nodig om er toch een statement over te maken? Daar hadden we het raden naar.

 

Tot we getipt werden. Vastgoedmakelaars zijn doorgaans zeer discrete mensen, maar het zijn ook mensen. Blijkt dat Jumbo toch maar mooi de opdracht heeft gegeven om een slordige dertig winkelpanden te reserveren tegen 2019. Hallo, Jumbo? Die vage verklaring was dus weinig meer dan een mistgordijn, een afleidingsmaneuver, een poging om de ambitieuze plannen nog wat toe te dekken teneinde de concurrentie in snelheid te nemen?

 

Blitzkrieg bop

Waarop waarnemers zich openlijk gingen afvragen of dat wel realistisch kon zijn, zo’n blitzkrieg vanuit Veghel. Per slot van rekening had Albert Heijn heel wat méér tijd nodig voor zijn eerste dertig winkels, en dat waren niet altijd topliggingen. Duur betaald ook, vaak. Bovendien, volgens sommige kranten is Jumbo vandaag niet echt goedkoper dan Delhaize, Carrefour of Colruyt. Welke illusies maken ze zich dan? Nu ja, het ging om een steekproef van wel zes producten… Kwaliteitsjournalistiek! 

 

Een andere theorie stelt dat Jumbo zich op deze manier wil komen aanbieden als een aantrekkelijke bruid voor Colruyt Group. Ah ja, aangezien Jef Colruyt sinds zijn onverkwikkelijke avonturen aldaar geen stap meer op Hollandse bodem zet, moeten de kandidaat-partners dan maar zelf de eerste move maken. Hey ho, let's go! Jumbo heeft zijn laagsteprijsgarantie van Colruyt gejat, dus er is een match. Benieuwd!

 

Duimschroeven

Niet enkel Frits van Eerd echter geeft blijk van grensoverschrijdend gedrag. Ook Jeff Bezos liet zijn oog vallen op de Benelux, onder het motto "wie ’t kleine niet eert, is ’t grote niet weerd". Voortaan is Amazon Prime dus in het hele land beschikbaar, al dienen Vlaamse klanten wel een omweg te maken langs de Duitse webwinkel van de oppermachtige tycoon (de Franstalige medemens kon al langer op de Franse website terecht). Nee, Jeff lijkt niet van plan om ook maar één euro te bieden op de url amazon.be: België is quantité négligeable. Over de verwachte impact van zijn nieuwe zet zijn de meningen verdeeld, maar de meeste Belgische retailers lijken niet onder de indruk. U herinnert zich wat Jef Colruyt zei in De Tijd van 30 januari 2016? “Ik geloof niet in het model van Amazon en bol.com”. Hij is niet eens een béétje bang. U wel misschien?

 

Dat is zijn collega Dick Boer van Ahold Delhaize overigens evenmin. Die mocht trots mooie kwartaalresultaten aankondigen, met stijgende winstcijfers en een groeiende onlineomzet. “We zijn goed gewapend om overal de concurrentie met Amazon aan te gaan”, klopte hij zich op de borst. En ook met Colruyt gaat hij voluit de confrontatie aan: Delhaize zal namelijk de prijzen verlagen, belooft de topman. De fusie levert meer synergie op dan verwacht, overbodige managers worden bedankt voor bewezen diensten en de leveranciers krijgen de duimschroeven nog wat harder aangedraaid. Makkelijk zat. U moet overigens de selfie-video eens bekijken die de vlotte CEO online zette: daarin schetst hij gespeeld-spontaan een vrolijke retailtoekomst waarin robots, Siri en voorspellende algoritmes de dienst uitmaken. Zijn medewerkers zullen verheugd zijn.

 

Gratis reclame

Je kunt geen omelet bakken zonder eieren te breken, maar daar hebben de scharrelkippen in het legbedrijf Pyfferoen niet meteen een boodschap aan. Deze week kwam immers aan het licht dat ze zich in schabouwelijke arbeidsomstandigheden bevinden. Tja, sprak Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts: “Zo gaat het er nu eenmaal aan toe in de industriële landbouw.” Hij bedoelde het naar verluidt niet eens cynisch. De welingelichte consument moet zelf maar kiezen voor dierenwelzijn, vindt hij. Maar welke argeloze shopper kent het verschil tussen een scharrelei en een ei van vrije uitloop? Lidl bedankte voor de zwarte piet en dumpte zijn leverancier meteen.

 

De penibele opeenvolging van landbouwschandalen is uiteraard gratis reclame voor het opkomende veganisme en lijkt het consumentengedrag wel degelijk te beïnvloeden. De vleesconsumptie is in ons land tussen 2012 en 2016 met 16,7% gedaald, en er is geen beterschap in zicht. 71 kilogram vlees eten we nog gemiddeld per jaar, het laagste cijfer in Europa. Flexitarisme wordt de norm.

 

Bij Lidl hebben ze de bui zien hangen en breiden ze het aanbod veganistische en vegetarische producten uit met smeersalades, en met vleesvrije salami en worst. Ook de Europese Commissie is helemaal mee en wil werk maken van een wettelijk kader rond vegetarische en veganistische voeding – en het onderscheid tussen die twee. Veganisten willen immers van geen boter, kaas of eieren weten, terwijl vegetariërs daar allerminst bezwaar tegen maken. Wat wij ons afvragen: als ze binnen een jaartje of vijf een filet pur uit laboratoriumvlees op de markt brengen, in welke categorie zal die dan vallen? Strikt genomen komt het niet van een dier, maar het is wél vlees… Verwarrend!

 

Geen commentaar

Niet enkel veganisten lezen noodgedwongen de kleine lettertjes op het etiket van een pot choco, zo bleek deze week. Wat is namelijk het geval? Kritische Duitse consumenten hebben ontdekt dat Ferrero op geheel slinkse wijze het recept van zijn populaire Nutella heeft aangepast, vermoedelijk om op ingrediënten te besparen: de pasta is wat lichter van kleur geworden en bevat nu meer melkpoeder, meer suiker, minder vet en minder cacao, beweren ze. Dat laatste kunnen ze overigens niet hard maken, want het exacte cacaogehalte deelt de producent niet mee. Volgens Ferrero gaat het slechts om een minimale fine-tuning van het recept en is er met de kwaliteit niks aan de hand. Er zit met andere woorden nog altijd evenveel palmolie in. Een geruststelling!

 

De vernieuwingsoperatie bij Aldi gaat intussen wel érg ver, merken we. In Nederland stunt de prijsvechter met een hartige frikandellenvlaai. Dat is exact wat het zegt dat het is: een vlaai, gevuld met frikandellen en currysaus. Even opwarmen in de oven, en u bent een onvergelijkbare culinaire ervaring rijker. Och, sinds die chocoladepizza van Dr. Oetker schrikken wij nergens meer van, maar toch: nee bedankt.

 

Enfin, een mens zou van miserie in het bier vliegen, maar dat is bij nader inzien ook geen goed idee: de prijzen rijzen de bierpul uit volgens het Prijzenobservatorium, en wie zijn wij om aan hun cijfers te twijfelen? Opvallend is wel dat de bierprijs gedurende dezelfde periode in onze buurlanden amper gestegen is. Merkwaardig is ook dat de goedkoopste biermerken – hallo, Cara? – de sterkste stijging kenden. Carlos Brito was niet bereikbaar voor commentaar. Jef Colruyt evenmin. Dan wij ook niet. Tot volgende week!

 

Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top