Foodsector weet komende jaren opnieuw te groeien | RetailDetail

Foodsector weet komende jaren opnieuw te groeien

Foodsector weet komende jaren opnieuw te groeien

ABN Amro stelt in een sectorupdate dat het verwacht dat de foodsector in 2016 en 2017 verder zal weten te groeien, dankzij een groeiend consumentenvertrouwen. Dit zet Nederlanders aan opnieuw meer uit te geven.

Dalend aantal faillissementen

De uitgaven in de foodsector bedroegen in 2015 57 miljard euro en ABN Amro verwacht dat die bestedingen in 2016 en 2017 met gemiddeld 2 procent zullen groeien. Die groei zal vooral te vinden zijn bij consumptie buitenshuis. Ook supermarkten zullen profiteren van de groei en het online kanaal zal verder blijven groeien. Enkel speciaalzaken kunnen niet meesurfen op de positieve golf.

 

Die positieve evolutie was ook dit jaar al te zien, onder andere in een sterke daling bij het aantal faillissementen. In 2014 was daar al een daling van 16,9 procent en in 2015 was de terugval met 25,4 procent zelfs nog sterker. Daarmee komt het aantal faillissementen in de foodsector nu op het niveau van voor de crisis.

 

“Toch zijn er nog veel uitdagingen waarop de foodsector zal moeten inspelen. Zoals de groei van het aantal eenpersoonshuishoudens, de vergrijzing en de behoefte aan een verantwoord voedingspatroon. Ook blijft de consument gevoelig voor gemak, gezondheid en kwaliteit”, stelt ABN Amro.

 

ABN Amro verwacht dat de foodsector in 2016 ook rekening zal moeten houden met een kentering in de prijzen van grondstoffen. Die prijzen zijn in 2015 met 19,5 procent gedaald, maar dat zou nu dus veranderen. “Producenten trachten hier op verschillende manieren mee om te gaan. Vaste leveranciers met langjarige contracten lijkt hierbij in de versindustrie versneld terrein te winnen. Daarnaast is er een aantal producenten dat de keten verkort, door grondstoffenproductie voor eigen rekening te nemen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Delhaize schrapt partners voor Pluskaart

12/07/2018

Delhaize-klanten gaan wat minder punten kunnen sprokkelen met hun Pluskaart, want de samenwerking met de andere retailers waar klanten punten konden verzamelen en bonnen inwisselen (DI, Planet Parfum, Q8 en Tom&Co) wordt stopgezet.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Muyters zegt nee tegen herstructureringsplan Carrefour

11/07/2018

Deelstaatminister Philippe Muyters geeft een negatief advies voor het herstructureringsplan van supermarktketen Carrefour. Door dit plan zouden 600 werknemers recht hebben op het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT), de opvolger van het brugpensioen. De definitieve uitspraak ligt in het kamp van federaal minister Kris Peeters.