Foodnieuws dat u deze week niet mocht missen

Foodnieuws dat u deze week niet mocht missen
Shutterstock.com

Ook afgelopen week waren Delhaize en Albert Heijn niet uit het nieuws te branden. Net als AB InBev, al waren er wel meer overnamedeals. RetailDetail vat het foodnieuws voor u samen.

 

Baanbrekend

Het foodnieuws wordt al een tijdje gedomineerd door het duo Ahold Delhaize, en dat was deze week niet anders. Om voortaan nog scherper in te kopen, wordt de fusiegroep lid van niet één, maar wel twee internationale inkoopallianties. Dat is nooit eerder vertoond, maar de fusiepartners lijken vastbesloten om op meer dan één vlak baanbrekend te zijn en zo de concurrentie het nakijken te geven.

 

Bij Albert Heijn steken ze overigens hun vreugde over het huwelijk met Delhaize niet onder stoelen of banken. Nadat ze eerder hun klanten hadden getrakteerd op Belgische pralines, nodigen ze nu een delegatie Nederlandse shoppers uit om in Antwerpen bij Delhaize lekkernijen te komen proeven, die dan in de Hollandse schappen moeten gaan verschijnen. We zijn benieuwd wat dat gaat geven.

 

Minder suiker

Te veel zoetigheden zullen die shoppers toch niet mogen uitkiezen, vrezen we, want Albert Heijn wil z’n klanten minder suiker laten eten. In honderd huismerken van de retailer zal binnenkort een kwart minder suiker zitten. Bovendien introduceert de keten een Friswijzer die met een eenvoudige kleurcode toont hoeveel calorieën een frisdrank bevat. Of de frisdrankleveranciers daar blij mee zijn?

 

Delhaize – dat overigens een nieuwe winkel gaat bouwen in Luxemburg – deed al langer aan suikerreductie. Daar ligt de focus nu op het gevecht tegen voedselverlies. Voedseloverschotten die niet geschikt zijn om te schenken aan sociale organisaties, gaan voortaan naar de dieren in Planckendael. Dat hoeft hopelijk niet te gebeuren met de vele verse producten die sinds het handelsembargo niet meer naar Rusland vertrekken, want alternatieve afzetmarkten vinden blijkt erg moeilijk.

 

Deals

Er zijn dit jaar al heel wat fusies en overnames aangekondigd en/of gerealiseerd, maar het houdt ook tijdens deze vakantieperiode niet op. Het Italiaanse Ferrero bijvoorbeeld heeft een bod gedaan op het Belgische Delacre dat momenteel nog in Turkse handen is. Snoepgoed, chocolade, koekjes: we zien het verband.

 

Dat is misschien iets minder het geval met de participatie die de Franse kaasproducent Bel, bekend van de lachende koe, zou willen nemen in Groupe MOM, de holding boven Materne (producent van vruchtenmoes, niet te verwarren met het gelijknamige confituurmerk) en Mont Blanc (niet de pennen, wel de fabrikant van zuiveldesserts). Hoewel.

 

Aan het welles-nietes vervolgverhaal over AB InBev en SAB Miller kwam in elk geval dan toch een eind: de deal gaat door en het hoofdkwartier blijft in Leuven. Voilà. Louis Tobback kan tevreden zijn.

 

In de sector van de maaltijdbezorging zagen we dan weer de overname van Just-Eat door Takeaway.com, de moeder van pizza.be, de website die reclame maakt voor sushi. Ja, ik blijf dat vreemd vinden, maar het zal wel aan mij liggen. Tot volgende week!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Back to top