Filet Pur: Klunzen, geldwolven en hansworsten

Filet Pur: Klunzen, geldwolven en hansworsten
Shutterstock

Terwijl het leven duurder wordt, boter onbetaalbaar en sojamelk simpelweg verboden, gaan de foodretailers in binnen- en buitenland alweer stevig hun gang. Never a dull moment, in het weekoverzicht van RetailDetail Food.

Een faciliteitenwinkel

Bonzjoer mesjeu, bjeinvenu sjee albeir’ein!” Zo ongeveer, stelden wij ons voor, zouden de vele koopkrachtige klanten uit de Brusselse rand verwelkomd worden in de gloednieuwe Albert Heijn van Wemmel. Maar niets bleek minder waar. Franchisepartner Peeters-Govers heeft z’n best gedaan om lokale en tweetalige medewerkers aan te werven, wat geen evidente zaak is. En er hangen zowaar Franstalige bordjes in de winkel, hier en daar. Hopelijk hebben ze de vertaling van die signalisatie niet aan Zaandam toevertrouwd. Anders krijgen ze nog een klacht aan hun been van Carrefour. Nee, niet de retailer, wel de vereniging van de Franstalige inwoners van Vlaams-Brabant, en de enige rechtmatige eigenaar van de url carrefour.be. Echt waar.
 

Maar Franstalige bordjes in een Vlaamse winkel, mag dat wel van de taalwet? Wellicht heeft iemand de ingewikkelde faciliteitenregeling goed aan de Nederlanders uitgelegd. En in elk geval zijn ze erin geslaagd om ‘spécialités méditerranéennes’ correct te spellen. Waarvoor hulde.
 

Deze week heropenden ook enkele afgestoten Albert Heijn filialen als Carrefour Market, in Lokeren en Boortmeerbeek. Denis Smets – de geheimzinnige overnemer van Boortmeerbeek, weet u nog – heeft er zich wel erg makkelijk van af gemaakt: ze hebben daar gewoon het logo op de gevel vervangen en de hele winkelindeling van Albert Heijn simpelweg laten staan. Officieel om de klanten niet te desoriënteren, maar het laat zich raden dat we hier te maken hebben met een duidelijk gevalletje van gierigheid en pure luiaardij. Voor de nabijgelegen Carrefour Market in Kampenhout, die niet zo blij was met de nieuwe collega-concurrent, is een elegante oplossing gevonden: die winkel werd omgevormd tot Carrefour Easy. ’t Is te zeggen: ze hebben het logo op de gevel vervangen en de rest gewoon laten staan. Makkelijk zat.

 

Gezucht en gekreun

Er weerklonk ongetwijfeld weer diep gezucht en gekreun in de kantoren van foodretailers en merkfabrikanten afgelopen donderdag. “Daar zijn ze weer. Nog maar eens hetzelfde verhaal. We zullen het opnieuw mogen gaan uitleggen.” Inderdaad, onze media laten geen kans onbenut om de consument aan te moedigen om over de grens te gaan shoppen, waar alles goedkoper is behalve groenten en fruit.
 

Welja, onze merkfabrikanten zijn geldwolven, onze supermarkten zijn slecht georganiseerde klunzen die de concurrentie met buitenlandse spelers niet aankunnen. Op deze manier hopen de kranten wellicht verdere saneringsoperaties te veroorzaken in de sector, zodat ze weer met negatieve koppen kunnen uitpakken, want goed nieuws is geen nieuws. En het lijkt nog te werken ook, want bij Coca-Cola zetten ze alvast 75 mensen op straat.

 

Boter op het hoofd

Zeg nooit meer sojakaas tegen tofu of sojaroom tegen, euh, een goed bindend plantaardig product om mee te koken. Mag niet. De zuivelindustrie geniet in deze materie van een bijzondere bescherming, die bijvoorbeeld niet geldt voor de vleessector, waardoor de wetgever geen probleem heeft met benamingen als vegetarische kip of plantaardige hamburger. Ook voor pindakaas of cacaoboter stellen zich geen problemen. Of het toegestaan is om ‘stelletje hansworsten’ te zeggen tegen de bedenkers van deze onzin, moeten we nog even nakijken.
 

Intussen is de vraag naar échte boter in Europa zo sterk gestegen dat ze onbetaalbaar dreigt te worden. Een ramp voor Jeroen Meus en voor alle liefhebbers van croissants en koffiekoeken. Maar wacht eens, was boter niet schandelijk ongezond? Moesten wij met z’n allen niet ver weg blijven van elke verzadigde vetzuurmolecule? Zo hebben we het toch op school geleerd. Maar zie: steeds meer experts wijzen erop dat boter een authentiek en 100% natuurlijk product is dat bovendien een gunstig effect zou hebben op onze darmflora. Kijk nu nog eens naar die waslijst aan onbegrijpelijke chemische termen op het margarinevlootje in uw koelkast, en trek zelf uw conclusies.  

