Foodshoppers eisen transparantie

Foodshoppers eisen transparantie
Shutterstock

Smaak, prijs en convenience zijn lang niet de enige beslissingsfactoren bij de aankoop van voeding en dranken. Steeds meer shoppers nemen nieuwe drijfveren in overweging: gezondheid en welzijn, veiligheid, maatschappelijke impact, beleving…

 

Fundamentele verandering

Kortom: transparantie gevraagd… Die trend staat los van demografische of regionale factoren, blijkt uit een (weliswaar Amerikaanse) studie van Deloitte, Food Marketing Institute (FMI) en Grocery Manufacturers Association (GMA). Het zijn dus echt niet enkel de zogenaamde 'millennials' of de meer koopkrachtige consumenten die gewijzigd koopgedrag vertonen. De consument verandert fundamenteel. Een stevige uitdaging voor fabrikanten en retailers.

 

Zo wijzigt bijvoorbeeld de manier waarop consumenten denken over voedselveiligheid. Dat begrip is voor shoppers niet langer beperkt tot gezondheidsrisico’s, het slaat ook op welbevinden en transparantie. Factoren die de consument in rekening brengt, zijn onder andere de aan- of afwezigheid van schadelijke ingrediënten, een heldere en accurate etikettering, een kleiner aantal ingrediënten en kunstmatige ingrediënten.

 

Invloed retailer neemt toe

Deze verschuivingen in het waardeoordeel van de consument hebben nogal wat consequenties voor de voedingsindustrie. Smaken en voorkeuren van consumenten zullen steeds verder fragmenteren. De rol van de retailers in de beïnvloeding van de aankoopbeslissingen zal daardoor blijven toenemen.

 

Marktsucces zal in grote mate afhangen van het opbouwen van doelgerichte concurrentievoordelen. Kleine, jonge ondernemingen gaan aan de slag met nieuwe technologieën, knopen relaties aan met derde partijen en werken aan hun engagement om consumentenvertrouwen te winnen. Grotere fabrikanten zullen zich moeten aanpassen om te kunnen voldoen aan de veranderde consumentenverwachtingen.

 

Meer dan ooit eisen consumenten dat ze goed geïnformeerd worden. Ze zoeken die informatie vaker online, via sociale media en mobiele toepassingen. Merken die willen winnen, zullen de informatie moeten verschaffen die consumenten zoeken, via de kanalen die consumenten gebruiken. Dat gaat, voor alle duidelijkheid, dus veel verder dan wat er op het etiket moet staan.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken, met aandacht voor milieu en doorstroming. Bijzonder is dat de winkel voortaan binnen het uur aan huis levert bij zijn klanten.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe: het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open

21/09/2017

Volgens een van de Fransen vakbonden heeft Alexandre Bombard, de nieuwe CEO van Carrefour, het plan opgevat om de Hypermarkten ook op zondag te openen. Een deel van hen zou mogelijk wel de deuren moeten sluiten.

Back to top