Foodsector weet komende jaren opnieuw te groeien | RetailDetail

Foodsector weet komende jaren opnieuw te groeien

Foodsector weet komende jaren opnieuw te groeien

ABN Amro stelt in een sectorupdate dat het verwacht dat de foodsector in 2016 en 2017 verder zal weten te groeien, dankzij een groeiend consumentenvertrouwen. Dit zet Nederlanders aan opnieuw meer uit te geven.

Dalend aantal faillissementen

De uitgaven in de foodsector bedroegen in 2015 57 miljard euro en ABN Amro verwacht dat die bestedingen in 2016 en 2017 met gemiddeld 2 procent zullen groeien. Die groei zal vooral te vinden zijn bij consumptie buitenshuis. Ook supermarkten zullen profiteren van de groei en het online kanaal zal verder blijven groeien. Enkel speciaalzaken kunnen niet meesurfen op de positieve golf.

 

Die positieve evolutie was ook dit jaar al te zien, onder andere in een sterke daling bij het aantal faillissementen. In 2014 was daar al een daling van 16,9 procent en in 2015 was de terugval met 25,4 procent zelfs nog sterker. Daarmee komt het aantal faillissementen in de foodsector nu op het niveau van voor de crisis.

 

“Toch zijn er nog veel uitdagingen waarop de foodsector zal moeten inspelen. Zoals de groei van het aantal eenpersoonshuishoudens, de vergrijzing en de behoefte aan een verantwoord voedingspatroon. Ook blijft de consument gevoelig voor gemak, gezondheid en kwaliteit”, stelt ABN Amro.

 

ABN Amro verwacht dat de foodsector in 2016 ook rekening zal moeten houden met een kentering in de prijzen van grondstoffen. Die prijzen zijn in 2015 met 19,5 procent gedaald, maar dat zou nu dus veranderen. “Producenten trachten hier op verschillende manieren mee om te gaan. Vaste leveranciers met langjarige contracten lijkt hierbij in de versindustrie versneld terrein te winnen. Daarnaast is er een aantal producenten dat de keten verkort, door grondstoffenproductie voor eigen rekening te nemen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.