Fors meer winst bij Spadel dankzij warm weer | RetailDetail

Fors meer winst bij Spadel dankzij warm weer

Fors meer winst bij Spadel dankzij warm weer
WikiMedia

In de eerste helft van 2017 is de winst van de Belgische drankenproducent Spadel fors de hoogte ingegaan. Dat heeft het te danken aan het warme weer, maar ook de overname van het Bulgaarse Devin deed een duit in het zakje.

Succes aromatische waters

De omzet van Spadel steeg in de eerste zes maanden van het jaar met 17,8% naar 147,1 miljoen euro. Die groei was voor een groot stuk te danken aan de overname van het Bulgaarse Devin, dat sinds december in handen is van het Belgische bedrijf. Ook op organische wijze was er echter sprake van een groei van 7,3%.

 

De bedrijfswinst ging er zelfs met 60,3% op vooruit naar 21,1 miljoen euro. Op vergelijkbare basis was daar een groei van 42,5% waarneembaar. Onder de streep bleef daar netto nog 13,9 miljoen euro van over, tegenover 8,6 miljoen euro een jaar eerder.

 

De groei van Spadel was naast de overname van Devin nog te danken aan een aantal andere factoren. Zo was het warm in mei en juni, waardoor er meer water werd gedronken en ook het nieuwe assortiment aromatische waters, die anders dan klassieke limonades geen suiker bevatten, bleken een schot in de roos.

 

Spadel verwacht ook in de tweede helft van het jaar verder te blijven groeien, maar spreekt toch ook enige voorzichtigheid uit. “De markt blijft bijzonder competitief en wordt gekenmerkt door een hoge promotiedruk en een prijzenoorlog in de sector van de supermarkten.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.