FNLI: "suiker en zout essentieel voor smaak conserven" | RetailDetail

FNLI: "suiker en zout essentieel voor smaak conserven"

 FNLI: "suiker en zout essentieel voor smaak conserven"

De FNLI is het oneens met de aantijging die Foodwatch uitte over de hoeveelheid suiker in groenteconserven. Het toevoegen van suiker en zout is essentieel voor de smaakbalans in de producten, stelt de koepelorganisatie van de voedingsindustrie.

Suiker in groenteconserven essentieel

Foodwatch kwam afgelopen week met de resultaten van onderzoek naar groenteconserven bij Albert Heijn, Aldi, Jumbo en Lidl. Daaruit bleek volgens de voedselwaakhond dat aan 79 van de 170 onderzochte groenten in blik en pot suiker is toegevoegd. In biologische groenten zit bij zes van de elf onderzochte producten toegevoegde suiker. Doordat de voedingsindustrie overal suikers aan toevoegt, tot zelfs groente aan toe, krijgen consumenten veel  te veel suikers binnen en ontstaat er een eenzijdige smaakvoorkeur voor zoet, aldus Foodwatch.

 

De FNLI is het oneens met deze aantijging, zo staat in een reactie op haar site: de organisatie stelt dat de levensmiddelenindustrie al enkele jaren samenwerkt met de overheid om suiker, zout en vet in producten structureel te minderen. Zo brachten fabrikanten in het afgelopen jaar het zoutgehalte in groenteconserven al met 30% terug.

 

Voedingsindustrie bezig met minderen

Komend jaar wil de voedingsindustrie het aandeel zout en suiker in groenteconserven verder verlagen, maar streeft daarbij bewust naar het geleidelijk minderen van suiker in deze producten: "De afname daarvan vindt expres geleidelijk plaats om te voorkomen dat de consument thuis zelf suiker gaat toevoegen omdat het anders niet meer smaakt zoals hij gewend is."

 

"Daarbij is het nog steeds belangrijk dat mensen überhaupt meer groenten gaan eten en moet daarom de smaak acceptabel blijven, en de stevigheid van de groenten ook. Het zou dus contraproductief zijn als de groentefabrikanten ineens suiker en zout helemaal weglaten", aldus de FNLI in haar reactie.

 

Het toevoegen van suiker en zout is volgens de FNLI bovendien essentieel voor het behouden van de natuurlijke smaakbalans in groenteconserven: het water dat voor het conserveren aan de groente wordt toegevoegd, zorgt ervoor dat de natuurlijke suiker en zout in de groente wegloopt in het vocht. Daarmee verdwijnt de natuurlijke smaakbalans, aldus de organisatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.