Foodora fietst nu voor 500 restaurants

Foodora fietst nu voor 500 restaurants

Fietsbezorgdienst Foodora bestaat vandaag een jaar. De dienst bezorgt met ruim 600 fietsen en is behalve in Amsterdam sinds een paar maanden ook actief in Utrecht en Den Haag. Er zijn nu 500 restaurants aangesloten.

 

Foodbezorgen is booming

Foodora ziet een groeiende vraag naar lekker eten bezorgd aan huis, op het werk of in het park. Ook de aangesloten restaurants zien volgens de service een gemiddelde omzetgroei van 35 procent per maand. "Toen we een jaar geleden begonnen op een zolderkamer op het Rokin hadden we onszelf hoge targets gesteld, maar deze groei heeft onze verwachtingen overtroffen. Foodbezorging is booming", aldus Vincent Hosman, countrymanager bij Foodora Nederland.

 

"Het afgelopen jaar heeft er een revolutie in de markt van maaltijdbezorging plaatsgevonden. Klanten kunnen niet langer alleen fastfoodmaaltijden laten bezorgen aan huis, ook het bestellen van gerechten van kwaliteitsrestaurants is normaal geworden. We vinden het fantastisch om te zien dat onze service in de Nederlandse steden welkom is gebleken onder zowel consumenten als restauranteigenaren”, aldus Hosman.

 

On demand-economie

De groeispurt die de startup het afgelopen jaar heeft doorgemaakt, is een voorbeeld van de groeiende on demand-economie waar foodora als service aan bijdraagt. Consumenten raken er steeds meer aan gewend producten op een zelfgekozen moment geleverd te kunnen krijgen.

 

“Ze hoeven niet langer zelf boodschappen te doen of naar een restaurant te gaan om gezond en vooral lekker te eten. Ze kunnen bij ons verse salades, vis- of vleesgerechten en zelfs gerechten gemaakt door een twee Michelinsterrenchef bestellen”, aldus Hosman.

 

De meeste orders in de hoofdstad worden op zaterdagavond behandeld. Dan zijn burgers en steenovenpizza’s het meest in trek. De ‘ongezonde’ eet- en drinkgewoontes in het weekend worden doordeweeks direct gecompenseerd. Dan worden vooral lichtere gerechten zoals salades, sushi of soepjes besteld.

 

Ook wereldwijd groei

Ook wereldwijd is Foodora de afgelopen twaalf maanden gegroeid. Het bedrijf heeft in totaal 8.412 partnerrestaurants, verdeeld over 32 verschillende steden. De fietsbezorgservice heeft nu ruim 900 werknemers in dienst. De 4.500 fietskoeriers in deze landen hebben samen binnen een jaar tijd 277.533 kilometer afgelegd om gerechten aan huis te bezorgen. Daarvan fietsten zij ruim tien procent op Nederlandse bodem.

 

Startup-bezorgservice Foodora werd in oktober 2014 gelanceerd in Duitsland en sinds mei 2015 in Amsterdam gevestigd. De gerechten kunnen worden besteld via de Android- of iOS-app of via de website en zijn binnen dertig minuten bij de klant.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Back to top