Foodretail nog steeds lokale business | RetailDetail

Foodretail nog steeds lokale business

Foodretail nog steeds lokale business

Hoewel Fast Moving Consumer Goods de grootste sector vormt in de retailwereld, zijn de FMCG-retailers het minst actief buiten hun thuismarkt.

 

40% blijft in eigen land

FMCG-retailers vertegenwoordigen zowat de helft van de 250 grootste retailers wereldwijd en ze zijn goed voor twee derden van de omzet in de rangschikking, blijkt uit het nieuwe Global Powers of Retailing 2016-rapport van Deloitte.


Hoewel ze de grootste zijn in zowel aantal als omzet, zijn ze ook het minst internationaal. Meer dan 40% onder hen is enkel actief binnen de grenzen van de thuismarkt. Gemiddeld zijn de foodretailers aanwezig in 5,3 landen (tegenover 10,4 landen voor de hele top 250).  


Toch haalt de sector meer dan 22% van z’n omzet uit buitenlandse activiteiten. Dat relatief hoge cijfer is te danken aan enkele zeer grote internationale spelers, zoals Wal-Mart, Carrefour, Casino, AS Watson, Lidl en Aldi

 

Dalende marges

De omzetgroei van de grootste FMCG-retailers vertraagt en bedraagt nu 4,1%. Van de 95 foodretailers die hun winstcijfers bekendmaakten, leden er slechts negen verlies. Meer dan de helft zag wel z’n marges dalen, waardoor de gemiddelde netto winstmarge terugviel tot 1,9%. 


Het aantal FMCG-retailers in de lijst van 250 grootste retailers ging achteruit van 132 vorig jaar naar 126 nu, een gevolg van omzetdalingen en van fusies en overnames. Concentratie zet zich door. Voorbeelden? Alliance Boots werd overgenomen door Walgreen, Harris Teeter Supermarkets kwam in handen van Kroger, Shoppers Drug Mart ging naar Loblaw, in Kroatië werd Poslovni sistem Mercator gekocht door rivaal Agrokor en in Japan verwierf Aeon z’n collega Welcia Holdings.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top