Fors meer winst bij Spadel dankzij warm weer

Fors meer winst bij Spadel dankzij warm weer
WikiMedia

In de eerste helft van 2017 is de winst van de Belgische drankenproducent Spadel fors de hoogte ingegaan. Dat heeft het te danken aan het warme weer, maar ook de overname van het Bulgaarse Devin deed een duit in het zakje.

Succes aromatische waters

De omzet van Spadel steeg in de eerste zes maanden van het jaar met 17,8% naar 147,1 miljoen euro. Die groei was voor een groot stuk te danken aan de overname van het Bulgaarse Devin, dat sinds december in handen is van het Belgische bedrijf. Ook op organische wijze was er echter sprake van een groei van 7,3%.

 

De bedrijfswinst ging er zelfs met 60,3% op vooruit naar 21,1 miljoen euro. Op vergelijkbare basis was daar een groei van 42,5% waarneembaar. Onder de streep bleef daar netto nog 13,9 miljoen euro van over, tegenover 8,6 miljoen euro een jaar eerder.

 

De groei van Spadel was naast de overname van Devin nog te danken aan een aantal andere factoren. Zo was het warm in mei en juni, waardoor er meer water werd gedronken en ook het nieuwe assortiment aromatische waters, die anders dan klassieke limonades geen suiker bevatten, bleken een schot in de roos.

 

Spadel verwacht ook in de tweede helft van het jaar verder te blijven groeien, maar spreekt toch ook enige voorzichtigheid uit. “De markt blijft bijzonder competitief en wordt gekenmerkt door een hoge promotiedruk en een prijzenoorlog in de sector van de supermarkten.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3 procent gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, of 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Back to top