Fors meer winst bij Spadel dankzij warm weer

Fors meer winst bij Spadel dankzij warm weer
WikiMedia

In de eerste helft van 2017 is de winst van de Belgische drankenproducent Spadel fors de hoogte ingegaan. Dat heeft het te danken aan het warme weer, maar ook de overname van het Bulgaarse Devin deed een duit in het zakje.

Succes aromatische waters

De omzet van Spadel steeg in de eerste zes maanden van het jaar met 17,8% naar 147,1 miljoen euro. Die groei was voor een groot stuk te danken aan de overname van het Bulgaarse Devin, dat sinds december in handen is van het Belgische bedrijf. Ook op organische wijze was er echter sprake van een groei van 7,3%.

 

De bedrijfswinst ging er zelfs met 60,3% op vooruit naar 21,1 miljoen euro. Op vergelijkbare basis was daar een groei van 42,5% waarneembaar. Onder de streep bleef daar netto nog 13,9 miljoen euro van over, tegenover 8,6 miljoen euro een jaar eerder.

 

De groei van Spadel was naast de overname van Devin nog te danken aan een aantal andere factoren. Zo was het warm in mei en juni, waardoor er meer water werd gedronken en ook het nieuwe assortiment aromatische waters, die anders dan klassieke limonades geen suiker bevatten, bleken een schot in de roos.

 

Spadel verwacht ook in de tweede helft van het jaar verder te blijven groeien, maar spreekt toch ook enige voorzichtigheid uit. “De markt blijft bijzonder competitief en wordt gekenmerkt door een hoge promotiedruk en een prijzenoorlog in de sector van de supermarkten.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Back to top