 

Oorlogje spelen

Voor bakkers zijn duurdere croissants geen goed nieuws, nu ze het al zo moeilijk hebben. Maar de een zijn dood is de ander zijn brood, en buurtsupermarkten nemen steeds vaker de rol van de uitstervende bakkers en beenhouwers over. Uit cijfers van Buurtsuper.be blijkt dat de buurtsuper weer in opmars is, met nabijheid en de zondagsopening als belangrijkste troeven. Ze hadden er ook bij kunnen vermelden dat die groei mede te danken is aan de grote inspanningen die de drie grote foodretailgroepen doen om hun voetafdruk in het buurtwinkelsegment te vergroten. De concurrentie gaat volgens onze bronnen soms hard tegen onzacht, in die mate dat je bijna van een klein buurtwinkeloorlogje kunt spreken. We komen erop terug.
 

Over te hoge prijzen hoor je geen klachten in de VS, waar Lidl deze week de eerste tien winkels opende. De komst van de discounter heeft er geleid tot heftige reacties bij de concurrenten, waaronder Aldi, dat een groot investeringsplan ontvouwde. Het gevolg? Een grote prijzenoorlog is losgebarsten. Kroger zag zich al genoodzaakt om de vooruitzichten te temperen, wat meteen ook het aandeel Ahold Delhaize onder druk zette. Kan spannend worden.

 

Redders van de planeet

Van Delhaize ontvingen we een persbericht over een biertrein. Gênante taferelen met dronken reizigers gleden voorbij ons geestesoog. Iets zoals een bierfiets, dachten we, die ergerlijke Nederlandse uitvinding die steeds vaker in onze steden opduikt. Maar nee hoor: het gaat wel degelijk om een milieuvriendelijk initiatief in samenwerking met AB InBev. Jupiler reist voortaan per trein van Jupille naar het Delhaize-distributiecentrum in Ninove, waardoor er jaarlijks 5.000 vrachtwagens minder op de weg zullen komen. Op de Antwerpse ring gaan we daar jammer genoeg niks van merken.
 

Een ander groen initiatief van Delhaize liep iets minder goed af. In een poging om de thuislevering van boodschappen milieuvriendelijker te maken, voerde de retailer een test uit met een heteluchtballon. Drones zijn immers zo 2016. Maar de bestelling kwam niet terecht bij de bestemmeling omdat de ballonvaarder een noodlanding diende te maken. Pech.
 

Ook Colruyt denkt aan de planeet. De keten gaat al z’n verouderde panden ombouwen tot lage-energiewinkels. Isolatie, warmterecuperatie en groene stroom worden de norm. Bovendien heeft de retailer een elektrische bakfiets ontworpen waarmee men afval gescheiden kan opruimen op allerlei evenementen. Gratis te leen, voor organisatoren die hun festival zwerfvuilvrij willen houden. Zo’n fiets is iets bescheidener dan een trein, maar toch een mooi marketingideetje.
 

En in elk geval beter uitgevoerd dan die stuntpromotie op Dash vloeibaar op de Collect & Go website. Een fles voor 1,10 euro? Een lachwekkend koopje, dachten duizenden klanten. Maar helaas pindakaas… ‘Oeps, foutje’ merkten ze in Halle, waarop de bestellingen werden geannuleerd en de prijs gauwgauw weer werd opgetrokken naar een ‘normale’ 7,99 euro. Of dat zomaar mag? Jawel, volgens de FOD economie, want vergissen is nu eenmaal menselijk.  

 

Droomtransfer

Het is nu officieel: spelverdeler Alexandre Bompard heeft zijn droomtransfer beet en verkast van FC Fnac naar Sporting Carrefour. De transfersom werd niet bekend gemaakt. In elk geval, de aandeelhouders verwachten doelpunten. Ze rekenen erop dat hij het kunstje dat hij bij Fnac opvoerde, nog eens dunnetjes overdoet bij Carrefour, waar de hypermarkten het moeilijk blijven hebben. Dat nieuws gaf deze week meteen aanleiding tot speculatie over een mogelijke samenwerking tussen zijn vorige en zijn nieuwe werkgever. Fnac zou overtollige vierkante meters in de Carrefour hypermarkten kunnen invullen, net zoals Mediamarkt dat doet bij Makro. Wait and see.
 

In elk geval hebben ze bij Carrefour niet op Bompard gewacht om een toch wel ingrijpende maatregel te nemen: voortaan verkopen ze in China geen hondenvlees meer. U leest het goed. Tot voor kort deden ze dat dus nog wél. Maar de zeden veranderen, ook in het Verre Oosten. Slangenvlees daarentegen blijft gewoon verkrijgbaar. Een hele opluchting, met een mooi barbecue-weekend in het vooruitzicht. Tot volgende week!

 

Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top