Flitsbezorger Cajoo lonkt naar België

Cajoo

De Franse flitskoerierdienst Cajoo, waarvan Carrefour sinds kort minderheidsaandeelhouder is, wil vanaf volgend jaar uitbreiden naar andere Europese landen. Een van de opties is België.

 

Bedreiging

Flitsbezorgers schieten de laatste tijd als paddenstoelen uit de grond, denk maar aan Gorillas, Getir of Flink. Zeven maanden geleden ging in Parijs Cajoo van start, en onlangs harkte de start-up al liefst 40 miljoen dollar (34 miljoen euro) bij elkaar bij een groep investeerders, waaronder supermarktgigant Carrefour. Dat de Franse retailer aan boord komt, is niet eens zo verwonderlijk: op termijn kunnen de flitskoeriers een echte bedreiging vormen voor de traditionele supermarkten.

 

"Onze ambitie nu is om onze positie in Frankrijk te consolideren", zegt medeoprichter Henri Capoul aan Sifted. Cajoo heeft momenteel dan meer dan 100.000 gebruikers in tien Franse steden en opereert vanuit twintig ‘dark stores’.

 

Voordeel

De investering van Carrefour is niet louter financieel: Cajoo zal ook mee kunnen profiteren van de aankooporganisatie van de retailer. "We zullen een deel van ons assortiment bij Carrefour inkopen, en sommige producten nog steeds rechtstreeks van grote en kleine merken blijven betrekken". Daarnaast gaan ze ook op logistiek vlak samenwerken. Daardoor denkt Capoul dat zijn bedrijf wellicht veel minder cash verbranden dan de concurrentie.

 

Naast enkele exclusieve merkpartnerschappen met onder meer bierbrouwer LBF en ciderfabrikant Maison Sassy ontwikkelt de Franse start-up ook eigen merkproducten. Er is bijvoorbeeld al een Cajoo-pils. Die producten zorgen niet alleen voor differentiatie met andere diensten, maar zijn ook een goede manier om de marges te verhogen en sneller winstgevend te worden.

 

België?

Vanaf volgend jaar wil Cajoo ook in andere Europese landen van start gaan. "We kijken naar België, Spanje, Italië en Oost-Europa”, zegt Capoul. Hij ziet evenwel weinig synergiën tussen verschillende landen. “Voor elk nieuw land moet je het distributienetwerk, de marketing en dergelijke opnieuw opbouwen. Het is belangrijk om per land sterk te staan.”