Filet Pur: Proficiat, Jeff! | RetailDetail

Filet Pur: Proficiat, Jeff!

Filet Pur: Proficiat, Jeff!
Shutterstock

Retailers die hun eigen winkels overbodig willen maken, wat moeten we daar nu eigenlijk van denken? Net hetzelfde als van pizza’s met chocoladetopping, vrezen we. Hier is het weekoverzicht van RetailDetail Food! 


De tweede rijkste mens

We beginnen deze column met een welgemeende proficiat aan Jeff Bezos, die zich sinds deze week officieel de tweede rijkste mens ter wereld mag noemen. Way to go, Jeff. Bill Gates begint nu echt ongerust te worden.

 

En dat ondanks de aanhoudende technologische problemen bij Amazon Go. Blijkt dat die automatische conveniencewinkel tilt slaat zodra er meer dan twintig klanten binnenkomen, en we mogen veronderstellen dat de ambitie toch iets hoger ligt dan dat. Het pick-upconcept van Amazon Fresh – een Amerikaanse versie van de Franse ‘drive’ – is daarentegen wél operationeel. Intussen blijft Amazon achter de schermen druk bezig met het ontwikkelen van fysieke winkelconcepten voor andere sectoren, zoals meubilair en huishoudapparaten. Kortom, we zijn er nog niet vanaf. 


Qua innoverende convenienceconcepten moet Jeff misschien eens afzakken naar ons land, om te bewonderen wat Carrefour Belgium allemaal uitsteekt in z’n Express-winkels. De retailer breidt het dienstenaanbod uit met lockers voor online bestellingen maar ook voor mensen die hun smartphone of hun schoenen willen laten herstellen. Verder vind je er een koffiehoekje, een soepbar, een microgolfoven en zelfs een ruilbibliotheek. Nu nog kinderopvang en we zijn er helemaal, denk ik. 
 

Online/offline

De Franse collega’s van Carrefour daarentegen lijken er alles aan te willen doen om de winkel overbodig te maken: ze lanceren een maaltijdbox aan huis, een scanner voor online bestellingen en een express leverdienst als antwoord op Amazon Prime. In Groot-Brittannië maakt HelloFresh dan weer de omgekeerde beweging. De dozen worden voortaan verkocht bij supermarktketen Sainsbury’s. Jawel, gewoon in de winkelrekken, dus. En de Antwerpse maaltijddozenwinkel HNGRY gaat dan weer de deuren sluiten om zich louter op bestellingen te concentreren, die dan supersnel aan huis (of op kantoor) zullen worden geleverd.  


Het beweegt ook in Nederland, waar de regionale keten Hoogvliet boodschappen gaat bezorgen met een zelfrijdende winkelwagen die luistert naar de naam Ab. “Het zal een apart gezicht zijn om ‘m zelfstandig te zien rondrijden”, geeft de e-commercemanager van de keten toe. Gezien het aantal recente ongevallen met zelfrijdende auto’s zijn we er niet helemaal gerust op en adviseren we u om Den Haag en omgeving de komende weken te mijden. 


Online wordt offline en vice versa: de consument is wispelturig en de retailers weten het even niet meer. Dat gaat er de komende jaren niet op verbeteren, vrezen we. Lees in dat verband overigens ook deze interessante case over online bierportaal Beerwulf, dat Heineken wist te aan te trekken als investeerder. 
 

Virtuele shoppers

Lidl vierde afgelopen week in elk geval de eerste verjaardag van z’n Belgische webshop, die al 13 miljoen virtuele bezoekers over de vloer kreeg. De retailer benadrukte dat onder die online shoppers veel 50- en 60-plussers waren. Hoe ze dat dan wel weten, vragen wij ons af? Ontvangen ze in hun mailbox misschien opvallend veel ingescande boodschappenlijstjes op gelijnd papier, opgesteld in een beverig handschrift? 


Van Albert Heijn kun je intussen veel zeggen, maar niet dat ze hun woord niet houden. Nauwelijks had Ahold Delhaize aangekondigd dat de keten wel degelijk nieuwe winkels zou blijven openen in Vlaanderen, of daar volgde al een concrete bevestiging: in Wemmel opent binnenkort de eerste vestiging in de Brusselse rand. De retailer zoekt er de nabijheid op van Colruyt, maar ook van onder andere Delhaize en Carrefour Market. Wordt gezellig! Wel opmerkelijk dat de kempenaars van de groep Peeters-Govers de winkel zullen uitbaten, niet? Wat zou daar nu weer achter zitten? We blijven achterdochtig, ja. 
 

Lekkers, of niet? 

In de rubriek lekkers dat we deze week mochten proeven: oud bier in nieuwe flessen bij Rodenbach, dat bovendien z’n reclameslogan voor de komende campagne bij De Standaard ging lenen. En ook frisse Fanta in opmerkelijke petflessen met een asymmetrische spiraalvorm. Bekijk die foto’s eens goed. Even dacht ik dat ze de flessen wat te lang in de heerlijke lentezon hadden laten staan, maar nee, het geheel moet ‘fun’ uitstralen en er is blijkbaar lang over nagedacht.

 

Bij Spadel is er met de flessen helemaal niks aan de hand, en met de inhoud ervan evenmin. De omzet evolueerde gunstig, maar de grote investeringen in de lancering van een nieuw assortiment limonades sneden in de winst. Nu we het toch over lekkers hebben: bij Ferrero, de producent van Nutella, Tic-Tac en andere Kindersurprises, stellen ze een nieuwe baas aan. De eerste die geen familie is, maar wel een Italiaan uiteraard. Het moet nu ook weer niet té gek worden. 


Hoewel. Volgens een recent trendrapport wordt 2017 onder andere het jaar van de groenteyoghurt. Het was ernstig bedoeld, bovendien. En erg bont maken ze het toch wel bij Dr. Oetker, vinden we. De producent lanceert onder het bekende merk Ristorante een Pizza Dolce Al Cioccolato. U leest het goed: een zoete diepvriespizza waarvan de bodem bedekt is met chocoladesaus, bestrooid met geraspte melkchocolade, fondant chocoladedruppels én stukjes witte chocolade. Vanaf april in de Duitse retail te vinden, en u weet hoe dat dan gaat: lang kan het niet duren of je vindt ‘m ook bij ons in de betere supermarkt. Krijgt u ook al trek? Tot volgende week!


Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.