Foodshoppers eisen transparantie | RetailDetail

Foodshoppers eisen transparantie

Foodshoppers eisen transparantie
Shutterstock

Smaak, prijs en convenience zijn lang niet de enige beslissingsfactoren bij de aankoop van voeding en dranken. Steeds meer shoppers nemen nieuwe drijfveren in overweging: gezondheid en welzijn, veiligheid, maatschappelijke impact, beleving…

 

Fundamentele verandering

Kortom: transparantie gevraagd… Die trend staat los van demografische of regionale factoren, blijkt uit een (weliswaar Amerikaanse) studie van Deloitte, Food Marketing Institute (FMI) en Grocery Manufacturers Association (GMA). Het zijn dus echt niet enkel de zogenaamde 'millennials' of de meer koopkrachtige consumenten die gewijzigd koopgedrag vertonen. De consument verandert fundamenteel. Een stevige uitdaging voor fabrikanten en retailers.

 

Zo wijzigt bijvoorbeeld de manier waarop consumenten denken over voedselveiligheid. Dat begrip is voor shoppers niet langer beperkt tot gezondheidsrisico’s, het slaat ook op welbevinden en transparantie. Factoren die de consument in rekening brengt, zijn onder andere de aan- of afwezigheid van schadelijke ingrediënten, een heldere en accurate etikettering, een kleiner aantal ingrediënten en kunstmatige ingrediënten.

 

Invloed retailer neemt toe

Deze verschuivingen in het waardeoordeel van de consument hebben nogal wat consequenties voor de voedingsindustrie. Smaken en voorkeuren van consumenten zullen steeds verder fragmenteren. De rol van de retailers in de beïnvloeding van de aankoopbeslissingen zal daardoor blijven toenemen.

 

Marktsucces zal in grote mate afhangen van het opbouwen van doelgerichte concurrentievoordelen. Kleine, jonge ondernemingen gaan aan de slag met nieuwe technologieën, knopen relaties aan met derde partijen en werken aan hun engagement om consumentenvertrouwen te winnen. Grotere fabrikanten zullen zich moeten aanpassen om te kunnen voldoen aan de veranderde consumentenverwachtingen.

 

Meer dan ooit eisen consumenten dat ze goed geïnformeerd worden. Ze zoeken die informatie vaker online, via sociale media en mobiele toepassingen. Merken die willen winnen, zullen de informatie moeten verschaffen die consumenten zoeken, via de kanalen die consumenten gebruiken. Dat gaat, voor alle duidelijkheid, dus veel verder dan wat er op het etiket moet staan.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".