Filet Pur: Nep is het nieuwe normaal

Terwijl snode actiegroepen pleiten voor een algemene deplastificatie en rijke beleggers wel brood zien in bedrieglijke vleesvervalsingen, levert uw favoriete column ongeziene inspanningen om foute fictie van harde realiteit te onderscheiden. Vergeefs, uiteraard.

 

Pyromane carnivoren

Het zonnetje scheen, de temperatuur was bijzonder aangenaam voor de tijd van het jaar en de locatie – een groene oase in de hoofdstad – was welhaast idyllisch te noemen. Tenminste, voor zover we dat konden waarnemen. Ons uitzicht werd immers flink belemmerd door donkere rookpluimen die opstegen uit twee van die fameuze ‘Green Egg’ kamado-barbecues. Hey, 3000 jaar Chinese traditie gecombineerd met unieke, actuele NASA-technologie, dat kan onmogelijk mislopen, toch? Inderdaad!
 

Om maar te zeggen dat ze bij Nestlé voor de officiële lancering van die Incredible Burger echt niets aan het toeval wilden overlaten. Er werd zelfs een bekroonde groentenchef opgetrommeld om het plantaardige nepvlees eigenhandig op het gloeiende rooster te leggen. En het moet gezegd, het resultaat stelde niet teleur. Pyromane carnivoren zullen met tevredenheid vaststellen dat veganistische vleesvervangers op de barbecue nét zo zwart verkolen als echt vlees. Maar dan veel gezonder, uiteraard. En beter voor het milieu. Huh?

 

Kleine pietjes

Imitatievlees is tot nu toe populairder bij vrouwen, vernemen we, maar daar moet die nieuwe generatie van bloedende en sissende stoere vegaburgers dus verandering in brengen. Bij De Vegetarische Slager hebben ze dat niet helemaal begrepen, vrezen we. Ze lanceerden er veggieworstjes met de naam Little Willies. Vrij vertaald: kleine pietjes. Geen commentaar.

 

 

Anderzijds is deze week duidelijk geworden dat mensen met veel teveel geld wel degelijk geloven in het potentieel. De beursgang van Beyond Meat is op een goed doorbakken succes uitgedraaid. Het bedrijf blijkt nu plots drie keer zoveel waard. Zou dat iets te maken kunnen hebben met de exuberante verkoopprijs van hun namaakproduct? We hebben de vergelijking even gemaakt. Bij Delhaize ligt de Incredible Burger van Garden Gourmet in de rekken aan 3,79 euro, en de Beyond-kopie van Greenway aan 3,99 euro. Allebei rond de 16 euro per kilo, ongeveer de prijs van een gepelde biefstuk. De fameuze Beyond Burger daarentegen mag wel 5,99 euro kosten, of meer dan 26 euro per kilo.  

 

Hipstervlees

Oké, hij moet van ver komen, maar toch: flink doorgerekend voor wat erwten en rode biet. Een kostelijke pastiche van een burger is het. Voor die prijs heb je immers al een mooi stukje filet pur. De duurste luxehamburger in het slagerij-assortiment, de Angus Beef Butcher Burger, is een pak goedkoper: geen 15 euro per kilo. Fake meat is voor begoede hipsters, echt vlees wordt iets voor arme mensen.
 

En zelfs Burger King gaat overstag: ze serveren er voortaan de geheel plantaardige Impossible Burger – een concurrent van Beyond die nog niet in Europa op de markt is. Nep is het nieuwe normaal. Maar niet bij hamburgerketen McDonald’s: die publiceerde zopas beter dan verwachte cijfers, onder meer dank zij een groots opgezette actie met gratis spek, en ‘donutsticks’ op het ontbijtmenu. Hoe vettiger, hoe prettiger, we verzinnen het niet. Was gezondheid geen fundamentele foodtrend, de afgelopen decennia? We moeten dat gedroomd hebben.
 

Overigens, voor de saus op die dingen kijken we voortaan richting Spanje. Hola Devos! Si Lemmens? A la mesa! Welja, ze mogen hun nieuwe reclamespots al aanpassen: belbecue wordt barbacoa. Bij CVC wrijven ze zich in de handen, aangezien ze Continental Foods weliswaar met enige vertraging, maar ook met een meer dan interessante marge weten te verkopen. En de Spanjaarden gaan eindelijk kennismaken met échte Andalousesaus.

