Flinke prijsdaling melk en varkensvlees sinds Russisch embargo

Flinke prijsdaling melk en varkensvlees sinds Russisch embargo

Het Russische embargo heeft een aanzienlijke impact op de prijzen en de export van producten als melk, varkensvlees, peren en appelen. Dat blijkt uit een studie van de FOD Economie in opdracht van federaal landbouwminister Willy Borsus.

“Rampzalige impact” op de prijzen

Minister Borsus liet de FOD Economie de impact van het Russische embargo op de prijzen en de export van Belgische landbouwproducten onder de loep nemen. Daarbij werden telkens de prijzen in het vierde kwartaal vergeleken van 2013 (het jaar vóór het embargo van kracht werd), 2014 en 2015.

 

“We wisten het al, maar nu hebben we nog maar eens het economische bewijs: het Russische embargo heeft een rampzalige impact op de prijzen, vooral op de varkensvlees- (-23%) en de melkprijs (-32%). Maar het embargo is niet het enige verklarende element. We kunnen ongetwijfeld ook het einde van de quota vermelden en de situatie van vraag en aanbod op de wereldmarkt”, zegt federaal landbouwminister Willy Borsus.

 

Zo lag de prijs voor melk eind 2015 bijna 33% lager dan eind 2013. De prijs voor varkensvlees ligt een kwart lager dan voor het embargo en ook voor appelen is de prijsdaling aanzienlijk: - 22% tussen eind 2013 en eind 2015. Enkel voor tomaten (+23,3%) en voor peren (+4,4%) liggen de prijzen hoger dan eind 2013.

 

Gemengd beeld voor de export

Wat de export betreft, noteerde de FOD Economie sinds eind 2013 een sterke stijging van de export van appelen (+36,3%) en een duidelijke daling van de export van tomaten (-12,6%). Voor andere producten blijven de schommelingen veel beperkter: varkensvlees (+2,8%), melkpoeder (-0,6%) en peren (+0,5%).

 

Minister Borsus pleit dan ook voor het stimuleren van de export en voor meer Europees geld. “Alles wat de landbouwers financiële ademruimte kan geven, is goed”, zegt hij, “maar de prioriteit moet uitgaan naar billijke en lonende prijzen voor het geleverde werk.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top