Flinke groei voor thuisbezorger Takeaway.com | RetailDetail

Flinke groei voor thuisbezorger Takeaway.com

Flinke groei voor thuisbezorger Takeaway.com

Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl en Pizza.be, heeft er een prima vierde kwartaal opzitten: het bedrijf bezorgde in die periode de helft meer kant en klare maaltijden dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Duitsland zit Nederland op de hielen

In het vierde kwartaal ‑ het eerste sinds zijn beursgang begin oktober ‑ leverden de (fiets)koeriers van Takeaway.com liefst 54% meer restaurantmaaltijden aan huis, zo meldt de Nederlandse groep. Op de concrete omzet- en winstcijfers is het nog wachten tot 15 maart.

 

In Nederland, waar Takeaway.com onlangs de activiteiten van Just Eat overnam, steeg het aantal orders met 38%, goed voor zes miljoen bestellingen. Daarmee is Nederland de grootste markt, al komen de Duitsers vervaarlijk opzetten: Takeaway-dochter Lieferando.de groeide er het voorbije kwartaal liefst 55%.

 

Naar eigen zeggen is Takeaway in Duitsland nu bijna even groot als de nummers twee en drie (Lieferheld en Pizza.de), allebei eigendom van Delivery Hero (uit de Rocket Internet-stal). De strijd is hevig en Takeaway moet goed uitkijken, waarschuwt analist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen Bankiers: "Takeaway.com is in Nederland zeer winstgevend, maar moet zwaar investeren in Duitsland om ook daar een sterke positie te verwerven. Als ze daar de slag missen, wordt Takeaway.com een aantrekkelijke overnameprooi", klinkt het.

 

Polen en Oostenrijk

Over de Belgische activiteiten zijn er geen aparte cijfers: Pizza.be is ondergebracht in de categorie ‘Andere’, samen met Oostenrijk, Polen, Zwitserland, Frankrijk, Luxemburg en Portugal. In al die landen samen is het aantal orders net niet verdubbeld: +90% tot 3,5 miljoen. In Polen is Takeaway intussen al een aantal keren groter dan de verzamelde concurrentie, in Oostenrijk is het een derde groter dan alle andere spelers samen.

 

Over heel 2016 kreeg takeaway.com 46% meer bestellingen te verwerken: alles samen 49,3 miljoen. Topman Jitse Groen schrijft die groei toe aan de beursgang ‑ waardoor het bedrijf meer kan investeren ‑ en een dalende concurrentie als gevolg van overnames.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.