Flavor Shop mikt op foodies met uniek assortiment

Met de opening van een fysieke locatie voor Flavor Shop realiseert retailmanager Birger Vanacker een droom. Workshops maken integraal deel uit van het onderscheidende concept, dat als webshop begon.

 

Producten met een twist

Wat enkele jaren geleden begon als een online kruidenier is nu ook een fysieke delicatessenwinkel geworden. Flavor Shop profileert zich als een 'smaakzaak' en is een uniek concept, aldus de ervaren retailer met een verleden bij Colruyt en Red Market. Samen met zakenpartner Steven Piens doet Vanacker hier precies wat de grootdistributie niet doet: “In 2013, toen ik nog voor Red Market werkte, lanceerde ik mijn eerste webshop voor delicatessen. In 2014 openden we een klein winkeltje, dat enkel open was op vrijdagavond, zaterdag en zondag. De reacties waren enthousiast, zodat ik in 2015 besloot om me volledig te concentreren op dit concept. Ik heb van mijn passie mijn beroep gemaakt.” De opening van de winkel aan de Edingsesteenweg in Gooik is dan ook een droom die uitkomt.

 

“Hier vind je een ruime selectie aan smaakvolle producten die ik persoonlijk heb geselecteerd”, licht Vanacker toe. “Het gaat om kruiden, specerijen, oliën, thees, koffies en alcoholische dranken die je zo goed als niet bij de traditionele retailers vindt. Ik ben voortdurend op zoek naar producten met een twist, die ik selecteer op basis van hun unieke, onderscheidende smaak. We hebben bijvoorbeeld kiwiconfituur, of wittechocolademelk.” Verse producten verkoopt de onderneming niet, omwille van de logistieke consequenties.

 

Dromen van tweede vestiging

De webshop is het visitekaartje, maar de fysieke winkel draait de grootste omzet. Het nieuwe pand oogt strak maar gezellig, landelijk en tijdloos. Essentieel in het concept zijn de tastings, demo’s, kooklessen en workshops die Flavor Shop tot tweemaal per week organiseert in de demokeuken, het Flavor Lab. “Er zijn meer winkels die wel eens demo’s organiseren, maar bij ons maken die activiteiten een geïntegreerd deel uit van het concept, en daarin zijn we uniek. Zo creëren we een totaalbeleving. We zien dat de workshops de omzet flinke impulsen geven.”

 

De landelijke ligging van de zaak is geen bezwaar volgens de ondernemer. “Je moet met dit soort winkel niet in een grote stad zitten, wel op een goed bereikbare plek langs een invalsweg, met parkeergelegenheid. Klanten gaan hier soms zwaar geladen weer buiten.” Het openingsweekend was een overrompeling en het drukke eindejaarsseizoen staat voor de deur. Welke verdere ambities heeft Vanacker met Flavor Shop? “Ik droom er van om volgend jaar een tweede vestiging te openen, om te testen of het concept ook in een andere omgeving kan aanslaan. Maar eerst gaan we ons concentreren op deze winkel en op de workshops.”