Filet Pur: Wandelende worst & lekkende luiers

Filet Pur: Wandelende worst & lekkende luiers
Tena Men

Niets dan goede voornemens formuleren wij in de eerste week van het jaar, en de actualiteit liet ons alweer niet in de steek. Speciaal voor u: het weekoverzicht van RetailDetail Food.

 

Positief daglicht


Allereerst een fantastisch 2017 gewenst aan al onze trouwe en ontrouwe lezers! Als we de financiële pers mogen geloven wordt het een topjaar van economische groei, jobs, investeringen, startende bedrijven en technologische doorbraken. Dat is genoteerd! Wij van Filet Pur zullen ons dit jaar nog ferventer inzetten om de mooie foodretailsector in een ronduit positief daglicht te stellen. Wat zijn uw goede voornemens?


Januari is traditioneel alvast een topperiode voor Weight Watchers en NiQuitin, en een iets mindere periode voor de tabaks- en drankensectoren. Bij de Britten heet januari tegenwoordig ook Veganuary, als tegenhanger van onze Dagen Zonder Vlees: een wel zeer opvallende campagne van dierenrechtenorganisatie Peta vraagt mensen om veganist te worden uit respect voor het rijke gevoelsleven van wild en gevogelte. Zo’n dier is een individu, geen wandelende boterhamworst. Denk daaraan bij uw volgende lunch en bestel gewoon groenten. Diepvriesgroenten van Ardo, bijvoorbeeld: vrij van pesticiden dankzij de inzet van drones en robots. Ook de landbouwsector ontsnapt niet aan disruptie. 

 

Open doelkansen


Voor Ahold Delhaize is het jaar goed begonnen: een zopas gepubliceerd analistenrapport verkiest het aandeel Ahold Delhaize boven dat van Carrefour. Veerkracht en groeipotentieel zijn de belangrijkste argumenten. Het moet gezegd, de fusiegroep liet afgelopen jaar geen inspanning onbenut om de warme samenwerking met haar leveranciers naar een hoger niveau te tillen en nieuwe omzetmogelijkheden te creëren als waren het open doelkansen voor Dries Mertens. 


Want horen wij nog iemand klagen, na al die heisa? Inderdaad, de meeste merkfabrikanten lijken relatief opgelucht dat ze toch nog een eerbaar compromis uit de wacht wisten te slepen. De anderen hebben hun fabriek wellicht al gesloten. Ook voor de trouwe shoppers van Delhaize is het jaar al goed begonnen, want zij worden dezer dagen in de watten gelegd met tientallen gratis producten. En dat is dan nog slechts een klein voorsmaakje van wat een waar jubeljaar moet worden voor de keten, naar aanleiding van de 150ste verjaardag van de leeuw, waarvoor alvast proficiat!

 

Kennis niet vereist


Bij Okay, de buurtwinkelformule van Colruyt Group, hoor je evenmin klachten. De keten opende zopas z’n 100ste Vlaamse winkel, de 121ste in België. En er kunnen er nog heel wat bij, want het doel ligt voorlopig op 180. Let op mijn woorden: binnen twee jaar gaan ze beweren dat er plaats is voor 200 vestigingen. We schreven het al eerder: verdringingsmarkt… 


Om al dat uitbreiden te blijven bolwerken, hebben ze bij Colruyt mensen nodig, véél mensen. Daarom start de groep met een opleidingsprogramma voor pas afgestudeerden met leidinggevend potentieel. Kennis van de retailsector is geen vereiste, lezen we, en wat je gestudeerd hebt maakt ook al niet veel uit. Als dat maar goed afloopt. 

 

Intelligente koelkast


Antwerpenaars worden alweer verwend: na de succesvolle opening van foodmarkt Mercado in het stadscentrum, komt er nu ook een overdekte foodmarkt op het Eilandje, in de Montevideo-pakhuizen. Er klonk gejuich op de RetailDetail redactie, want dat is immers op een fikse steenworp van ons hoofdkwartier. Maar de vreugde was van korte duur: we zullen nog even geduld moeten hebben, tot in 2020 zelfs.


