Foodretail nog steeds lokale business

Foodretail nog steeds lokale business

Hoewel Fast Moving Consumer Goods de grootste sector vormt in de retailwereld, zijn de FMCG-retailers het minst actief buiten hun thuismarkt.

 

40% blijft in eigen land

FMCG-retailers vertegenwoordigen zowat de helft van de 250 grootste retailers wereldwijd en ze zijn goed voor twee derden van de omzet in de rangschikking, blijkt uit het nieuwe Global Powers of Retailing 2016-rapport van Deloitte.


Hoewel ze de grootste zijn in zowel aantal als omzet, zijn ze ook het minst internationaal. Meer dan 40% onder hen is enkel actief binnen de grenzen van de thuismarkt. Gemiddeld zijn de foodretailers aanwezig in 5,3 landen (tegenover 10,4 landen voor de hele top 250).  


Toch haalt de sector meer dan 22% van z’n omzet uit buitenlandse activiteiten. Dat relatief hoge cijfer is te danken aan enkele zeer grote internationale spelers, zoals Wal-Mart, Carrefour, Casino, AS Watson, Lidl en Aldi

 

Dalende marges

De omzetgroei van de grootste FMCG-retailers vertraagt en bedraagt nu 4,1%. Van de 95 foodretailers die hun winstcijfers bekendmaakten, leden er slechts negen verlies. Meer dan de helft zag wel z’n marges dalen, waardoor de gemiddelde netto winstmarge terugviel tot 1,9%. 


Het aantal FMCG-retailers in de lijst van 250 grootste retailers ging achteruit van 132 vorig jaar naar 126 nu, een gevolg van omzetdalingen en van fusies en overnames. Concentratie zet zich door. Voorbeelden? Alliance Boots werd overgenomen door Walgreen, Harris Teeter Supermarkets kwam in handen van Kroger, Shoppers Drug Mart ging naar Loblaw, in Kroatië werd Poslovni sistem Mercator gekocht door rivaal Agrokor en in Japan verwierf Aeon z’n collega Welcia Holdings.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent z’n stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Back to top