Filet Pur: Voer voor geamputeerde smaakpapillen

Filet Pur: Voer voor geamputeerde smaakpapillen

Consumenten zijn net mensen. En dus niet bepaald stabiel en geniaal, maar wel aartslui. Gezondheid is voor hipsters, Kafka leeft en 2018 wordt het jaar van de vijg. Althans volgens het nieuwe weekoverzicht van RetailDetail Food.

Weloverwogen beslissingen

Heel erg vaak wagen we ons dezer dagen niet meer op Twitter, dat asociale medium dat welhaast gereserveerd lijkt voor dovemansgesprekken en politieke framing. Maar kijk, deze week was het nog eens zo ver en wie kwamen we daar tegen? Niemand minder dan Ivo Mechels, de opperbaas van Test-Aankoop, die het nodig vond om er nogmaals op te wijzen dat consumenten die in de supermarkt volstrekt géén merken kopen maar enkel eersteprijsproducten, wel 4000 euro kunnen besparen op jaarbasis. Vier-dui-zend euro, inderdaad, een respectabele som.
 

Maar toch. Zou je van een consumentenorganisatie niet mogen verwachten dat ze enigszins begrijpen hoe een consument zo’n beetje in elkaar zit? Blijkbaar niet. Zijn shoppers stabiel en geniaal misschien? Zijn het 100% rationele schepsels die met de rekenmachine in de hand weloverwogen beslissingen nemen voor het schap? Nadat ze bovendien uit voorzorg hun smaakpapillen hebben laten amputeren? We dachten het niet. Er is een reden waarom ook Lidl en Aldi tegenwoordig A-merken in de rekken leggen. Verschillende redenen zelfs. Mensen kopen namelijk graag merken, ook al zijn ze duurder. Omdat ze die merken lekkerder, leuker, gezonder of duurzamer vinden, bijvoorbeeld. Omdat merken een verhaal verkopen, een droom, een gevoel. Omdat consumenten mensen zijn, dus. Bij die realiteit zal ook een consumentenorganisatie zich moeten neerleggen. We komen er nog op terug, binnenkort.

 

Lokaal artisanaal

Aangezien consumenten net mensen lijken, zijn ze ook liever lui dan moe. Dat is dan weer goed nieuws voor maaltijdbezorgers als Takeaway.com, waar het aantal bestellingen met 30% toenam in het vierde kwartaal van 2017. In ons land ging het om wel één miljoen orders, van pizza over sushi tot poké bowls. Het beste bezorgrestaurant van België is overigens Mister Wok in Sint-Niklaas. Wij hebben het niet getest, want ze leveren enkel in Sint-Niklaas, per e-bike.
 

Voor mensen die wél te lui zijn om naar de winkel te lopen maar niet te lui om zelf te koken, is er binnenkort de zelfrijdende buurtwinkel. Die komt geheel autonoom langs met verse producten die je niet eens vooraf hoeft te bestellen. Cool! Tenminste, als er parkeerplaats is… En anders laat je een maaltijddoos aan huis komen. Lekker handig. Bij Bpost geloven ze in het potentieel. Daarom hebben ze het bedrijf gekocht dat de HelloFresh dozen in Nederland distribueert. Om zo concurrent PostNL het vuur aan de schenen te leggen, na die mislukte overnamepoging. Het zal ze leren.
 

Ondanks regen en wind blijken de iets minder luie consumenten opnieuw vaker de openbare markt te bezoeken, waar het aantal marktkramers toeneemt. En dat terwijl foodretailers haast zonder uitzondering hun best doen om de ‘markt’ in supermarkt weer een plaats te geven. Tja, markten zijn hip, nu lokale en artisanale producten volop in trek zijn. Authenticiteit laat zich niet makkelijk vangen in een format. Maar goed ook.

 

Verslavend lekker

Consumenten worden deze maand door de regering gesteund in hun gezonde voornemens, meer bepaald dankzij de zopas verhoogde suikertaks, die officieel de aankoop van frisdranken wil ontmoedigen. Zogezegd. Nu ja, een drempel van acht cent voor een fles van anderhalve liter? Niet onoverkomelijk, lijkt ons. In elk geval rekenen retailers de prijsstijging wel degelijk door. Laagsteprijzenspeler Colruyt deed dat zelfs als allereerste, wat toch opmerkelijk is. Ze noemen zich daar toch een prijsvolger, geen prijszetter? Maar ja, ze hebben hun marges meer dan nodig.
 

