Filet Pur: Schurkenstreken voor gevorderden

Filet Pur: Schurkenstreken voor gevorderden
Shutterstock

Als u dit leest, is de kans groot dat u actief bent in de voedingssector. En dat betekent dat u een schurk bent. Dat beweert RetailDetail Food niet, het is een wetenschappelijke uitspraak. Hoezo? Dat leggen we uit in ons wekelijks nieuwsoverzicht. 


Voorkennis


We kunnen het niet genoeg benadrukken: deze rubriek bevat ondanks z’n ironische toonzetting – het is nu eenmaal sterker dan onszelf – geen verzinsels, laat staan fake news. Meer zelfs: soms brengt Filet Pur de feiten al voor ze zich in werkelijkheid hebben voorgedaan. Gaat u maar na. 


Vorige week stelden we ons de vraag of het nieuwe bedrijf Essity, de consumentendivisie van SCA, een jager zou worden of een overnameprooi. Het antwoord kwam meteen: een consortium van twee durfkapitaalfondsen heeft een bod van meer dan 20 miljard euro uitgebracht. Ongetwijfeld na het lezen van deze column. En wat deed de beurskoers daarop? Precies! Om het met een oude slogan van zakenkrant De Tijd te zeggen: voorkennis van zaken. 


En stelden we amper een week geleden niet het imagoprobleem aan de kaak waarmee E-nummers te kampen hebben? Welnu, de Nederlandse microbiologe Rosanne Hertzberger lanceerde prompt haar boek met de opmerkelijke titel ‘Ode aan de E-nummers’. Alsof we het zo hadden afgesproken.


Kort samengevat: in plaats van E-nummers te bannen, zouden supermarkten beter alle suiker, vet, alcohol en tabak uit de rekken halen, want daaraan gaan we wél dood. Met voedingstechnologie daarentegen is niks mis. Al moet je voedingsfabrikanten nauwlettend in het oog blijven houden, waarschuwt ze, want: “het zíjn schurken die regels omzeilen om meer te verkopen.” Zo staat het er letterlijk en jawel, ze heeft het over u. Voelt u zich aangesproken? Ik dacht het al! Overigens, diezelfde mevrouw stelt dat koken vandaag hoogstens een gezellige hobby is, maar echt nergens voor nodig: koop gewoon een bereide maaltijd. De meeste mensen breien hun truien toch ook allang niet meer zelf? 
 

Gezonde obsessie


Een flesje mineraalwater is tegenwoordig een hip modeaccessoire waar (vooral) dames graag de hele dag mee rondlopen om te demonstreren hoe goed ze wel bezig zijn. Inderdaad, water drinken is belangrijk, maar beweren dat je ervan afvalt, is een brug te ver. Dat beseffen ze nu ook bij Contrex. De nieuwe positionering van het merk focust daarom niet langer op de slanke lijn, wel op een gezonde levensstijl voor de actieve vrouw, met de wel erg strijdbare hashtag #nietshoudtonstegen. 


De collega’s van Coca-Cola weten intussen te melden dat we steeds meer suikervrije cola drinken, en al zeker sinds de geslaagde herpositionering van de zero sugar. Bijna de helft van alle Coca-Cola varianten die in België verkocht worden, is nu suikervrij. Daarom lanceert het bedrijf net voor de zomer wel zeven nieuwe suikervrije frisdranksmaken. 


Nergens lezen we iets over de impact van deze trend op de suikerindustrie, bedenk ik nu. Wel over de psychologische kant van de zaak. Orthorexia, zo heet het wanneer gezond eten en drinken een obsessie wordt. En het is nog erger dan we dachten: zelfs de chocolademarkt blijkt te krimpen, al weet Barry Callebaut er nog wel meer van te verkopen. Echt waar: een krimpende chocolademarkt. Waar zijn we toch mee bezig? Dat vraagt de gemiddelde Japanner zich trouwens ook af: na een mislukte aardappeloogst heerst daar een schaarste aan chips. Wanhopige consumenten bieden al tot 12 dollar voor een zakje paprikachips. 
 

Dopingpraktijk


Nee, dan toch maar een biertje. Niks dan blije gezichten bij de Nederlandse brouwer Bavaria. Sinds de overname van Palm gaan de verkoopcijfers door het dak in binnen-en buitenland. Allemaal samen: geen wonder, aangezien ze hun klanten nu eindelijk écht bier kunnen verkopen. Ja, een goedkoop binnenkoppertje, ik weet het, maar soms is het dus sterker dan mezelf. 


Gemengde gevoelens riepen de kwartaalcijfers van Carrefour op. Een mooie omzetgroei, maar aanhoudende problemen voor de Franse hypermarkten. En ook: dalende cijfers in België. Daar wilden we toch even het fijne van weten. Wat blijkt? Vorig jaar had Carrefour in ons land een grote actie met gratis winkelkarren. Producten weggeven is een dopingpraktijk die wel vaker wordt toegepast door supermarkten die dringend een boost van het marktaandeel nodig hebben, maar erg duurzaam is die tactiek uiteraard niet, en dit jaar heeft de retailer dan ook beslist om het eerste kwartaal geheel clean uit te rijden. 


Zouden ze bij Tesco ook doping gebruikt hebben? De Britse keten kon na enkele moeilijke jaren eindelijk nog eens positieve cijfers voorleggen. De groei was onder meer te danken aan de introductie van de zeven nieuwe huismerken, vernemen we. Dat lijkt ons perfect legaal. Of niet? Toevallig publiceerden we deze week de resultaten van een onderzoek bij fabrikanten van huismerken. Zij vinden het moeilijk werken met grote retailers als Carrefour of Tesco, en verkiezen de simpele rechtlijnigheid van Aldi en Lidl. Net als veel consumenten, dus. 
 

Alle dagen feest


Dat je ook succesvol kunt ondernemen op geitenwollen sokken, bewijzen de idealisten achter de coöperatieve biosupermarkt Färm. Die opent volgende maand namelijk een vijfde én een zesde vestiging, terwijl een bestaande winkel verhuist naar een groter pand. Onze gelukwensen. 


Volgens onze informatie draagt Delhaize-ondernemer Dieter Debaveye nooit geitenwollen sokken. Wel opende de man deze week zowat de modernste AD Delhaize supermarkt van het land, in Opwijk. Beetje bizar wel: hij nam de voormalige Red Market in dezelfde gemeente over toen de werken aan zijn nieuwe winkel al bezig waren en vormde die dus voor slechts enkele maanden om tot AD Delhaize alvorens definitief naar z’n nieuwbouw te verhuizen.  Waardoor dat Red Market pand nu dus weer leegstaat. Nee, soms kunnen we niet volgen. 


Bij Delhaize liggen ze er niet wakker van, dat bedrijf heeft dit jaar slechts één prioriteit: feesten als de beesten! Wel vier dagen lang! Voor die 150ste verjaardag, inderdaad. En alle 15.000 medewerkers mogen meevieren. Zo’n spetterende party kan uiteraard niet plaatsvinden in de parochiezaal van Zellik en dus heeft de retailer besloten om het park van Laken af te huren. Het wordt de moeite: foodtrucks, optredens, een reuzenrad, vuurwerk… Er is slechts één probleempje: dat park is openbaar domein en dus eigenlijk niet te huur. Komt goed uit, vinden ze bij Delhaize: dat brengt de huurprijs immers op nul euro. Het Brussels Gewest wil daar nog even over nadenken, maar de uitnodigingen zijn naar het schijnt al verzonden. Hoewel, wij hebben er nog geen ontvangen. U wel? Schurk die u bent! Tot volgende week! 
 

Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top