Foodmaker mikt op expansie naar het buitenland | RetailDetail

Foodmaker mikt op expansie naar het buitenland

Foodmaker mikt op expansie naar het buitenland
Foodmaker

Sinds Foodmaker in 2014 in handen kwam van Lieven Vanlommel is het bezig aan een sterke opmars: na expansie in België lonkt de keten nu ook stilaan naar het buitenland. Tegen 2020 moet het aantal vestigingen bijna verdubbeld zijn.

 

Twee gloednieuwe markten

Momenteel telt Foodmaker acht vestigingen: zeven in België en eentje in Nederland. Het restaurant dat nog maar pas zijn deuren opende aan het Berlaymontgebouw in Brussel was de eerste franchisevestiging: “Een eenmalig experiment”, zegt Lieven Vanlommel aan De Tijd. “Omdat we alle schakels in de keten willen controleren, willen we de restaurants zelf uitbaten.” Daarnaast wordt er ook gewerkt aan nieuwe filialen in Antwerpen en Hasselt.

 

Met een vestiging in Nederland is de buitenlandse expansie tot nu toe beperkt gebleven, maar daar moet de komende jaren verandering in komen. Zo staan er twee vestigingen in Nederland, twee in Duitsland en één in Denemarken op de planning, die tegen 2020 de deuren zullen openen. “Om de nabijheid van de productie te garanderen, gaan we in Denemarken ook een nieuw atelier bouwen.” Al die investeringen zullen samen ongeveer twee miljoen euro kosten. Om zeker te zijn dat de buitenlandse expansie niet te snel gaat, moeten geopende vestigingen eerst rendabel zijn voor er wordt gedacht aan verdere uitbreiding.

 

Starmeal

Naast Foodmaker is Vanlommel ook de oprichter van Starmeal, dat slaatjes en sapjes aan supermarkten levert en ongeveer 200 werknemers telt. In maart verhuist dat bedrijf naar een nieuwe site, die vijf keer groter is dan de huidige. 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.