Filet Pur: Stom, stom, stom!

Vanuit de loopgraven bericht RetailDetail Food over de recentste schermutselingen in de supermarktwereld. Retailverslaggeving wordt conflictjournalistiek, maar geen nood: bij Filet Pur ligt het kogelvrij vest al klaar!

 

Doe eens gek

Foodretail is oorlog: vanaf nu is het menens. Het eerste salvo werd afgelopen zondagavond gelost en het was voorwaar geen schot voor de boeg. “Zo af en toe eens gek doen”, deelde een wellicht breed grijnzend directielid van Albert Heijn België op een tamelijk sociaal medium. Dat was pure provocatie, maar hoegenaamd niet overdreven. Het merendeel van je assortiment gratis weggeven, dat is inderdaad behoorlijk van de pot gerukt. Appie kwam naar België met de belofte van ‘Hollandse prijzen’ en heeft woord gehouden.

 

Het nu zelfs een beetje de omgekeerde wereld, want als je tegenwoordig naar de Nederlandse website van de retailer surft, dan zie je hoe onwaarschijnlijk mak die oogt. Wat een tamme boel, zeg! Ze durven ginder zelfs ongegeneerd met kortingen van ocharme 10% uitpakken. En af en toe met ‘2de aan halve prijs’. Je gelooft je ogen niet. Dat zijn toch geen promoties? Dat is gewoon de klant in z’n gezicht uitlachen. Geen wonder dat AH er marktaandeel verliest. Ze vragen erom. Stom, stom, stom!

 

Het magische woord

Nee, dan mogen we toch trots zijn dat België vooroploopt in de ontvoogding van de vaste rayonprijs. Straks hebben shoppers niet het minste prijsbesef meer, omdat ze toch alles cadeau krijgen, in ruil voor wat gegevens op een klantenkaart. Bij Colruyt hebben ze de handen vol met het aanpassen van de etiketten. Daarbij spelen ze slechts een klein béétje vals: om zo’n blik Elvea Cubetti aan de scherpe prijs van 63 cent te krijgen, bijvoorbeeld, moet je er namelijk wel zés kopen. Maar AH speelde ook vals, door de Nivea douchecrème ongemeen hoog te prijzen. Tja, in een oorlog is de waarheid altijd het eerste slachtoffer.

 

Dat ze dààr dan maar eens de economische inspectie op loslaten. Want die beschuldiging van verkoop met verlies, dat is uiteraard een lachertje. Een achterhoedegevecht. Stom, stom, stom. Ze kunnen zich de moeite besparen. Enig idee wat de consument daarvan vindt? Wel, die is boos op Unizo: “Ze gunnen de gewone mens nu zelfs geen gratis producten meer,” lazen we tienduizend keer op facebook. Met van die rood aangelopen emoji’s erbij. Het magische woord ‘gratis’ mist z’n effect nooit. Tot zover de balans tussen duurzaamheid en de portemonnee...

 

Sluipschutter

Wel meer critici schuwden de grote woorden niet: “dumping”, “destructief”, “niet houdbaar”… Echt? We zullen nog wel zien. Schreven we enkele weken geleden al niet dat Albert Heijn en Delhaize het ene na het andere één-tweetje zouden opzetten in België? Welnu, het is begonnen. Welkom in 2019. Er volgt nog veel meer van dat, wees maar gerust. De concurrentie wordt in de tang genomen. Terwijl Delhaize sluw de aandacht afleidt met lesmateriaal in crisiscommunicatie, mag Appie als een losgeslagen sluipschutter gaten proberen schieten in het laagsteprijzenbeleid van de marktleider, week na week. Het zal af en toe flink raak zijn. Uiteindelijk zal blijken wat er echt niet meer houdbaar is: de garantie van de laagste prijs. Want die is gebaseerd op grenzen. Stom, stom, stom! Bij Ahold Delhaize respecteren ze geen grenzen. Bij Amazon evenmin, wacht maar. Breaking news: België is geen eiland (meer).

 

Laten we wel wezen: er was hier tot nu toe geen échte prijsconcurrentie, simpelweg omdat iedereen de Wet van Jef respecteerde: er heeft er maar één de laagste prijs en hij houdt kantoor in Halle. Dan is er plots een concurrent die daar z’n vuile voeten aan veegt, en het kot is te klein. Wat nu? ‘De snelste manier om een oorlog te beëindigen is hem te verliezen,’ zegt een oude wijsheid. Aan de site Wilgenveld voelen ze zich wellicht niet aangesproken, maar voor RetailDetail is dit uiteraard gefundenes Fressen. Stel je voor: ik mag me stilaan terecht een ‘conflictjournalist’ noemen. Wow. Net als Rudi Vranckx. Hey, er wordt immers met scherp geschoten. Waar is mijn kogelvrij vest?

 

Linkse activisten

Geen oorlog zonder collateral damage evenwel. Met dat spervuur richting Colruyt zijn verdwaalde kogels niet te vermijden. En die komen dan deels bij Carrefour terecht. Kan pijn gaan doen. Kijk naar Frankrijk: daar is het alle hens aan dek. Een nieuw reddingsplan voor de hypermarkten zet het mes in de non-food én in de jobs. Zou dat een veeg teken zijn? Als het regent in Parijs, dan druppelt het in Brussel, toch? En als het regent in Villeneuve-d’Ascq? Dan bén je al bijna in Brussel. Die automatische winkel van Auchan zo vlakbij de grens, is dat ook niet een beetje een oorlogsdaad?

 

Laat ons toch vooral met een positieve noot eindigen. Geoffroy Gersdorff, Jef Colruyt en Xavier Piesvaux ondertekenden immers eensgezind de oproep van Sign for my Future voor een ambitieuzer klimaatbeleid. Hiertoe ongetwijfeld aangezet door extreemlinkse activisten, dat dan weer wel. De ene haalt alvast de plastic oorstokjes uit het assortiment, de andere hangt papieren zakken in de afdeling groenten en fruit. Naast de in krimpfolie verpakte komkommers, de kerstomaten in plastic bekertjes en de paprika’s in plastic zakken weliswaar, maar goed.  

 

“Jef, breng me Cara”

Colruyt van zijn kant gaat de papieren boodschappenlijstjes bannen: voortaan spreek je je lijstje gewoon in, en je krijgt er nog suggesties bovenop ook. Mooi gedaan, maar de interne ontwikkelaars bij de retailer hebben wel enkele open doelkansen laten liggen. Je moet bijvoorbeeld nog altijd ‘OK Google’ zeggen, en dat had qua personal branding toch wel beter gekund. Konden ze die assistent niet gewoon naar de naam Jef laten luisteren? “Hey Jef, breng me Cara pils!” Qua customer engagement zou dat toch behoorlijk grensverleggend zijn? Wie gaat er dàn nog overlopen naar die hamster uit Zaandam, gratis of niet?

 

Maar goed, in afwachting van de volgende schermutseling – die er ongetwijfeld snel zit aan te komen – kan muziek misschien de zeden enigszins verzachten. We kunnen maar proberen, toch? Allemaal samen: War, huh, yeah! What is it good for? Absolutely nothing! Say it again! Tot volgende week!

 

Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.