Onderzoek vindt besmette producten bij vier supermarktketens | RetailDetail

Foodwatch vindt besmette producten bij vier supermarktketens

Foodwatch vindt besmette producten bij vier supermarktketens

Onderzoek van Foodwatch heeft aangetoond dat verschillende producten van huismerken van de ketens Albert Heijn, Jumbo, Aldi en Lidl besmet zijn met de gevaarlijke minerale oliën MOAH en MOSH.

Kankerverwekkend

Foodwatch voerde daarvoor tests uit op twaalf producten van huismerken en vond in drie kwart van die gevallen sporen van MOAH of MOSH. Die eerste stof wordt ervan verdacht kankerverwekkend te zijn, terwijl MOSH gedacht wordt weefselschade te veroorzaken.

 

Voedselwaakhond Foodwatch voerde een half jaar geleden al gelijkaardige tests uit, en stelt vast dat er sindsdien weinig tot niets is veranderd. “Meer dan een half jaar na onze eerste test liggen er nog steeds sterk vervuilde producten in het winkelschap. De door de minister gewenste ‘eigen verantwoordelijkheid’ van bedrijven is ver te zoeken. De voedselindustrie waakt niet over onze gezondheid – deze wens van minister Schippers is naïef.”

 

De instelling vraagt daarom nu aan de overheid om zelf stappen te ondernemen. “De overheid hoort verantwoordelijkheid te nemen voor de volksgezondheid. Foodwatch wil dan ook dat het kabinet hiertoe zo snel mogelijk veilige verpakkingen verplicht en residunormen opstelt.”

 

Actie van regering gevraagd

Na de testen een half jaar geleden, had foodwatch aan de ketens gevraagd om het probleem aan te pakken, maar momenteel lijkt dat nog niet gebeurd te zijn. Minister Schippers overweegt zelf normen in te voeren als een algemene Europese regelgeving te lang op zich laat wachten. Ze wees eerder echter ook al op de verantwoordelijkheid van de bedrijven zelf. Foodwatch wil echter dat de regering per direct beschermende verpakkingen verplicht maakt en dat de normen versneld worden opgesteld.

 

Jumbo heeft alvast aan onze redactie laten verstaan de zaak te onderzoeken. “Voedselveiligheid staat bij Jumbo voorop. We zijn aan het onderzoeken hoe we een en ander kunnen aanpassen. Hierbij kijken wij welke materialen het veiligst en het meest milieuvriendelijk zijn”, aldus woordvoerster Laura Valks-Piessens.

 

Ook bij Ahold zeggen ze de nodige maatregelen te treffen: “Wij houden hier zoveel mogelijk rekening mee bij het gebruik van onze verpakkingen, en zijn ook in gesprek met onze leveranciers hierover. De verpakkingen van AH meergranen maccaroni en spaghetti zijn inmiddels gewijzigd van recycled karton naar virgin karton, het kan nog even duren voordat deze uitrol geheel compleet is. Ook de verpakking van AH Lasagnebladen wordt gewijzigd naar virgin karton”, aldus woordvoerster Els van Dijk.

 

Aldi en Lidl waren niet beschikbaar voor commentaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.