Foodretail nog steeds lokale business | RetailDetail

Foodretail nog steeds lokale business

Foodretail nog steeds lokale business

Hoewel Fast Moving Consumer Goods de grootste sector vormt in de retailwereld, zijn de FMCG-retailers het minst actief buiten hun thuismarkt.

 

40% blijft in eigen land

FMCG-retailers vertegenwoordigen zowat de helft van de 250 grootste retailers wereldwijd en ze zijn goed voor twee derden van de omzet in de rangschikking, blijkt uit het nieuwe Global Powers of Retailing 2016-rapport van Deloitte.


Hoewel ze de grootste zijn in zowel aantal als omzet, zijn ze ook het minst internationaal. Meer dan 40% onder hen is enkel actief binnen de grenzen van de thuismarkt. Gemiddeld zijn de foodretailers aanwezig in 5,3 landen (tegenover 10,4 landen voor de hele top 250).  


Toch haalt de sector meer dan 22% van z’n omzet uit buitenlandse activiteiten. Dat relatief hoge cijfer is te danken aan enkele zeer grote internationale spelers, zoals Wal-Mart, Carrefour, Casino, AS Watson, Lidl en Aldi

 

Dalende marges

De omzetgroei van de grootste FMCG-retailers vertraagt en bedraagt nu 4,1%. Van de 95 foodretailers die hun winstcijfers bekendmaakten, leden er slechts negen verlies. Meer dan de helft zag wel z’n marges dalen, waardoor de gemiddelde netto winstmarge terugviel tot 1,9%. 


Het aantal FMCG-retailers in de lijst van 250 grootste retailers ging achteruit van 132 vorig jaar naar 126 nu, een gevolg van omzetdalingen en van fusies en overnames. Concentratie zet zich door. Voorbeelden? Alliance Boots werd overgenomen door Walgreen, Harris Teeter Supermarkets kwam in handen van Kroger, Shoppers Drug Mart ging naar Loblaw, in Kroatië werd Poslovni sistem Mercator gekocht door rivaal Agrokor en in Japan verwierf Aeon z’n collega Welcia Holdings.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.