Flinke groei voor thuisbezorger Takeaway.com

Flinke groei voor thuisbezorger Takeaway.com

Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl en Pizza.be, heeft er een prima vierde kwartaal opzitten: het bedrijf bezorgde in die periode de helft meer kant en klare maaltijden dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Duitsland zit Nederland op de hielen

In het vierde kwartaal ‑ het eerste sinds zijn beursgang begin oktober ‑ leverden de (fiets)koeriers van Takeaway.com liefst 54% meer restaurantmaaltijden aan huis, zo meldt de Nederlandse groep. Op de concrete omzet- en winstcijfers is het nog wachten tot 15 maart.

 

In Nederland, waar Takeaway.com onlangs de activiteiten van Just Eat overnam, steeg het aantal orders met 38%, goed voor zes miljoen bestellingen. Daarmee is Nederland de grootste markt, al komen de Duitsers vervaarlijk opzetten: Takeaway-dochter Lieferando.de groeide er het voorbije kwartaal liefst 55%.

 

Naar eigen zeggen is Takeaway in Duitsland nu bijna even groot als de nummers twee en drie (Lieferheld en Pizza.de), allebei eigendom van Delivery Hero (uit de Rocket Internet-stal). De strijd is hevig en Takeaway moet goed uitkijken, waarschuwt analist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen Bankiers: "Takeaway.com is in Nederland zeer winstgevend, maar moet zwaar investeren in Duitsland om ook daar een sterke positie te verwerven. Als ze daar de slag missen, wordt Takeaway.com een aantrekkelijke overnameprooi", klinkt het.

 

Polen en Oostenrijk

Over de Belgische activiteiten zijn er geen aparte cijfers: Pizza.be is ondergebracht in de categorie ‘Andere’, samen met Oostenrijk, Polen, Zwitserland, Frankrijk, Luxemburg en Portugal. In al die landen samen is het aantal orders net niet verdubbeld: +90% tot 3,5 miljoen. In Polen is Takeaway intussen al een aantal keren groter dan de verzamelde concurrentie, in Oostenrijk is het een derde groter dan alle andere spelers samen.

 

Over heel 2016 kreeg takeaway.com 46% meer bestellingen te verwerken: alles samen 49,3 miljoen. Topman Jitse Groen schrijft die groei toe aan de beursgang ‑ waardoor het bedrijf meer kan investeren ‑ en een dalende concurrentie als gevolg van overnames.