 

Komkommercondoom

Franse foodretailers: ze hebben het niet onder de markt. Casino ziet de groei vertragen en gaat gebukt onder een zware schuldenlast, de collega’s van Auchan hopen hun recordverlies van vorig jaar enigszins te compenseren met de verkoop van 21 verlieslatende vestigingen. Ze hebben te lang in een staat van ontkenning geleefd, in de illusie dat het allemaal wel goed zou komen met de hypermarkten. Niet, dus. Nu steken ze de schuld op de gele hesjes, maar dat is iets te makkelijk. Ze hebben zitten slapen en het geluid van de wekker klinkt hen nu ondraaglijk in de oren.
 

Bij ons is niemand méér begaan om onze gezondheid dan Delhaize, dat is algemeen bekend. De retailer wil mensen voortaan 20% korting geven op gezonde voeding. Weliswaar op basis van een nutri-score die diepvriesfrietjes een groene score A geeft, en op voorwaarde dat de overheid het initiatief parafiscaal zal honoreren, maar toch. De retailer toont zich bovendien een goede leerling: na het débacle met de in dubbel plastic verpakte plastic bouwblokjes, beleven de Tovergroentjes hun triomfantelijke terugkeer zonder verpakking en mét hippe podcasts.
 

En dat is goed gezien, want trending deze week was niet voor niets de term ‘komkommercondooms’. Het is niet wat u denkt dat het is. Of misschien wel. In het kader van de actie Mei Plasticvrij organiseerde BV (Bekende Vlogger) Linde Merckpoel namelijk een ware plastic attack bij niemand minder dan Albert Heijn. Met ons belastinggeld, nog wel. Ja, de keten die enkele weken geleden nog plechtig beloofde ‘naakt’ te gaan op de afdeling groenten en fruit, blijkt nog steeds een plastiekparadijs. De winkeldirecteur moest plechtig beloven dat hij het probleem zou aankaarten bij zijn oversten. Onze mediaheldin was blijkbaar niet op de hoogte van het feit dat die oversten zich slechts luttele meters hoger bevonden, daar in Antwerpen.

 

Algemene deplastificatie

In elk geval, zowel Ecover als Sodastream springen met bovengemiddeld enthousiasme op de trein van de goedbedoelde sensibiliseringscampagne. Vertegenwoordigers van de retailsector morren dat het verhaal nuance verdient, omdat al dat plastic wel degelijk de houdbaarheid verbetert en dus voedselverspilling tegengaat. Als je per se komkommers en paprika’s wil importeren vanuit het zuiden van Europa (of nog verder), dan zal dat wel kloppen, ja. Ook de watermerken voelen zich nog maar eens gedemoniseerd, nu een groots opgezette campagne met de hashtag #ikdrinkkraanwater de hele Vlaamse bevolking wil beletten om nog flessen te kopen. Opmerkelijk: onder de taalgrens is plastic amper een issue, blijkbaar. In Frankrijk dan weer wél, al neemt de déplastification générale er slechts een weekje in beslag.
 

Echter. Mensen die écht iets willen doen aan de plasticsoep, hebben slechts één taak: ze moeten gewoonweg stoppen met het vreten van chips. Een harde boodschap, maar het is niet anders. De chipszak is namelijk een regelrechte recyclageramp. Een amalgaam van verschillende soorten plastic, lijm en aluminium, met geen mogelijkheid uit elkaar te halen. Gezien het gehalte aan additieven, weekmakers, inkten en vlamvertragers zou je ze niet eens willen recycleren als het wél kon. Nee, cold turkey gaan is de enige optie, het spijt ons. Knabbel liever op een naakte wortel. Beter voor de wereld, én voor uzelf. Tenzij deze geniale uitvinding alsnog een wereldwijde doorbraak zou kennen: de herbruikbare chipszak gemaakt van badhanddoekstof, die in één klap een prangende milieu-uitdaging én een urgent hygiëneprobleem oplost. Iets voor u? Tot volgende week!

 

Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.