Flinke winststijging voor Heineken in 2017 | RetailDetail

Flinke winststijging voor Heineken in 2017

Flinke winststijging voor Heineken in 2017
Shutterstock

De Nederlandse brouwer Heineken heeft er een bijzonder succesvol 2017 opzitten: zowel het volume als de omzet ging de hoogte in en de winst kwam met bijna twee miljard euro een kwart hoger uit.

 

Groei in elke regio

De omzet van Heineken, na AB InBev de grootste brouwerijgroep ter wereld, steeg in het voorbije boekjaar met 5,4% naar 21,9 miljard euro. Daarbij steeg ook het volume met 3%, de nettowinst steeg zelfs met 25,6% naar 1,94 miljard euro. “We presteerden sterk in 2017, met groei in volume, omzet en winst in elke regio”, zegt CEO Jean-François van Boxmeer. “Het Heineken-merk presteerde sterk en Heineken 0.0 werd gelanceerd in 16 landen.”

 

Over alle merken heen steeg het verkochte volume het sterkste in Azië, waar een stijging te zien was van 8,9%. In Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa steeg het volume met 4,8% en in de regio Noord- en Zuid-Amerika was dat 3,3%. In Europa bleef de consumptie quasi stabiel met een groei van 0,2%.

 

Het merk Heineken groeide op vlak van volume met 4,5% in 2017, dankzij de lancering van de alcoholvrije variant in heel wat nieuwe landen. De grootste groei was te vinden in Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa, waar het volume met 12,8% steeg. In Noord- en Zuid-Amerika maakte het merk een sprong van 9,5% en in Europa van 3,1%. Enkel in Azië was er sprake van een terugval van 5,9%, te wijten aan zwakke prestaties in onder andere Vietnam en China.

 

Heineken verwacht in 2018 verder te groeien, op vlak van omzet en winst, maar het houdt wel rekening met een negatieve impact van de wisselkoersen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.