Bij Nestlé zijn ze er zich in elk geval van bewust dat suiker het nieuwe tabak is, en dat het dus verstandiger is om te investeren in gezondere voeding. Voor je het weet, komt er ook een taks op chocolade en koekjes. Dus verkoopt de voedingsgroep z’n Amerikaanse chocoladeactiviteiten om middelen vrij te maken voor de takken koffie en diervoeding, onder meer. Mogelijk wordt Ferrero de nieuwe eigenaar. Dat bedrijf is niet bang van een suikertaks: mensen zijn gewoon verslaafd aan Nutella en zullen een eventuele prijsstijging dus wel slikken. Net zoals verstokte rokers dat al jàren doen. Ook de Gentse bakkerij Bloch – gereputeerd om z’n onweerstaanbare suikerbrood – laat zich niet afschrikken door de suikerhetze en opent volgende week in Antwerpen. We gaan proeven. Bij Lidl wordt de chocolade voortaan fairtrade: niet gezonder, maar sust wel het geweten. Delhaize lanceert intussen het leuke neologisme De Suikerontduikers voor z’n gamma ontbijtgranen met verlaagd suikergehalte.

 

Roze olifant

Niet alleen suiker moet in de ban. Binnenkort is het weer van Tournée Minérale en mogen we een maand geen alcohol drinken. Brouwerij Huyghe ziet de bui al hangen en zoekt daarom verre oorden op, waar ze geen boodschap hebben aan die modieuze gezondheidsacties voor hipsters. Met het toepasselijk genaamde sterke bier Delirium Tremens, dat niet voor niets met een roze olifant op het etiket pronkt, mikt de brouwer nu op China, India en Afrika. Het zal me daar een vrolijke boel worden.
 

Het toenemend gezondheidsbewustzijn toont zich dan ook nog eens in de stijgende consumptie van quinoa, het voedzame graan dat door veel mensen – waaronder ook bekende televisiekoks – foutief als ‘ki-no-ja’ wordt uitgesproken. Veel van die quinoa komt Europa binnen via Nederland, dat de grootste Europese exporteur is van het graan. Maar ook steeds meer lokale boeren ruiken geld, waardoor de teelt zowel in België als in Nederland toeneemt. Op spruitjes en prei verdienen ze immers toch zo goed als niks meer.

 

Leve Kafka

Is groter altijd beter? Volgens mijn vrouw valt dat wel mee, maar in Herstal zijn ze overtuigd van wel. Daar opende afgelopen week namelijk de grootste Lidl van het land, goed voor bijna 1.700 vierkante meter verkoopoppervlakte. Moeten we begrijpen dat hier dus ongeveer een volle vierkante meter beschikbaar is per sku? Dan zal de winkel alleszins niet de hoogste omzet per vierkante meter van het land realiseren. Inderdaad, bevestigt de retailer: het gaat om een investering in winkelcomfort, meer bepaald in de vorm van brede gangpaden. Ideaal voor een winkelkarrenrace, denken we.
 

Een 150-tal buurtsupermarkten is boos op de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken. Die verbiedt sinds kort namelijk dat uitbaters zelf de geldautomaten in hun winkels met bankbriefjes vullen. Een dertig jaar oude wet reserveert die taak voor beveiligingsfirma’s, en een verouderde wet is ook een wet. In plaats van de biljetten in alle veiligheid vanuit de kassa of het kantoor in de automaat te deponeren, moeten de uitbaters nu onbeschermd de straat op met hun kapitaal, naar de bank, waar ze in principe toch ook niet zitten te wachten op zinloos werk. Kafka leeft, ook al is hij bijna 94 jaar dood.

 

Het jaar van de vijg

Een foodvoorspelling dan: de avocado is helemaal passé. 2018 wordt het jaar van de vijg. Een gezonde en fotogenieke schijnvrucht die echter ook zeer delicaat is, gevoelig voor schimmels en slechts beschikbaar van juli tot oktober. Wat we de overige maanden van het jaar op Pinterest moeten posten, daar hebben we het raden naar. De gedroogde variant is alleszins geen optie, wegens plat, bruin, verschrompeld en dus visueel allesbehalve attractief. Volgens het Vlaams Woordenboek verwijst ‘platte vijg’ zowel naar een weinig assertieve persoonlijkheid als naar een vrouw met een A-cupje. Niks waarmee je zal scoren op Instagram dus.
 

In tegenstelling misschien tot de affiche die u op de foto hiernaast kunt bewonderen, aangezien die aan duidelijkheid niets te wensen overlaat. Inderdaad, de heldere boodschap brengt ons weer bij het begin van deze column. Exact wààr we de foto te pakken kregen, kunnen we u om evidente redenen van confidentialiteit niet onthullen. In elk geval: kleur, opmaak en lettertype wijzen ondubbelzinnig in de richting van een officiële interne communicatie érgens in het wijdverspreide netwerk van Colruyt Group, dat zie je zo. Er zijn daar dus wel degelijk mensen die de nodige zin voor humor en zelfrelativering aan de dag leggen. Maar dat zal niemand verbazen, toch? Welaan dan, schol en tot volgende week!

 

Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.