Foodsector worstelt met ‘de vergeten consument'

Rachid Lamrabat, Tiqah

Merken en retailers hebben het moeilijk om consumenten te bedienen met een andere culturele achtergrond, zegt Rachid Lamrabat (Tiqah). Maar toch: "De beweging naar verandering komt stilaan op gang."

 

Voorzichtigjes

Werken de klassieke retailers en producenten niet voor alle consumenten?

"Neen. De relatie tot voeding verschilt erg tussen consumentengroepen onderling, afhankelijk van hun culturele achtergrond. Daar kun je vandaag niet naast kijken, en toch rijzen er bij die groepen veel vragen waarop geen antwoorden komen. Als strategisch onderzoeksbureau wil Tiqah bedrijven adviseren over hoe ze daarmee kunnen omgaan."

 

Zijn er ook voorbeelden van hoe het wél kan, of is het huilen met de pet op?

"Ik verwijs graag naar Colruyt, die toch wel hun best doen. Ze doen moeite, zoals mag blijken uit hun lancering in april van een veertigtal etnische producten. We zien een beweging naar verandering, maar die is nog summier en voorzichtig. Kijk naar de terughoudendheid om halalvlees duidelijk aan te bieden, uit schrik voor de polemiek rond verdoofd versus onverdoofd slachten. Ik wil dus zeker niet zeggen dat er niets verandert, want dat zou niet kloppen."

 

Research als basis

Moeten we uw activiteit dan zien als een soort van businessconsultancy?

"Het is ruimer dan dat: we begeleiden ook de strategische uitwerking. Een groot stuk van wat wij doen, is onderzoek: input vergaren om de problematiek in kaart te brengen. Zo volgen we sinds maart een panel huishoudens op, waarin mensen hun aankopen en uitgaven bijhouden, die wij vervolgens analyseren. Dat soort informatie delen we dus met onze klanten. Meten is weten, dat is ons startpunt. Iedereen weet immers wel dat die doelgroep er is, maar niemand heeft gerichte informatie, laat staan gepaste oplossingen."

 

Wat heeft u ertoe gebracht om uw 'roeping' als het ware daarin te zoeken?

"Heel simpel: ik ben ermee begonnen omdat ik zelf gelijkaardige noden had als vele anderen, die niet bediend worden, wat ik als frustrerend ervoer. Waarom moeten wij een heel weekend opofferen om van winkel naar winkel te lopen om onze aankopen te doen, terwijl de meeste andere consumenten op hun wenken bediend worden? Wij moeten alles zelf prepareren."

 

Doelgroep bedienen

Bedrijven weten niet hoe ze eraan moeten beginnen, is dat het dan vooral?

"Inderdaad. Er zijn mensen nodig die kennis hebben van de materie. Wij zijn een jong bedrijf, dat nog maar vijf jaar geleden van start ging, maar niemand is er al langer mee bezig. Firma's exporteren nochtans naar culturen waarover we het hier hebben, maar hebben toch de kennis niet in huis, en dus hebben ze niet de tools om er strategieën en producten op af te stemmen."

 

Ze lopen blijkbaar wat verloren in de materie, maar hebben ze oren naar?

"Ik wil zeker meegeven dat in de jaren dat wij nu bezig zijn, er heel wat beweging is geweest. Daar waar bedrijven in het begin weinig belang hechtten aan ons verhaal, hebben we vandaag al verschillende bedrijven begeleid in het ontwikkelen van nieuwe producten en merken, op maat van de doelgroep. Met babystapjes slagen we erin om de doelgroep te bedienen."

 

Groeiend potentieel

Als de bedrijven die consument niet kennen, kunnen ze hem niet bedienen...

"Veel consumenten moeten een aantal producten die ze kopen, enkel in de microgolfoven steken, en... klaar! Voor typische gerechten van bepaalde culturen, specifieke ingrediënten en kruiden, moet je een reeks winkels aandoen, vooraleer je ze bij elkaar hebt. Het is bovendien emotioneel: je aangesproken voelen met bepaalde producten op bepaalde momenten."

 

Het gaat nochtans om een groeiend marktpotentieel, zou je toch denken?

"Zeker! Er beweegt wel wat hier en daar, maar de markt blijft grotendeels openliggen. Ik heb zelf kinderen en wil het beste voor hen. Als ik aan retailers en producenten duidelijk kan maken wat dat zoal inhoudt – de verschillen en gelijkenissen met de standaard benadering – dan houden ze er misschien rekening mee. Toekomstgericht is dat de moeite waard."

 

 

Op het RetailDetail Food Congress (03-04 oktober in Hal 7 van Brussels Expo) komt Rachid Lamrabat, die zichzelf een 'trust builder' noemt, toelichting geven over hoe hij merken en retailers leert omgaan met de uiteenlopende leef- en eetgewoonten in onze samenleving. Hier vind je meer informatie en kan je tickets bestellen.