Op zoek naar lekkers zullen we ons voorlopig dus tot Amazon dienen te wenden. De e-tailer heeft een huismerk gelanceerd waarmee het veeleisende foodies wil verleiden. Dat zouden we eens moeten uittesten. Makkelijk zat: we hebben hier zo’n Amazon Echo op kantoor, waar je tegen kunt praten – en die af en toe ook tegenspreekt, trouwens. En binnenkort staat hier ongetwijfeld zo’n intelligente koelkast die automatisch al het lekkers bestelt waarvan je nog niet besefte dat je er zin in had. 

 

Creatief met restjes


Tot je het niet meer op krijgt, natuurlijk. En dan? Weggooien? Nee, voedselverspilling wordt echt één van de thema’s van 2017, voor zover dat in 2016 al niet het geval was. Bij Colruyt weten ze dat, en breiden ze hun samenwerking met de Voedselbanken uit. Dat was goed nieuws, maar niet echt nieuws: iedereen doet het immers, het wordt moeilijk om nog supermarkten te vinden die géén overeenkomst hebben met één of andere sociale organisatie voor het doneren van overschotten. 


Het zal binnenkort dus helemaal gedaan zijn met voedselverspilling in dit land. Wat dan weer slecht nieuws is voor de initiatiefnemers van de Food Waste Awards, die dit jaar voor het eerst zullen worden uitgereikt aan bedrijven die creatief omgaan met voedselverlies. Laat het brainstormen een aanvang nemen!

 

Taboedoorbrekend 


Niets ontsnapt aan de aandacht van de RetailDetail redactie, en dus ook niet het potentieel van een tot nog toe onontgonnen markt: die van de incontinentieluiers voor volwassen mannen. We kid you not. De Belgische ‘luierkoning’ Bart Van Malderen ziet het potentieel in Amerika, en dichter bij huis heeft Tena een nogal opvallende televisiespot op het grote publiek losgelaten. Urineverlies bij mannen blijkt namelijk een taboe dat hoogdringend (u hebt ‘m?) moet worden doorbroken. 


Luiers voor mannen: eerlijk gezegd, na het bekijken van dat spotje overviel ons de aandrang om die wat kleffe smaak in onze mond weg te spoelen met een frisse pint. En wat wil het toeval? Die kunnen we nu gewoon aan huis laten leveren, door UberEats. Wel, dat doen we dan toch gewoon? Ons weekend zal goed beginnen. En dat van u? Tot volgende week!

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Amazon wil concurreren met Ticketmaster

11/08/2017

Amazon is in gesprek met eigenaars van Amerikaanse evenementenlocaties om te bekijken of het in de nabije toekomst mogelijk is om tickets voor die evenementen te verkopen via de webshop van het Amerikaanse bedrijf.

Oprah Winfrey in zee met Kraft Heinz

10/08/2017

De Amerikaanse tv-ster Oprah Winfrey heeft samen met Kraft Heinz een gamma “gezonde en voedzame soepen en bijgerechten” ontwikkeld. De producten, voorlopig enkel voor de Amerikaanse markt, moeten Kraft Heinz opnieuw aan omzetgroei helpen.

“Eén Antwerpse winkel blokkeert fusie Albert Heijn-Delhaize in België”

10/08/2017

De fusie van Albert Heijn en Delhaize is in België nog altijd niet afgerond. De oorzaak: één Antwerpse winkel raakt maar niet verkocht, zo schrijft De Standaard. En dat één jaar nadat de fusie op groepsniveau beklonken werd.

Ook Dreamland weg uit centrum Eeklo

10/08/2017

Speelgoed- en vrijetijdsketen Dreamland sluit eind dit jaar de deuren van zijn vestiging in Eeklo. De Colruyt-dochter is op zoek naar een ruimer pand met meer parkeergelegenheid. Het vertrek is een nieuwe aderlating voor het centrum van Eeklo.

Back to top