Foodsector weet komende jaren opnieuw te groeien

Foodsector weet komende jaren opnieuw te groeien

ABN Amro stelt in een sectorupdate dat het verwacht dat de foodsector in 2016 en 2017 verder zal weten te groeien, dankzij een groeiend consumentenvertrouwen. Dit zet Nederlanders aan opnieuw meer uit te geven.

Dalend aantal faillissementen

De uitgaven in de foodsector bedroegen in 2015 57 miljard euro en ABN Amro verwacht dat die bestedingen in 2016 en 2017 met gemiddeld 2 procent zullen groeien. Die groei zal vooral te vinden zijn bij consumptie buitenshuis. Ook supermarkten zullen profiteren van de groei en het online kanaal zal verder blijven groeien. Enkel speciaalzaken kunnen niet meesurfen op de positieve golf.

 

Die positieve evolutie was ook dit jaar al te zien, onder andere in een sterke daling bij het aantal faillissementen. In 2014 was daar al een daling van 16,9 procent en in 2015 was de terugval met 25,4 procent zelfs nog sterker. Daarmee komt het aantal faillissementen in de foodsector nu op het niveau van voor de crisis.

 

“Toch zijn er nog veel uitdagingen waarop de foodsector zal moeten inspelen. Zoals de groei van het aantal eenpersoonshuishoudens, de vergrijzing en de behoefte aan een verantwoord voedingspatroon. Ook blijft de consument gevoelig voor gemak, gezondheid en kwaliteit”, stelt ABN Amro.

 

ABN Amro verwacht dat de foodsector in 2016 ook rekening zal moeten houden met een kentering in de prijzen van grondstoffen. Die prijzen zijn in 2015 met 19,5 procent gedaald, maar dat zou nu dus veranderen. “Producenten trachten hier op verschillende manieren mee om te gaan. Vaste leveranciers met langjarige contracten lijkt hierbij in de versindustrie versneld terrein te winnen. Daarnaast is er een aantal producenten dat de keten verkort, door grondstoffenproductie voor eigen rekening te nemen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top