Foodbag versterkt positie op Belgische markt

Foodbag

Foodbag, de Belgische maaltijdboxleverancier, neemt branchegenoot 15gram over. Daarmee vergroot het fusiebedrijf van Stéphane Ronse zijn marktaandeel in België tot ruim 30%.

 

Schaalvergroting cruciaal

Twee jaar geleden smolt Foodbag al samen met Smartmat. Nu neemt het bedrijf 15gram over, een Belgische branchegenoot. Door de overname versterkt Foodbag zijn tweede plaats op de Belgische markt voor maaltijdboxen. Het aantal verkochte maaltijden groeit naar zo’n 5,7 miljoen per jaar en het marktaandeel stijgt tot boven 30%. HelloFresh blijft wel duidelijk marktleider, met een recent door Shopperware geschat marktaandeel van ongeveer 42%.

 

“Dit is een belangrijke zet. Volumes zijn cruciaal om in deze sector te overleven”, zegt Ronse in De Tijd. “Het laat toe ons fulfilmentcentrum en de distributie efficiënter te maken. Het wordt dan ook rendabel om extra leveringsdagen in te bouwen en zo de service voor de klant te verhogen.”

 

Diversificatie

Vorig jaar verdubbelde de omzet van Foodbag tot net onder de 20 miljoen euro, met dank aan corona. Toch bleef de gevreesde terugval uit. De markt voor kookboxen groeit nog steeds met 20 tot 25%, stelt ook Ronse vast.

 

Intussen verruimt Foodbag zijn aanbod. Het bedrijf lanceerde onder de naam Canteen een concept van verse, bereide maaltijden voor op het werk. Ook nieuwe overnames sluit de topman niet uit.