Flinke groei voor thuisbezorger Takeaway.com | RetailDetail

Flinke groei voor thuisbezorger Takeaway.com

Flinke groei voor thuisbezorger Takeaway.com

Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl en Pizza.be, heeft er een prima vierde kwartaal opzitten: het bedrijf bezorgde in die periode de helft meer kant en klare maaltijden dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Duitsland zit Nederland op de hielen

In het vierde kwartaal ‑ het eerste sinds zijn beursgang begin oktober ‑ leverden de (fiets)koeriers van Takeaway.com liefst 54% meer restaurantmaaltijden aan huis, zo meldt de Nederlandse groep. Op de concrete omzet- en winstcijfers is het nog wachten tot 15 maart.

 

In Nederland, waar Takeaway.com onlangs de activiteiten van Just Eat overnam, steeg het aantal orders met 38%, goed voor zes miljoen bestellingen. Daarmee is Nederland de grootste markt, al komen de Duitsers vervaarlijk opzetten: Takeaway-dochter Lieferando.de groeide er het voorbije kwartaal liefst 55%.

 

Naar eigen zeggen is Takeaway in Duitsland nu bijna even groot als de nummers twee en drie (Lieferheld en Pizza.de), allebei eigendom van Delivery Hero (uit de Rocket Internet-stal). De strijd is hevig en Takeaway moet goed uitkijken, waarschuwt analist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen Bankiers: "Takeaway.com is in Nederland zeer winstgevend, maar moet zwaar investeren in Duitsland om ook daar een sterke positie te verwerven. Als ze daar de slag missen, wordt Takeaway.com een aantrekkelijke overnameprooi", klinkt het.

 

Polen en Oostenrijk

Over de Belgische activiteiten zijn er geen aparte cijfers: Pizza.be is ondergebracht in de categorie ‘Andere’, samen met Oostenrijk, Polen, Zwitserland, Frankrijk, Luxemburg en Portugal. In al die landen samen is het aantal orders net niet verdubbeld: +90% tot 3,5 miljoen. In Polen is Takeaway intussen al een aantal keren groter dan de verzamelde concurrentie, in Oostenrijk is het een derde groter dan alle andere spelers samen.

 

Over heel 2016 kreeg takeaway.com 46% meer bestellingen te verwerken: alles samen 49,3 miljoen. Topman Jitse Groen schrijft die groei toe aan de beursgang ‑ waardoor het bedrijf meer kan investeren ‑ en een dalende concurrentie als gevolg van overnames.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.