Foodwatch vindt besmette producten bij vier supermarktketens

Foodwatch vindt besmette producten bij vier supermarktketens

Onderzoek van Foodwatch heeft aangetoond dat verschillende producten van huismerken van de ketens Albert Heijn, Jumbo, Aldi en Lidl besmet zijn met de gevaarlijke minerale oliën MOAH en MOSH.

Kankerverwekkend

Foodwatch voerde daarvoor tests uit op twaalf producten van huismerken en vond in drie kwart van die gevallen sporen van MOAH of MOSH. Die eerste stof wordt ervan verdacht kankerverwekkend te zijn, terwijl MOSH gedacht wordt weefselschade te veroorzaken.

 

Voedselwaakhond Foodwatch voerde een half jaar geleden al gelijkaardige tests uit, en stelt vast dat er sindsdien weinig tot niets is veranderd. “Meer dan een half jaar na onze eerste test liggen er nog steeds sterk vervuilde producten in het winkelschap. De door de minister gewenste ‘eigen verantwoordelijkheid’ van bedrijven is ver te zoeken. De voedselindustrie waakt niet over onze gezondheid – deze wens van minister Schippers is naïef.”

 

De instelling vraagt daarom nu aan de overheid om zelf stappen te ondernemen. “De overheid hoort verantwoordelijkheid te nemen voor de volksgezondheid. Foodwatch wil dan ook dat het kabinet hiertoe zo snel mogelijk veilige verpakkingen verplicht en residunormen opstelt.”

 

Actie van regering gevraagd

Na de testen een half jaar geleden, had foodwatch aan de ketens gevraagd om het probleem aan te pakken, maar momenteel lijkt dat nog niet gebeurd te zijn. Minister Schippers overweegt zelf normen in te voeren als een algemene Europese regelgeving te lang op zich laat wachten. Ze wees eerder echter ook al op de verantwoordelijkheid van de bedrijven zelf. Foodwatch wil echter dat de regering per direct beschermende verpakkingen verplicht maakt en dat de normen versneld worden opgesteld.

 

Jumbo heeft alvast aan onze redactie laten verstaan de zaak te onderzoeken. “Voedselveiligheid staat bij Jumbo voorop. We zijn aan het onderzoeken hoe we een en ander kunnen aanpassen. Hierbij kijken wij welke materialen het veiligst en het meest milieuvriendelijk zijn”, aldus woordvoerster Laura Valks-Piessens.

 

Ook bij Ahold zeggen ze de nodige maatregelen te treffen: “Wij houden hier zoveel mogelijk rekening mee bij het gebruik van onze verpakkingen, en zijn ook in gesprek met onze leveranciers hierover. De verpakkingen van AH meergranen maccaroni en spaghetti zijn inmiddels gewijzigd van recycled karton naar virgin karton, het kan nog even duren voordat deze uitrol geheel compleet is. Ook de verpakking van AH Lasagnebladen wordt gewijzigd naar virgin karton”, aldus woordvoerster Els van Dijk.

 

Aldi en Lidl waren niet beschikbaar voor commentaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Back to top