Foodretail nog steeds lokale business

Foodretail nog steeds lokale business

Hoewel Fast Moving Consumer Goods de grootste sector vormt in de retailwereld, zijn de FMCG-retailers het minst actief buiten hun thuismarkt.

 

40% blijft in eigen land

FMCG-retailers vertegenwoordigen zowat de helft van de 250 grootste retailers wereldwijd en ze zijn goed voor twee derden van de omzet in de rangschikking, blijkt uit het nieuwe Global Powers of Retailing 2016-rapport van Deloitte.


Hoewel ze de grootste zijn in zowel aantal als omzet, zijn ze ook het minst internationaal. Meer dan 40% onder hen is enkel actief binnen de grenzen van de thuismarkt. Gemiddeld zijn de foodretailers aanwezig in 5,3 landen (tegenover 10,4 landen voor de hele top 250).  


Toch haalt de sector meer dan 22% van z’n omzet uit buitenlandse activiteiten. Dat relatief hoge cijfer is te danken aan enkele zeer grote internationale spelers, zoals Wal-Mart, Carrefour, Casino, AS Watson, Lidl en Aldi

 

Dalende marges

De omzetgroei van de grootste FMCG-retailers vertraagt en bedraagt nu 4,1%. Van de 95 foodretailers die hun winstcijfers bekendmaakten, leden er slechts negen verlies. Meer dan de helft zag wel z’n marges dalen, waardoor de gemiddelde netto winstmarge terugviel tot 1,9%. 


Het aantal FMCG-retailers in de lijst van 250 grootste retailers ging achteruit van 132 vorig jaar naar 126 nu, een gevolg van omzetdalingen en van fusies en overnames. Concentratie zet zich door. Voorbeelden? Alliance Boots werd overgenomen door Walgreen, Harris Teeter Supermarkets kwam in handen van Kroger, Shoppers Drug Mart ging naar Loblaw, in Kroatië werd Poslovni sistem Mercator gekocht door rivaal Agrokor en in Japan verwierf Aeon z’n collega Welcia Holdings.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

13/12/2017

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

13/12/2017

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

70 jobs verdwijnen op hoofdkantoor AB InBev in Leuven

12/12/2017

Op het hoofdkantoor van AB InBev in Leuven verdwijnen zeventig banen, nu de brouwer besloten heeft om zijn wereldwijde aankoopdienst te verhuizen naar Zwitserland. Daar bevond zich ook al de aankoopdienst van SABMiller.

Binnenkort een taks op vlees: wordt vlees de nieuwe tabak?

12/12/2017

Binnen de tien jaar komt er een vleestaks die vleesverbruik moet ontmoedigen, menen onderzoekers en parlementairen van over de hele wereld. De snelle groei van de vleesconsumptie heeft immers ernstige gevolgen voor klimaat en gezondheid.

 

AB InBev opent nieuwe brouwerij in China

12/12/2017

Brouwer AB InBev heeft een nieuwe brouwerij geopend in China, die jaarlijks 1,5 miljoen ton bier kan produceren en daarmee de grootste brouwerij van het bedrijf in Azië is. AB InBev hoopt zo te profiteren van de groeiende middenklasse in China.

Dr. Oetker stort zich op Belgische industriële bakkerij

11/12/2017

De Duitse Oetker Gruppe, bij ons vooral bekend van de diepvriespizza’s van Dr. Oetker, heeft de Belgische industriële bakkerij Diversi Foods overgenomen. Dat is een grote leverancier van diepvriesbrood aan Belgische en Nederlandse supermarktketens.

Back to top